Nederland is een land gemaakt voor fietsen. We hebben meer fietspaden dan welk ander land ter wereld. Ik ben er sinds enkele jaren ook achter dat Nederland zelfs fietspaden in de lucht heeft, want ik zie herhaaldelijk een stel wolkenfietsers voorbijkomen. Mensen die helemaal los van de werkelijkheid zijn en nodig aan hun benen in de dagelijkse realiteit moeten worden getrokken….
Lees verder
Netwerken is vlooien en gevlooid worden.
‘Netwerken’ of hoe je dan ook het gehele proces wilt noemen om je groep in stand houden en daarvan zelf ook beter te worden, is geen activiteit maar een karaktertrekje dat evolutionair bij ons is meegebakken. Dit proces is overigens niet tot de homo sapiëns beperkt; dieren zijn ook natuurlijke netwerkers. Gaat u maar eens in de dierentuin een groep apen bekijken om hun manier van netwerken in actie zien; ze vlooien elkaar!…
Lees verder
Vijf manieren om klantenmoord te plegen of moordklanten te krijgen.
Programma’s zoals Kassa, Radar, Opgelicht en andere consumentenprogramma’s raken niet door hun te behandelen stof heen, want het is droevig gesteld met de klantgerichtheid van serviceland Nederland. Het is zelfs zo beroerd dat één tv- programma een warme douche uitdeelt als het eens een keer goed gaat….
Lees verder
Tien manieren om contact te leggen met vreemden
Als niemand een gesprek met een ander begint wordt het in de wereld wel ineens heel erg stil. Nu moet het me van het hart dat ik af en toe graag wat stilte om me heen wil hebben want dat geeft me de kans eens rustig na te denken of om me op een bepaalde taak te concentreren zonder geluid op de achtergrond. Maar, dit artikel gaat over gespreksopeningen en het is bedoeld om de conversatie op gang te brengen als er weer eens iemand zegt:’Er komt een dominee voorbij!’ om aan te geven dat het wel erg stil is….
Lees verder
Dansen met uw klanten!
Enige tijd geleden hoorde ik op de radio dat enkele ‘onderzoekers’ een boek hebben geproduceerd met de slotconclusie dat we er met elkaar niet asocialer op worden. Zo, dacht ik, dat scheelt dan alvast weer wat tijd; dat boek hoef ik niet meer te lezen. Jammer dat dit boek nu pas uitkomt want dat had weer heel wat zendtijd en kosten bespaard voor het uitzenden van spotjes die het tegendeel bewijzen en tv-uitzendingen nodig zijn om aan te tonen dat bepaalde banken, verzekeringsmaatschappijen, telecombedrijven en andere zakelijke plaatboeven hun klanten ‘en masse’ asociaal behandelen. (om het woord oplichten dan maar niet te gebruiken)…
Lees verder
Maak die klik!
Als u iemand alleen maar van LinkedIn en Twitter kent, waarbij de communicatie hoofdzakelijk schriftelijk verloopt, krijgt u op basis van de ontvangen informatie een bepaald beeld van iemand en die indruk is meestal gekleurd. Het is daarom altijd weer spannend om uw virtuele contact in levende lijve te ontmoeten, maar dat wil nog niet zeggen dat er een klik wordt gemaakt. De gemaakte opmerkingen zoals bovenaan dit artikel bewijzen dat nog maar eens een keer….
Lees verder