Het zal niemand ontgaan zijn dat de hoeveelheid reclameboodschappen, waarmee wij dagelijks gebombardeerd worden, gigantisch is gestegen. Zo’n 3o jaar geleden zorgden computers en daarna internettoepassingen voor een vervijftigvoudiging van de reclameboodschappen! Het liep op een gegeven moment zodanig de spuigaten uit dat de regering zich genoodzaakt voelde daartegen op te treden. Er kwam een verbod tegen ongewenst belgedrag, colportage, het massaal verzenden van e-mail en er verschenen stickers op de brievenbussen om ongeadresseerd drukwerk te weren….
Lees verder
Doe eens GEK!
‘Het is de toon die de muziek maakt’ is een bekend spreekwoord. Het komt erop neer, dat wat men zegt of schrijft minder belangrijk is dan de manier waarop dat gebeurd. Laat ik dat met een eenvoudig voorbeeld duidelijk maken. U kunt iemand in een kwaaie bui voor ‘klootzak’ uitschelden maar dat staat op papier niet zo aardig. Als u echter schrijft dat u van mening bent dat iemand ‘een heel bijzondere persoonlijkheidsstructuur’ heeft, dan klinkt het ineens een stuk prettiger. Mogelijk dat u als reactie op deze opmerking zelfs een bedankje krijgt!…
Lees verder
Ik herinner me nog ..!
Er is een een snel groeiende belangstelling waarneembaar voor het lezen en schrijven van levensverhalen en terecht. Tijdens netwerkbijeenkomsten, familie- en/of andere reünies vermaken mensen elkaar met anekdotes. Korte pakkende verhalen die aanzienlijk langer blijven ‘hangen’ dan zakelijke praatjes. Het is alleen zo jammer dat veel van die leuke verhalen verloren gaan en daar wil ik iets aan doen. …
Lees verder
Offertes; zakelijke stiefkindjes.
Netwerken = vlooien en gevlooid worden
‘Netwerken’ of hoe je dan ook het gehele proces wilt noemen om je groep in stand houden en daarvan zelf ook beter te worden, is geen activiteit maar een karaktertrekje dat evolutionair bij ons is meegebakken. Dit proces is overigens niet tot de homosapiëns beperkt; dieren zijn ook natuurlijke netwerkers. Gaat u maar eens in de dierentuin een groep apen bekijken om hun manier van netwerken in actie zien; ze vlooien elkaar!…
Lees verder
Wie schrijft die blijft! Doe een taal-APK!
Steeds vaker verschijnen er berichten in de media dat het bedroevend gesteld is met de bedrijfsmatige taalvaardigheid. Een sprekend voorbeeld daarbij is dat sommige bedrijven miljoenen omzet mislopen omdat offertes vaak onduidelijkheid, veel taalfouten en kromme zinnen bevatten….
Lees verder