Afgelopen week was ik te gast op een seminar van een grote organisatie. Ik kende de directeur van de club maar had verder geen flauw benul wie ik daar tegen het lijf zou lopen. Vooraf werd er geen gastenlijst toegestuurd dus moest ik alles maar een beetje over me heen laten komen….
Lees verder
Speeddaten is tijdverspilling
Op uitnodiging van een netwerkorganisatie, ze zeggen de grootste van Nederland te zijn, werd ik letterlijk in de boot genomen voor een tochtje over de Maas. Gezellig met nog 90 andere genodigden netwerken; jottum! Er was een spreker die kwam uitleggen hoe diep we met elkaar op de aandelenmarkt waren gezonken en wat er moest gebeuren om het verloren geld terug te verdienen….
Lees verder
5 manieren uw telefonische communicatie te verbeteren
Sinds ik mijn eerste boek over telefonische communicatie schreef, zo’n 24 jaar geleden, is deze lastige vorm van communiceren er niet beter op geworden; integendeel. Aangezien het Nederlandse bedrijfsleven visuele communicatie via beeldtelefoon/Skype nog massaal afwijst, moeten we het doen met mensen die de handicap, die telefonische communicatie nu eenmaal met zich meebrengt, niet weten te compenseren met als gevolg dat er, vaak onnodig, misverstanden en klachten ontstaan….
Lees verder
In 10 stappen een flitsende presentatie
Er zijn mensen die nog liever een voetreis naar Rome willen ondernemen dan dat zij voor een groep mensen een presentatie of een lezing willen verzorgen. Als u als ondernemer tot deze groep mensen behoort heeft u een probleem te pakken; u ontkomt er immers gewoonweg niet aan om af en toe uzelf en uw bedrijf te moeten presenteren….
Lees verder
Die sociale media; moet dat nou? (Interview met MKB )
De laatste tijd krijgen wij steeds meer vragen over het nut en gebruik van sociale media als LinkedIn, Twitter en YouTube, om er maar eens een paar te noemen. Veel ondernemers hebben een profiel aangemaakt op deze media uit angst er niet bij te horen of wat te missen, maar vervolgens weten ze niet precies wat ze er nu eigenlijk mee aanmoeten. Om daar wat meer duidelijkheid in te krijgen leg ik enkele vragen voor aan onze nieuwe media trainer Phil Kleingeld….
Lees verder
Kijk eens wat vaker in de achteruitkijkspiegel!
Wij leven in een maatschappij die gefocust is op vooruitgang en zijn we sterk gericht op de toekomst. Zo sterk zelfs dat er een nieuw beroep ontstond. De trendwatchers, moderne waarzeggers zonder glazen bol en Tarot kaarten, deden hun intrede. Op zich lijkt er met die toekomstgerichtheid niets mis te zijn, maar in de praktijk blijkt dat de mensen die teveel naar voren kijken, de weg onder zich en de weg die ze al gegaan zijn volledig negeren; met alle consequenties van dien. Met name ondernemers en managers hebben er een handje van om de toekomst belangrijker te vinden dan het verleden, terwijl de weg naar succes kan worden bereikt door eens wat vaker achteruit te kijken, want daar ligt de basis van de toekomst!…
Lees verder