Mijn eerste ervaringen met een secretaresse hebben een onuitwisbare indruk op me gemaakt. Mogelijk vanwege de jeugdige leeftijd waarop ik voor het eerst, in mijn korte broek, met haar kennismaakte. Mijn vader nam mij als broekie van zes mee op een ’verkenningstocht’ op zijn werk. Hij werkte in een oud statig pand, vlak bij de Koninklijke Jachthaven van Rotterdam, met een lift die zonder ophouden in het rond draaide en waarmee ik gevaarlijke spelletjes speelde door te vroeg of bijna te laat de cabine in te springen. Zo’n zelfde ding als ze destijds hadden bij de belastingdienst toen ze nog in de ‘Pluk-me-kaal’-straat zaten….
Lees verder
Digibeten missen omzet
Het valt mij steeds vaker op dat zzp’ers en ondernemers regelmatig geboden kansen, om extra omzet te maken, laten liggen. De oorzaak? Laksheid, traagheid, een gebrek aan nieuwsgierigheid of niet reageren op geboden kansen en het geen of onvoldoende gebruik maken van sociale media; het sociale digibetisme. Hoe ik tot deze stellingname kom zal ik even toelichten….
Lees verder
Klantenmoord of moordklanten?
Er zijn wel eens van die dagen dat je je afvraagt wat bedrijven er toe beweegt om klantenmoord te plegen. Doen ze dat expres of zitten er een stel onbenullen aan het communicatiestuur die nog niet beseffen dat de klant, die een beetje actief is op sociale media en de nodige volgers heeft, een bedrijf kan maken of breken? Ik vrees dat het laatste het geval is en dat is geen prettige ontwikkeling….
Lees verder
7 tips voor effectief netwerken
Netwerken krijgt steeds meer aandacht en .. terecht. Een goed draaiend netwerk is nodig om concurrentievoordeel te kunnen behalen en/of als manager net even iets effectiever te kunnen opereren dan anderen. Veel managers maken nog wel eens de fout te denken dat zij alles beter moeten weten dan anderen maar dat is het najagen van een illusie; je kunt niet alles weten. Het is ook niet erg als je iets niet weet, als je maar wel weet bij wie je de nodige informatie kunt krijgen. De korte definitie van netwerken is immers: ‘Gebruik maken van de kennis van kennissen en de kennissen van kennissen om bepaalde (zakelijke) doelstellingen sneller te bereiken dan zonder netwerken.’…
Lees verder
Verkopen bestaat niet!
Als kleine jongen brandde het zakgeld meestal een gat in mijn broekzak; ik moest en zou iets kopen, want daar was zakgeld toch voor? Vanaf onze jeugd worden wij gestimuleerd om dingen te kopen omdat, als je dingen kunt kopen, dit prestige, bewondering en/of de jaloezie van anderen opwekt. Kortom, de basis voor sociale interactie. De lieden bij wie wij dingen kunnen kopen, en daaraan doorgaans dik verdienen, hadden al vrij vroeg een verzachtende naam gevonden voor hun laagdunkende praktijken; zij noemden zich verkoper….
Lees verder
Ruim 50 tips gebruik Twitter
Twitter is, mits goed gebruikt, een uitstekende manier om een vinger op de pols van de markt te houden, te luisteren naar wat de KGB (Kopers, Gebruikers en Beïnvloeders) te zeggen hebben en om uw diensten en producten onder de aandacht van uw doelgroep(en) te brengen….
Lees verder