In eerdere artikelen heb ik al vaak, en mogelijk vergeefs, geschreven dat zogenaamde netwerkbijeenkomsten, open coffees of speeddates niet of nauwelijks leads opleveren naar nieuwe klanten en dat netwerken niets te maken heeft met acquisitie. In dit artikel wil ik aangeven hoe u uw kostbare tijd beter kunt besteden aan uw huidige klanten en hoe u, zonder al te veel moeite, extra omzet kunt genereren en de netto winst op uw diensten en producten kunt verhogen….
Lees verder
Nieuwsgierigheid loont!
‘Ondernemen is kansen grijpen wanneer die zich voordoen.’ Met deze opmerking zal iedereen het wel eens zijn, maar dan moet je wel eerst de kansen onderkennen en daar mankeert het nogal eens aan. In het bijzonder bij de gebruikers van het grootste professionele zakelijke netwerkplatform Linkedin. Zonder het misschien te weten laten zij kansen liggen om nieuwe interessante contacten te leggen en/of leads te krijgen naar nieuwe opdrachten….
Lees verder
E-mail als concurrentiemiddel!
Het was me al een poosje opgevallen dat er een verschuiving aan het plaatsvinden is in de communicatievoorkeur van ondernemers en medewerkers. Met stip kiezen ondernemers en hun medewerkers voor e-mailcommunicatie en als minst geliefde vorm van communicatie kwam het schrijven van brieven uit de bus. …
Lees verder
Netdenken; het nieuwe netwerken
Een poosje geleden vroeg een bevriende relatie mij om haar en enkele collega’s wegwijs te maken op LinkedIn hetgeen ik uiteraard graag deed. Vragend naar de reden waarom ze zich speciaal in LinkedIn wilde verdiepen, werd snel duidelijk. Zij wilde ‘iets’ aan ‘netwerken’ gaan doen en dacht dat LinkedIn een mooi begin kon zijn. Op zich is er niets mis met LinkedIn of andere virtuele platformen maar dit zijn slechts netwerkinstrumenten en niet de essentie van netwerken….
Lees verder
Management van K4; kennis, kunde, klanten en kennissen
Ondernemen heeft alles te maken met het hebben van K4; Kennis, Kunde, Klanten en Kennissen. Kennis neemt een belangrijke plaats in bij K4. Immers, kennis maakt macht en om die reden heb ik dit als eerste genoemd. Maar wat doe je als ondernemer met kennis als je de kunde niet hebt om die kennis op klanten los te laten en kennissen in te zetten om nog meer kennis, kunde en klanten te krijgen?…
Lees verder
5 manieren uw telefonische communicatie te verbeteren
Sinds ik mijn eerste boek over telefonische communicatie schreef, zo’n 24 jaar geleden, is deze lastige vorm van communiceren er niet beter op geworden; integendeel. Aangezien het Nederlandse bedrijfsleven visuele communicatie via beeldtelefoon/Skype nog massaal afwijst, moeten we het doen met mensen die de handicap, die telefonische communicatie nu eenmaal met zich meebrengt, niet weten te compenseren met als gevolg dat er, vaak onnodig, misverstanden en klachten ontstaan….
Lees verder