Er zijn veel werkelozen, startende ondernemers en zzp’ers die in de problemen zitten. Ze hebben moeite om de eindjes aan elkaar te knopen of überhaupt in actie te komen omdat hun situatie soms verlammend werkt. Niet zelden blijven ze maar alleen doormodderen omdat ze mogelijk bang zijn gezichtsverlies te lijden als ze de hulp van anderen inroepen of, nog erger, ze er gewoon niet aan denken hulp aan een ander te vragen….
Lees verder
Hoe een netwerk opbouwen
Regelmatig krijg ik via mijn favoriete digitale netwerk Linkedin het verzoek om een directe link met iemand te maken. Veelal zijn dit mensen die ik niet ken of waarvan ik me niet kan herinneren ze ooit ontmoet te hebben. Bovendien ontbreekt de argumentatie waarom ik op dat verzoek moet ingaan en moet ik vermoeden dat men te lui is geweest om die te geven omdat ik alleen maar het standaardzinnetje lees ‘dat men mij wil toevoegen aan hun netwerk’….
Lees verder
Klanten maken, klanten houden.
HOOFDDORP – Startende ondernemers waren op 10 april, van harte welkom bij het Startersplatform in het raadhuis in Hoofddorp. Gastspreker Phil Kleingeld wondt er deze avond met zijn grapjes geen doekjes om. ‘Wat ik ga doen? Ik ga de ondernemers proberen van gebaande wegen af te halen en originele manieren bij te brengen om klanten te werven.’
…
Lees verder
Met wie contact leggen en waarom?
‘Spaart u nog zegeltjes?’ is een veel gestelde vraag aan de kassa van uw supermarkt. Ook aan mij wordt die vraag regelmatig en routinematig gesteld; zonder enige echte belangstelling of beargumenteerd. ‘Nee, ik verzamel alleen mensen en ik heb al een aardige collectie.’ is mijn standaard antwoord op de vraag. Niet zelden krijg ik een glimlach of een opmerking dat ze het antwoord wel leuk vinden. Natuurlijk geef ik dit antwoord alleen aan een mij onbekende caissière want anders wordt het natuurlijk knap flauw!…
Lees verder
‘To boldly go where no man has gone before!’
Tijdens een inspirerend gesprek met een ondernemer van bijna 70 jaar, die zich inzet om werkeloze 45+ers weer aan de bak te krijgen, kwam het onderwerp ‘initiatief nemen’ aan bod. De ondernemer in kwestie heeft een groep op Linkedin opgericht met als doel een platform te geven aan gelijkgestemde werkelozen in de genoemde leeftijdsgroep. Het doel daarbij is, door het uitwisselen van ervaringen en het opbouwen van een deugdelijk netwerk, gemotiveerd te raken om actief op zoek te gaan naar een nieuwe werkkring.
…
Lees verder
Kunt u ook geen namen onthouden?
Cicero, de bekende politicus, filosoof en tijdgenoot van Julius Caesar, stond erom bekend dat hij zichzelf leerde om namen te onthouden van belangrijk Romeinen (BR) zodat hij ze onderweg vriendelijk kon begroeten. Hij nam ook de moeite uit te zoeken waar en hoe men woonde, wie hun vrienden en buren waren en of ze ergens nog landerijen en/of een buitenhuis hadden….
Lees verder