Netwerken lijkt vaak op het rondzwemmen in een bassin met erg veel haaien. Sommige ‘haaien’ zijn niet agressief maar de meeste haaien zijn vaak heel duidelijk op zoek naar een sappige prooi om de vele tanden in te kunnen zetten. Je merkt deze haaien direct op. Ze ‘zwemmen’ tijdens open coffees en andere zogenaamde netwerkbijeenkomsten eerst een paar rondjes om je heen om daarna genadeloos toe te slaan. ‘Wie ben je? Wat doet je? Ken ik je niet ergens van? Heb je nog een leverancier nodig voor …? Heb je een visitekaartje voor me? Hier is de mijne. Wat kunnen we voor elkaar betekenen?’…
Lees verder
Waarom Linkedin gebruiken?!
Het is jammer te constateren dat er nog zoveel mensen op Linkedin zitten die er niet uithalen wat erin zit. De bijgaande PowerPoint Presentatie geeft aan de hand van cijfers en feiten aan welke voordelen de frequente gebruikers van Linkedin hebben als het gaat om het binnenhalen van opdrachten, onderzoek doen naar nieuwe prospects, leads te vinden, introducties te krijgen en nieuwe waardevolle contacten te leggen….
Lees verder
Hoe leads krijgen; 9 tips
Onlangs mocht ik met een bevriende zzp’er sparren over het onderwerp ‘leads’; hoe krijg je ze en wat hindert om interessante leads te krijgen? Ondanks het feit dat de economie in het laatste kwartaal van 2013, zoals vandaag het CPB wist te melden, weer wat is verbeterd, blijft het voor veel zpp’ers toch ploeteren om potentiële opdrachtgevers te vinden….
Lees verder
Communicatie of crommunicatie?
Hebt u wel eens geprobeerd om een Nederlandse mop in een andere taal vertellen? Ja? En, wat was het effect? Een beleefdheidslachje, een blik van onbegrip, een opgetrokken wenkbrauw of een daverende lach? Dat laatste zal niet zo vaak voorkomen omdat de meeste taalgrappen het bijna alleen maar goed doen bij mensen die niet alleen de taal goed beheersen, maar ook op de hoogte zijn van culturele aspecten die vaak in een mop zijn verwerkt….
Lees verder
15 telefoonergernissen
Enige tijd geleden kwamen KPN en andere telecombedrijven er tot hun ‘verbazing’ achter dat de opbrengst van het mobiele telefoonverkeer terugliep omdat er een toenemende voorkeur bleek te zijn ontstaan voor internetcommunicatie via Whatsapp, SMS en andere teksttoepassingen. Maar niet alleen het mobiele telefoonverkeer is minder geworden. Ook in het bedrijfsleven valt een verschuiving te constateren van verbale (telefonische) communicatie naar tekstcommunicatie en de vraag is waarom dat zo is. Op zich lijkt het me een interessant onderwerp voor studenten Communicatie om daar eens grondig onderzoek naar te doen, maar laat ik hier eens even aan de bus rammelen en een aantal verklaringen geven op basis van mijn eigen waarnemingen….
Lees verder
Aan de ontvangst herkent men de gastheer
Beroepshalve bezoek ik veel bedrijven en instellingen en wanneer ik ergens voor de eerste keer ben uitgenodigd, vind ik dat best spannend. Met lichte vlinders in mijn buik ga ik dan op weg en vraag me af hoe mensen eruit zullen zien, in welke ruimten ze werken, de sfeer die ik daar zal aantreffen en hoe het gesprek zal lopen. Als regel verzamel ik wat cijfers en feiten over het bedrijf van mijn gesprekspartners, de branche waarin men werkt en de markten die men bedient, maar hoe goed ik me ook voorbereid, er blijft altijd een element van verrassing bestaan en dat is leuk….
Lees verder