Sociale media als Linkedin, Twitter, Facebook e.d. zijn uitstekende marketing-, acquisitie- en brandinginstrumenten; mits serieus en oordeelkundig gebruikt. Er zijn al bibliotheken vol geschreven hoe de sociale media te gebruiken, dus daar blijf ik maar even vanaf. Wat mij opvalt is dat er veel gebruikers zijn die denken dat sociale media ook datingsites zijn; met name Twitter! Ook de manier waarop mensen zich denken te moeten profileren is soms lachwekkend. Kijk maar eens naar de onderstaande opmerkingen die ik regelmatig in diverse bio’s van Twitteraars aantref….
Lees verder
5 veel gemaakte fouten met teksten
De gemiddelde ondernemer moet, om succesvol te zijn, ongeveer 52 ‘kunstjes’ beheersen. Die ‘kunstjes’ variëren van verstand hebben van financiën, inkoop- en verkoopstrategieën, boekhouding, belastingen, sociale media, marketing, klantenservice en ga zo nog maar even door. Nu ken ik geen enkele ondernemer die alle 52 zaken beheerst, maar dat is ook niet erg. Zolang zij maar in staat zijn om mensen om zich heen verzamelen die de lacunes in kennis en vaardigheden kunnen op- of aanvullen….
Lees verder
Netwerk belangrijker dan kennis?!
Onlangs werd er een verkiezing gehouden voor een bestuursfunctie bij een bedrijfspensioenfonds. Er hadden zich drie kandidaten aangemeld die voldeden aan een belangrijk criterium; men moest gepensioneerd zijn en van het bedrijfspensioenfonds een uitkering krijgen. Het bestuur van het fonds gaf in een profielschets aan wat voor hen de ideale bestuurder zou zijn; iemand die van financiële zaken het nodige afwist, maar bovenal veel expertise moest hebben op het gebied van communicatie en pr. Daarbij werd genoemd een onafhankelijke manier van denken, een goede presentatie kunnen geven, verbaal en schriftelijk kunnen overtuigen en die in staat is om communicatieplannen op te stellen en uit te voeren. Verstand van public relations en contentmanagement zouden een pre zijn. De drie kandidaten werden door het management van het pensioenfonds uitgenodigd voor een gesprek om op basis daarvan een profielschets naar alle stemgerechtigden te kunnen toesturen….
Lees verder
Koud bellen is uit!
De laatste tijd word ik regelmatig gebeld door allerlei mensen die een afspraak met me willen of aan de telefoon iets proberen te verkopen. Vanaf het eerste moment dat ze hun mond open doen heeft u al in de gaten dat u te maken heeft met een niet of slecht ingewerkte student die vanaf z’n beeldscherm een voorgekauwd verhaaltje afdraait. Op zich kan een script wel eens helpen, maar vraagt de leidinggevende van die call-centermedewerker zich wel eens af of dit na 10 keer opdreunen nog echt natuurlijk klinkt?…
Lees verder
Contentmanagement draait om geloofwaardigheid
Er is een aantal Linkedin-gebruikers dat zichzelf ‘expert’ of zelfs ‘goeroe’ noemt. Op de ruim 200 miljoen profielen komt het woord ‘expert’ in ruim 1% voor en de woorden ‘guru’ of ‘goeroe’ in 1‰. Nu zal het mij eerlijk gezegd een zorg zijn van welke titel of kwalificatie iemand zich wil bedienen, maar verwacht niet van mij dat ik daaraan een bepaalde geloofwaardigheid toeken. Telling is not selling!…
Lees verder
Snelheid als concurrentiemiddel
Net als iedere andere ondernemer heb ik van tijd tot tijd nieuwe leveranciers en klanten nodig. Er moet een nieuwe auto worden aangeschaft, twee nieuwe websites gebouwd en nieuwe leveranciers aangetrokken worden die mij met hun producten en diensten helpen om nieuwe klanten naar mij toe te trekken….
Lees verder