Het maken van content voor je offertes, blogs, nieuwsbrieven, e-mail of website is als het uitstippelen van een mooie en interessante route op een landkaart. Je geeft daarop je vertrekpunt aan, waar je wilt eindigen en via welke route je dat wilt bereiken. Daarbij geef je de bezienswaardigheden aan die je onderweg tegenkomt zodat er optimaal genoten kan worden van de gekozen route.
Met de content die je schrijft is het niet veel anders. Deze hangt natuurlijk sterk af van de doelgroep waarop je je richt, waarbij je je route naar een goed resultaat altijd afstemt op die van je klanten. Waarin alle klanten, wie dat dan ook zijn, bijna hetzelfde zijn, is dat zij een gelijksoortig beslissingsproces doorlopen. (Kijk ‘De zeven principes van beïnvloeding’ er nog maar eens op na). Immers, de wegen van A naar B lopen maar over een beperkt aantal routes.
Stem je route af op de doelgroep
Als je gaat schrijven zal je een keuze moeten maken via welke route je je potentiële klanten wilt leiden om je doel(en) te bereiken. Je zult je dus de volgende zaken moeten afvragen:
- In welke business zit mijn doelgroep?
- Wie zijn hun klanten?
- Welke markten bewerken ze?
- Hoe doen ze dat?
- Welke media zetten ze in?
- Welke problemen komen ze onderweg tegen?
- Wat interesseert hen?
- Wat weten ze al en wat misschien nog niet?
Vertrekpunt bepalen
Het bestaansrecht van de bedrijven van jouw klanten is hetzelfde als jouw en mijn zakelijke bestaansrecht. We produceren producten en/of diensten waartoe een ander niet in staat is maar waaraan wel behoefte bestaat. Het is dus belangrijk om je af te vragen wie de klanten van jouw klanten zijn, welke markten je klanten bewerken en via welke route ze dat meestal doen. Deze informatie levert vaak een mooi vertrekpunt van je content op. Zeker als je hun gebruikelijke zakelijke routes ter discussie wilt stellen door eens een andere weg aan te bieden; een verrassend leuke nieuwe route!
Aandachtspunten voor onderweg
Als je je een beetje verdiept hebt hoe de paarden in de markt van jouw klanten lopen, dan zal je ook de knelpunten daarin herkennen, omdat jij ze misschien ook wel tegenkomt. Benoem een paar van deze knelpunten en geef aan dat je een nieuwe route kent hoe die zijn op te lossen. Pas wel op met het schrijven van informatie of tips die al bekend zijn want dan, als dat het geval is, haken lezers heel snel af. Weet dus wat hen interesseert. Wat ze al weten en wat nog niet.
Vijf tips om je ‘route’ te bepalen
1. De juiste toon
Een bekend spreekwoord zegt dat het de toon is die de muziek maakt. Met schrijven is de ‘toonzetting’ niet minder belangrijk. Bijvoorbeeld, hoe ga je je doelgroep aanspreken? Zoals je hebt gemerkt, gebruik ik de ‘je-vorm’ maar ik kan mij voorstellen dat je dat misschien te populair vindt en het gebruik van ‘u’ meer bij je doelgroep past. Wat je ook kiest, wees dan wel consequent in het gebruik.
2. Geen vakchinees
Nog te weinig contentschrijvers begrijpen dat je iets moet beschrijven in de taal die de lezer begrijpt. Als je er niet aan ontkomt om jargon of vakchinees in je ‘routebeschrijving’ te gebruiken, neem dan, net als de bewegwijzering in Friesland, vertalingen daarvan op. Iedere beroepsgroep kent vaktaal maar bedenk dat de afnemers van jouw producten en diensten een andere taal spreken en ook niet geïnteresseerd zijn in jouw taal.
3. Stel vragen en geef antwoord
Als samensteller van content ben je als een reisleider die onderweg interessante punten aanwijst en vragen van ‘reizigers’ beantwoordt. Een bekende vorm om de aandacht van klanten te verdiepen en reacties uit te lokken, is om zogenaamde cliffhangers te gebruiken. Dat is het stellen van een prikkelende vraag en dan bijvoorbeeld via een link te verwijzen naar het antwoord. Je kunt ook anticiperen op vragen die je content oproept en die dan ook te beantwoorden. Afhankelijk welke leesroute je je klant aanbiedt, zullen zij vragen hebben en nieuwsgierig worden naar de verschillende aspecten van jouw bedrijf, dienst en/of product.
4. Aandachtspunten
Heb je je wel eens afgevraagd waarom je het ene boek al na twee bladzijdes te hebben gelezen dichtklapt, terwijl je een ander boek in een ruk uitleest? De formule van het laatste is veelal omdat er direct, vaak op een beeldende manier, onverwachte actie wordt beschreven, minder voorspelbare scenario’s worden gevolgd en waarin cliffhangers zijn ingebouwd die je prikkelen om door te lezen. Daarnaast zijn de zinnen vaak kort (zeventien tot twintig woorden) en is het taalgebruik hedendaags, begrijpelijk en worden er geen ‘moeilijke’ woorden gebruikt.
5. Vraag het een ‘passagier’ tijdens een ‘proefrit’
Schrijvers van content zijn meestal niet gewend om die, voordat er gepubliceerd wordt, door een ‘passagier’ te laten beoordelen. In mijn vorige leven was ik internationaal reisleider en ging samen met een vriend op stap om bepaalde routes te verkennen. De taak van de passagier was om die te beoordelen en er een mening over te geven zodat de route eventueel beter kon worden aangepast aan diens wensen. Doe met je content hetzelfde. Leg het voor aan een potentiële lezer/klant en vraag of deze er eens kritisch naar wil kijken. Sta dan wel open voor ‘negatieve’ kritiek, ga jezelf niet verdedigen maar pas de ‘route’ aan de wensen van de klant aan.
Goeie reis en mocht je onderweg behoefte aan een ‘reisleider’ hebben, klik dan hier voor hulp!