Als u iemand alleen maar van LinkedIn en Twitter kent, waarbij de communicatie hoofdzakelijk schriftelijk verloopt, krijgt u op basis van de ontvangen informatie een bepaald beeld van iemand en die indruk is meestal gekleurd. Het is daarom altijd weer spannend om uw virtuele contact in levende lijve te ontmoeten, maar dat wil nog niet zeggen dat er een klik wordt gemaakt. De gemaakte opmerkingen zoals bovenaan dit artikel bewijzen dat nog maar eens een keer.
Tijdens fysieke bijeenkomsten wordt er hoofdzakelijk op gedrag gereageerd. De eerste indruk is snel gemaakt en vindt bijna altijd plaats op basis van subjectieve kenmerken zoals lichaamsvorm, kleding, gezichtsuitdrukking en houding. Subjectief, omdat men in die eerste indruk de eigen voor- en afkeur meeneemt en op basis daarvan een mening vormt. Er kan bijvoorbeeld beminnelijk gereageerd worden op iemand die wat onbeholpen en verlegen om zich heen staat te kijken, terwijl contactmijdend gedrag kan optreden als er iemand, in bijvoorbeeld driedelig donkerblauw, wat stuurs voor zich uit staat te kijken.
Gedrag roept gedrag op
Veel mensen zijn zich onvoldoende of niet bewust welk effect hun gedrag op anderen heeft. Zij begrijpen daardoor ook niet waarom er wel of geen klik tot stand komt. Dat is jammer want dan kan men niet bewust toepassen wat goed gaat of het gedrag aanpassen als dat remmend werkt op het maken van contacten. Gedrag is een overlevingstactiek; een manier om zich in dit leven staande te houden en daarmee dingen voor elkaar te krijgen. Mensen hebben, veelal op basis van invloeden uit de directe omgeving (ouders, oudere broers, zussen, vrienden e.d.), een voorkeurgedrag ontwikkeld. Een gedrag waarvan zij gemerkt hebben dat zij daarmee de beste kansen maken om zich in dit leven staande te houden. Omdat niet iedereen dezelfde gedragsvoorkeur heeft (gelukkig maar!) kan het gebeuren dat mensen zich tot elkaar aangetrokken voelen of dat een bepaald gedrag juist averechts werkt. Om dit artikel niet te lang te maken beperk ik me hier tot het noemen van enkele herkenbare gedragskenmerken zoals dominant-, afstandelijk- en sociaalgedrag.
Dominant gedrag
Enkele kenmerken van dominantgedrag zijn bijvoorbeeld: een hier en nu mentaliteit, gevoeligheid, ongeduld, een grote directheid, impulsiviteit, creativiteit, aan een half woord genoeg hebben (interrumperen), actie- en prestatiegerichtheid. Mogelijk dat u wat gedragskenmerken bij uzelf en/of bij anderen herkent en dan is de vraag:’Hoe reageert u doorgaans op dergelijk gedrag? Trekt het u aan of stoot het juist af? Wat als u iemand leert kennen die net zoveel dominantgedrag vertoont als uzelf? Zal de klik worden gemaakt of juist niet? Er zijn vormen van dominantgedrag die direct in het oog lopen zoals een grote directheid, mensen die te dicht bij u komen te staan of die u voortdurend interrumperen? Dominantgedrag roept vaak weerstand op bij mensen die gelijksoortig gedrag vertonen en/of mensen met een wat meer afstandelijk gedragsprofiel, terwijl mensen met veel sociale gedragskenmerken met beide gedragskenmerken nauwelijks moeite hebben.
Afstandelijk gedrag
Mensen met afstandelijk gedrag zijn doorgaans aan de introverte kant, bedachtzamer, minder contactvaardig, gericht op cijfers en feiten, zwijgzamer, goede luisteraars, proces- en toekomstgericht en dragen het hart niet op de tong; er lijkt een rem op de emoties te zitten. Hun reactie op mensen die dominantgedrag vertonen is doorgaans afwijzend. Ze zijn soms snel geneigd om hen kwalificaties als ‘drukte- en praatjesmaker’ te geven. Mensen met als voorkeur afstandelijk gedrag zijn kritisch ingesteld, stellen hoge eisen aan zichzelf en anderen en zijn niet gauw tevreden. Netwerkers met dominante gedragskenmerken voelen zich soms niet zo op hun gemak bij ‘Afstandelijken’ en weten zich niet goed een houding te geven en menen dan ook dat ‘Afstandelijken’ vaak arrogant zijn of het ‘hoog in de bol’ hebben. Geen goede basis voor het leggen van nuttige contacten.
Sociaal gedrag
Er zijn ook mensen die sociale gedragskenmerken vertonen. Ze zijn tijdens een bijeenkomst makkelijk herkenbaar: bijna altijd vriendelijk, relatiegericht, niet opdringerig, afwachtend, breedsprakig en ze nemen zelden deel aan gesprekken waarin positie wordt gekozen. Ze hebben een hekel aan conflicten, gedragen zich soms wat onzeker, maar zijn niet te beroerd om u aan een ander voor te stellen of u ergens een plezier mee te doen. Tijdens netwerkbijeenkomsten zorgen zij regelmatig voor de gezelligheid maar het is ook een hele klus om een gesprek met hen af te kappen zonder bot over te komen. De ongeduldige netwerker, die zoveel mogelijk contacten wil leggen, vindt mensen met sociale gedragskenmerken wel aardig, maar neemt hen ook niet altijd serieus omdat ze vaak meer beloven dan ze waar kunnen maken. ‘Ik kan me nog herinneren’ zijn bekende uitspraken van sociaal georiënteerde mensen omdat zij graag putten uit vroegere, vaak emotioneel geladen, belevenissen. Afstandelijken daarentegen hebben, als toekomstgerichte mensen, daar niet zoveel mee op en ontlopen hen als het maar enigszins mogelijk is. Daarbij laten ze dan wel kansen lopen omdat mensen met sociaal gedrag ook vaak met heel creatieve ideeën komen waar men iets aan zou kunnen hebben.
Maak die klik
Na het lezen van dit artikel zult u mogelijk diverse gedragskenmerken bij uzelf herkennen, verspreidt over dominante, afstandelijke en/of sociale gedragskenmerken. Het komt immers zelden voor dat iemand slechts één type gedragskenmerken vertoont. U kent vast en zeker de uitdrukking ‘uit een ander vaatje tappen’. Dit betekent dat, als men met het voorkeurgedrag niet bereikt wat men wil, er meestal een ander gedrag wordt ingezet om de situatie toch naar de hand te zetten. Het geheim van het maken van die ‘klik’ met iemand met een andere gedragsvoorkeur dan de uwe, ligt in het aanpassen van uw gedrag. Hoe maakt iemand met dominante gedragskenmerken de klik met iemand die ook dominant gedrag vertoont? Wees iets minder dominant, maak complimenten, dwing uzelf om niet te interrumperen en aandachtig te luisteren, trek niet te snel conclusies en ga niet direct een confronterende discussie aan; zeker niet met iemand die afstandelijk gedrag vertoont want als u gaat beweren moet u ook bewijzen! Heeft afstandelijk gedrag uw voorkeur? Probeer eens om wat minder kritisch te zijn en probeer te begrijpen waarom mensen met dominante gedragskenmerken even stoom moeten afblazen alvorens ze u tot uw recht laten komen. Begrijp ook dat mensen met sociale kenmerken graag een zo gedetailleerd mogelijk verhaal aan u kwijt willen en daarna graag uw mening horen. Mensen met sociale gedragskenmerken doen er verstandig aan vragen te stellen en wat minder breedsprakig te zijn. Probeer eens wat korter te formuleren en pas op met het doen van toezeggingen. Het is beter om wat minder te beloven en daarna iets meer te doen.
Glimlachen als contactmagneet
Tijdens een bijeenkomst ziet u iemand met een tevreden glimlach op het gezicht. Glimlachen maakt mensen aantrekkelijk voor anderen, omdat glimlachen betekent dat men geen gevaar voor de ander vormt. Het gevolg daarvan is dat deze glimlachende persoon meer mensen aantrekt dan anderen die een neutrale of hautaine blik in de ogen hebben. Probeert u het zelf maar eens uit als u niet de eerste wilt zijn die contacten legt, maar dat aan de ander wil overlaten. Bij de eerstvolgende Open Story-bijeenkomst kunt het uitproberen!