Een van de eerste vaardigheden die mensen leren zijn spreken, lezen en schrijven. Deze communicatie-instrumenten zijn niet alleen levensbepalend, maar ook vaak letterlijk van levensbelang. Hoe beter men in staat om verbaal en schriftelijk te communiceren, en door veel lezen de kennis te verhogen, vergroot men de overlevingskansen in deze maatschappij en de kansen op succes; zakelijk en/of privé….
Lees verder
Gebruik deze woorden niet in cv’s, bio’s en webteksten
Sociale media als Linkedin, Twitter, Facebook e.d. zijn uitstekende marketing-, acquisitie- en brandinginstrumenten; mits serieus en oordeelkundig gebruikt. Er zijn al bibliotheken vol geschreven hoe de sociale media te gebruiken, dus daar blijf ik maar even vanaf. Wat mij opvalt is dat er veel gebruikers zijn die denken dat sociale media ook datingsites zijn; met name Twitter! Ook de manier waarop mensen zich denken te moeten profileren is soms lachwekkend. Kijk maar eens naar de onderstaande opmerkingen die ik regelmatig in diverse bio’s van Twitteraars aantref….
Lees verder
5 veel gemaakte fouten met teksten
De gemiddelde ondernemer moet, om succesvol te zijn, ongeveer 52 ‘kunstjes’ beheersen. Die ‘kunstjes’ variëren van verstand hebben van financiën, inkoop- en verkoopstrategieën, boekhouding, belastingen, sociale media, marketing, klantenservice en ga zo nog maar even door. Nu ken ik geen enkele ondernemer die alle 52 zaken beheerst, maar dat is ook niet erg. Zolang zij maar in staat zijn om mensen om zich heen verzamelen die de lacunes in kennis en vaardigheden kunnen op- of aanvullen….
Lees verder
Contentmanagement draait om geloofwaardigheid
Er is een aantal Linkedin-gebruikers dat zichzelf ‘expert’ of zelfs ‘goeroe’ noemt. Op de ruim 200 miljoen profielen komt het woord ‘expert’ in ruim 1% voor en de woorden ‘guru’ of ‘goeroe’ in 1‰. Nu zal het mij eerlijk gezegd een zorg zijn van welke titel of kwalificatie iemand zich wil bedienen, maar verwacht niet van mij dat ik daaraan een bepaalde geloofwaardigheid toeken. Telling is not selling!…
Lees verder
Communicatie of crommunicatie?
Hebt u wel eens geprobeerd om een Nederlandse mop in een andere taal vertellen? Ja? En, wat was het effect? Een beleefdheidslachje, een blik van onbegrip, een opgetrokken wenkbrauw of een daverende lach? Dat laatste zal niet zo vaak voorkomen omdat de meeste taalgrappen het bijna alleen maar goed doen bij mensen die niet alleen de taal goed beheersen, maar ook op de hoogte zijn van culturele aspecten die vaak in een mop zijn verwerkt….
Lees verder
Wie schrijft die blijft
Eerst was het alleen voor wetenschappers een ‘must’ om regelmatig publicaties het licht te doen zien om serieus binnen hun vakgebied te worden genomen. Dat leidde niet zelden tot uitwassen zoals we recentelijk weer hebben kunnen constateren. Hoogleraren pasten onderzoekgegevens aan of zogen onderzoeken met opmerkelijke vondsten uit de grote duim. Maar, de tijden zijn aan het veranderen en nu is het gezegde ‘Wie schrijft die blijft’ niet alleen een noodzaak voor wetenschappers maar ook voor ondernemers en zzp’ers….
Lees verder