Het schrijfproces is afhankelijk van wat voor boek je voor ogen hebt. Een autobiografisch boek zal een ander schrijfproces doormaken dan een zelfhulpboek, een roman, essay, novelle of een verzameling korte verhalen. Een roman bevat vaak meer dan 130 pagina’s, een novelle tussen 50 en 100, een essay 30 tot 50 pagina’s en korte verhalen kunnen variëren van 2 tot 30 pagina’s. Er bestaat een vuistregel die aangeeft dat er ongeveer 300 woorden op een A4 gaan. De ‘geleerden’ zijn het niet altijd met elkaar eens welk etiket je op een bepaald boek moet plakken. Eerlijk gezegd is dat ook niet echt belangrijk….
Lees verder
Hoe een boek te schrijven. Deel 2: Het schrijfproces
Je hebt je goed voorbereid, onderzoek gedaan, een mindmap gemaakt en alle benodigde ingrediënten voor je boek op een rijtje gezet. Uiteraard heb je gekeken hoe andere auteurs schrijven en je hebt het thema bepaald waarover je wilt schrijven. Kortom, je bent er klaar voor om de eerste zinnen te schrijven. Hier volgen de tips om een succesvolle start te maken met jouw boek….
Lees verder
Hoe een boek te schrijven. Deel 1: Hoe te beginnen.
Veel mensen zouden graag een boek willen schrijven maar weten niet precies hoe en/of waar ze moeten beginnen. Dit artikel geeft tips hoe en waar je het beste kunt beginnen….
Lees verder
Wie schrijft die blijft; 11 tips
Tijdens het winkelen kwam ik een ‘oude’ opdrachtgever van mij tegen en besloot een praatje aan te knopen. ‘En, hoe bevalt je pensioen?’ vroeg ik hem. Hij keek mij met een trieste blik aan, schudde zijn hoofd meewarig en zei: ‘Phil, ik kan er maar niet aan wennen. Ik vind het verschrikkelijk!’…
Lees verder
Breng communicatiefilters aan; 6 tips.
De laatste jaren heeft mijn nationale trots een behoorlijke deuk opgelopen. Nederland was een land waarin geen gerechtelijke dwaling voorkwam en iedereen, los van de dikte van de portemonnee, een beroep op een onafhankelijke rechter kon doen. Ook was (hoger en universitair)onderwijs voor iedereen toegankelijk. In mijn land leefden mensen bij wie het niet opkwam om agenten, brandweerlieden en ambulancepersoneel anders te behandelen dan met respect en waardering….
Lees verder
Sociomercials ongeloofwaardig
Steeds vaker maken ondernemers gebruik van wat ik ‘sociomercials’ noem; advertenties met een hoog sociaal gehalte. Deze zijn er niet op gericht om producten te promoten maar meer om te onderstrepen hoe sociaal de adverteerder zou zijn. ‘Zou zijn’, want als er gekeken wordt naar wie die sociomercials inzetten, zal het zijn opgevallen dat in het bijzonder ondernemingen met een beschadigde reputatie er gebruik van maken….
Lees verder