Storytelling is een investering in emoties en ook nog eens een stuk ouder dan de weg naar Rome. Zo’n 15.000 tot 40.000 jaar geleden visualiseerden de Cro Magnon al, in de grotten van Lascaux en Altamira, hun verhaal over het dierenrijk in hun tijd. Rond 10.000 jaar geleden kerfden nomaden in Noorwegen een soort inventaris van de aanwezige dieren in de rotsen zodat stammen die na hen kwamen, konden zien of er wel voldoende voedsel voor hen aanwezig was. ‘Storytelling’ kwam ruim 4000 jaar geleden echt goed van de grond toen de Feniciërs, als een van de eersten, het schrift uitvonden en, naast beeld, tekst toevoegden aan onze manier van communiceren….
Lees verder
Storytelling, koopmotieven en broodjes aap
Vandaag heb ik weer eens een ontbijtsessie meegemaakt van ZZP Capelle; een zeer actieve club van zzp’ers die, waar mogelijk, hun netwerk inzetten voor de andere leden. Iedereen krijgt tijdens de ontbijtsessies 3 minuten de tijd om te ‘pitchen’. Van dat laatste ben ik geen fan want er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat ‘pitchen’ een doorslaggevende rol speelt in het koopproces. Daarbij komt dat alle deelnemers aanbieders zijn maar weinigen, of bijna geen, potentiële vragers….
Lees verder
Verkoopbevordering volgens het principe ‘Eenheid’
Al een paar jaar leg ik tijdens mijn workshops en ontbijtsessies over verkoopbevordering een aantal principes van beïnvloeding uit. Dr. Robert Cialdini, waarover ik eerder schreef, heeft tot op heden zeven principes beschreven. Zes daarvan beschreef ik al eerder. Jammer dat het laatste principe ‘Eenheid’ een beetje een ondergeschoven kindje is. Dat verdient beter! Eenheid/samenhorigheid is van grote invloed op koopbeslissingen. Lees maar eens verder!…
Lees verder
Emoties bepalen koopbeslissingen
Onlangs verscheen er een artikel in de Volkskrant waarin babyzaken werden aangevallen op een verkoopstrategie die zou inspelen op angstgevoelens van (aanstaande) ouders. ‘U wilt toch zeker wel het beste voor uw kindje?’ zou een veel gestelde vraag zijn om angstgevoelens aan te wakkeren om producten te kopen.…
Lees verder
70-plus? Dan ben je vast seniel!
‘Bent u wel eens vergeetachtig?’
‘Bent u wel eens de weg kwijt?’
‘Wanneer bent u voor het laatst gevallen?’
‘Weet u welke dag het is?’
‘Weet u welke medicijnen u gebruikt?’
‘Heeft u geheugenproblemen?
‘Heeft u in de afgelopen 24 uur hulp nodig gehad bij zelfzorg?’
‘Zijn er bij een eerdere opname of ziekteperiodes geweest waarin u in de war was? …
Lees verder
Hogere productiviteit door onthaasten
‘Onderschat nooit hoe belangrijk het is om niets te doen!‘
Winnie de Poe
Albert Einstein heeft het ons al eens voorgehouden; tijd is relatief. Als je erg jong bent lijkt het een eeuwigheid te duren voor dat je een ‘belangrijke’ leeftijd als bijvoorbeeld 10, 15, 16 of 18 hebt bereikt. Leeftijden waarop je dingen mag en kunt die je als kind van 6 nog lang niet mag. ‘Papa, ik verveel me.’ is een zinnetje dat menig vader bekend in de oren zal klinken. Misschien herinneren zij zich nog wel dat zij dit zelf veel hebben gezegd. De tijd wil maar niet sneller gaan….
Lees verder