Nog niet zo lang geleden zag ik de film ‘The intern’ met in de hoofdrol Robert de Niro.Het is het verhaal van een 70-jarige man die zich kapot verveelde en besloot een baantje te zoeken. Hij kreeg een baantje als stagiair bij een ‘nerd-company’; een online fashion website waar uitsluitend jonge mensen werkten. De baan gaf hem niet alleen een nieuw doel in het leven, maar werd hij ook, door zijn aanwezigheid, wijsheid, kennis en hoofdzakelijk analoge ervaring, een bron van inspiratie voor de eigenaresse en haar medewerkers. Kortom, een mogelijk begin van de participatiemaatschappij 2.0!…
Lees verder
Management- en zelfhulpboeken lezen is tijdverspilling
Nog niet zolang geleden heb ik mijn hele bibliotheek aan management- en zelfhulpboeken naar de kringloop gebracht. De reden daarvoor was, dat ik tot de conclusie ben gekomen dat het lezen, en misschien zelfs begrijpen wat er werd geschreven, geen garantie is voor persoonlijke verbetering; op welk vlak dan ook! Mijn vrienden kwamen er al jaren geleden achter dat al die boeken mij niet hebben geholpen te veranderen. De oorzaak kan natuurlijk zijn dat ik er gewoon niets van heb begrepen, niet intelligent genoeg ben of, en dat is waarschijnlijk de meest logische reden, omdat ik gewoon te eigenwijs ben om te doen wat anderen schrijven. Ter bevestiging van die laatste waarneming las ik in een aanbeveling op mijn Linkedin-profiel: ‘Phil is gewoon Phil.’…
Lees verder
Branding via Linkedin
Iedereen wil zich wel van een ander onderscheiden, ook al streeft men daar misschien niet bewust naar. Fabrikanten weten dat allang, want anders zouden zij je geen keuze bieden uit zoveel verschillende modellen van producten en diensten. Jongeren, die een eerste auto kopen, doen er alles aan om zich te onderscheiden door hun stukje vrijheid met allerlei toeters en bellen te versieren om bijvoorbeeld ‘stoerheid’ uit te zenden, terwijl ouderen via hun keuze van auto, kleding, juwelen, vakantiebestemmingen etc. een andere boodschap willen uitzenden. Kortom, iedereen doet zijn best op een bepaalde manier over te komen door zich van een imago voorzien dat herkend en erkend wordt….
Lees verder
6 principes van beïnvloeding
Veel ondernemers en zzp’ers maken gebruik van sociale media, maar hebben eigenlijk geen flauw idee wat het effect van de daarin gestoken tijd en moeite is. Google-analytics geeft wel inzicht in cijfers en feiten rond het bezoek aan o.a. websites maar geeft geen verklaring over het waarom daarvan….
Lees verder
Eigenzinnigheid als weg naar succes!
Een tijdje geleden hoorde ik Mart Smeets tijdens een radio-uitzending klagen over het feit dat een aantal mensen gegeven advies gewoon in de wind slaat en hij vroeg zich af waarom?
Mensen die gegeven adviezen in de wind slaan worden meestal onder één noemer gebracht: eigenwijs. Volgens verschillende definities worden als synoniemen, koppig, eigengereid en eigenzinnig gebruikt. Gevoelsmatig is er voor mij een verschil tussen eigenwijs en eigenzinnig en dat leg ik graag uit. Want,eigenzinnigheid zou wel eens de weg naar succes kunnen zijn. …
Lees verder
13 praktische tip voor managers
Ik heb in mijn carrière al heel wat managementstijlen de revue zien passeren. Elke managementstijl werd verkondigd als dé beste stijl, maar als tijden veranderen, veranderen ook de opvattingen daarover. Ik heb in dit artikel 13 praktische tips voor managers bij elkaar gebracht op basis van onderstaande managementstijlen omdat geen van die stijlen enige zekerheid tot succes geeft!