Nog niet zo lang geleden maakte een trainingsinstituut radioreclame voor een training in het schrijven van offertes. Ze stelden daarin dat, als je hun training volgt, al je offertes opdracht worden. Normaal gesproken krijg ik niet snel kromme tenen van onnozele beweringen, maar in dit geval maakte ik daar toch een uitzondering op. Wat een baarlijke nonsens!
Op basis van ruim 40 jaar commerciële ervaring, waarvan 30 jaar als communicatietrainer en auteur van 24 boeken over zakelijke communicatie, zal iedere ondernemer het met mij eens zijn dat dit een portie wensdenken van de bovenste plank is. Er zijn te veel redenen te noemen waarom offertes worden opgevraagd en misschien nog wel meer om offertes te accepteren of af te wijzen….
Lees verder

Storytelling is zo oud als de weg naar Rome en waarschijnlijk nog een stuk ouder. Het is een in populariteit toenemende benaming voor niets anders dan het vertellen van een goed verhaal. Storytelling is eigenlijk een herontdekking van de kracht van het vertellen van sprookjes; alleen nu op basis van neurologisch onderzoek waarin verklaard wordt waarom het vertellen van goede verhalen zo’n krachtig middel is om een bepaalde boodschap over te brengen en mensen te beïnvloeden in denken en doen.
Het maken van content voor je offertes, blogs, nieuwsbrieven, e-mail of website is als het uitstippelen van een mooie en interessante route op een landkaart. Je geeft daarop je vertrekpunt aan, waar je wilt eindigen en via welke route je dat wilt bereiken. Daarbij geef je de bezienswaardigheden aan die je onderweg tegenkomt zodat er optimaal genoten kan worden van de gekozen route.
Pas hoorde ik in een radiospotje van een opleidingsbureau dat, als je bij hen een cursus volgt, 100% van je offertes opdracht wordt. Ik word behoorlijk moe van dit soort beweringen. Immers, ’Telling is nog selling’. Er werd dan ook geen enkel bewijs geleverd voor de geponeerde stelling.