De Nederlandse boekenmarkt is een interessante paradox. In 2024 werden 43 miljoen boeken verkocht voor een totale omzet van 690 miljoen euro, maar informatieve non-fictie daalde met 9%. Dit lijkt slecht nieuws voor auteurs van zakelijke non-fictie, maar het tegenovergestelde is waar. Deze daling betreft vooral de platgetreden paden – precies waarom het vinden van onontdekte niches zo cruciaal is.
De kracht van het onontdekte terrein
In de jaren tachtig en negentig, lang voor het internettijdperk, ontdekte ik mijn eerste goudader: telefonische communicatie. Het lijkt nu misschien vanzelfsprekend, maar destijds bestond er nauwelijks literatuur over hoe telefonistes, secretaresses, telefonische verkopers of managers van telemarketing-afdelingen hun vak professioneel konden uitoefenen.
Die ontdekking gebeurde niet per toeval. Ik constateerde een groeiende behoefte in de markt toen ik mij specialiseerde in het verzorgen van telefoontrainingen. Steeds meer bedrijven werden afhankelijk van telefonische communicatie, maar niemand leerde mensen hoe ze dit effectief moesten doen. Terwijl grote uitgevers zich richtten op algemene managementtheorieën, vond ik mijn niche in de praktische, specifieke vaardigheden die mensen daadwerkelijk nodig hadden en … een kwaliteitsuitgever die er wel brood in zag.
Hetzelfde principe paste ik toe op timemanagement, klantenservice, netwerken en het schrijven van offertes via neuroselling technieken. Elk van deze onderwerpen was een onontgonnen gebied waar bedrijven naar oplossingen zochten, maar waar de uitgeverswereld nog niet op had ingespeeld.
Van goudader naar platgetreden pad
Vandaag zijn die onderwerpen inderdaad platgetreden. Bol en Amazon hebben duizenden boeken over timemanagement en klantenservice in de aanbieding. De kans dat een traditionele uitgever nog interesse toont in “weer een boek over netwerken” is minimaal geworden. De 9% daling in informatieve non-fictie verkoop in 2024 bevestigt dit. Lezers hebben het wel gehad met de bekende onderwerpen.
Maar niet getreurd, hier ligt juist de kans voor de slimme auteur: nieuwe niches ontdekken! Je moet alleen weten waar je die kunt vinden. Zonder te pretenderen dat ik daarover de wijsheid in pacht heb, adviseer ik je om eens naar de volgende ontwikkelingen te kijken om daarin een niche te ontdekken….
Lees verder

Ik schrijf boeken voor ondernemers, bestuurders en levenskunstenaars. Vaak kom ik in gesprek met zelfpublicerende schrijvers die worstelen met de verkoop van hun boek. Meestal gaat het dan over de centen: “Ik heb geen marketingbudget”.
Je hebt maandenlang aan je boek gewerkt. Elke avond achter de computer, weekenden opgeofferd, vrienden afgewimpeld. Het manuscript ligt er eindelijk. Nu moet je het alleen nog gepubliceerd krijgen.
Als schrijver en ghostwriter van inmiddels 32 zakelijke non-fictieboeken en biografieën, ervaar ik dagelijks hoe Nederland dit vakgebied negeert. Terwijl romanschrijvers regelmatig op tv verschijnen en interviews geven, blijven non-fictie schrijvers zoals ik redelijk onzichtbaar. Vakbladen als Onze Taal en Schrijven Magazine besteden geen aandacht aan non-fictie. Nieuwsmedia reageren niet op verzoeken aandacht aan dit genre boeken te besteden via interviews of publiciteit. Zelfs de veel gelezen huis-aan-huis bladen laten het erbij zitten zoals ik pas van een collega hoorde. Enfin, een profeet wordt al eeuwen in zijn vaderstad niet geëerd.
De discussie over door AI-gegenereerde boeken vind ik niet zo interessant. In een bericht waarschuwt RTL Nieuws voor een ‘Wilde Westen’ van waardeloze e-boeken die de markt zouden overspoelen. Nee, aantallen worden niet genoemd. Als een pittige belegen-kaas-auteur – gerijpt door decennia ervaring – weet ik uit de praktijk hoe het echt zit.