Het schrijven van een artikel of boek is één ding; ervoor zorgen dat het ook gemakkelijk en aangenaam te lezen is, is een ander verhaal. Van de lengte van zinnen tot het gebruik van afbeeldingen, er zijn verschillende elementen die de leesbaarheid kunnen beïnvloeden. Hier tref je 10 direct toepasbare praktische tips aan die je helpen om je artikelen, blogs en boeken toegankelijker en aantrekkelijker te maken voor je lezers.
Dit ga je missen als je niet publiceert
Mijn eerste boek schreef ik op het handje. Gelukkig vond ik iemand met een betere typevaardigheid die mijn bijna onleesbare handschrift leesbaar wist te maken. Ik hoefde niet met mijn eerste manuscripten op de knieën bij een uitgeverij om ze gepubliceerd te krijgen; ze vroegen mij om te schrijven. Ik had dat te danken aan een journalist van De Telegraaf die het knap boeiend vond dat ik telefoontrainingen verzorgde voor telefonistes en andere tele-functionarissen.
Nu, 40 jaar na mijn eerste boek, is het steeds gemakkelijker geworden een boek gepubliceerd te krijgen. Toegegeven, niet bij elke kwaliteitsuitgevers als je zakelijke non-fiction schrijft, maar wel via zelfpubliceren en gebruikmakend van alternatieve uitgeefdiensten.
Dit ga je missen
Wat de zakelijke consequenties zijn als je geen artikelen of boeken op jouw vakgebied schrijft? Dit!
De onzichtbare kracht van woorden
Toen ik voor het eerst het lied ‘Words’ van het Zweedse a capella kwintet The Real Group hoorde, was het alsof ik een ontbrekend stukje van de puzzel had gevonden. De muziek en de tekst weerspiegelden alles wat ik intuïtief aanvoelde maar nog niet had gearticuleerd: woorden zijn de onzichtbare draden die ons leven bepalen. Dit ene lied inspireerde mij om lezingen te verzorgen en anderen te motiveren hun eigen verhalen en inzichten via het geschreven woord te delen.
‘Als dat jong letters ziet, moet hij lezen’
Voor mij zijn woorden niet alleen maar een rijtje letters aan een touwtje geweest. Van jongs af aan kon ik mijn ogen er niet vanaf houden. Dat was mijn moeder ook al opgevallen en herhaalde zij vaak de bovengenoemde uitspraak. Woorden hebben de macht om te creëren en te vernietigen, te inspireren en te ontmoedigen. Woorden stellen mij in staat om de veelkleurigheid van de zakelijke en privé ervaringen van mijn klanten te begrijpen en die voor hen in boekvorm uit te drukken….
Lees verder
De ‘magie’ van woordgebruik
De kracht van woorden in het beïnvloeden van koopbeslissingen is een fascinerend onderwerp. Woorden kunnen allerlei emoties oproepen zoals blijheid, kwaadheid, angst, verbazing, enfin het hele emotionele scale, waaronder het beïnvloeden van beslissingen. Immers, ruim 95% van alle beslissingen die we nemen zijn gebaseerd op emoties, hoe rationeel we die soms ook beoordelen. Woorden kunnen het verschil maken tussen een afwijzing of een daadwerkelijke aankoop. Marketeers gebruiken bewust bepaalde termen en zinnen om specifieke reacties uit te lokken.
De ‘Magie’
De ‘magie’ van bepaald woordgebruik is niet alleen weggelegd voor marketeers en verkopers. We maken allemaal gebruik van de kracht van woorden in ons dagelijks leven, of het nu gaat om het overtuigen van een vriend, het onderhandelen over een salaris, of zelfs het kiezen van de juiste woorden om een gevoelige kwestie te bespreken.
Woorden zijn, in hun meest fundamentele vorm, symbolen die staan voor ideeën en concepten. Ze zijn de bouwstenen waarmee we onze realiteit vormgeven en interpreteren. En wanneer ze op de juiste manier worden gebruikt, hebben ze de kracht om percepties te veranderen, gedrag te sturen en uiteindelijk onze beslissingen te beïnvloeden. Laat ik wat voorbeelden geven van ‘magische’ woorden:…
Lees verder
Geef je tekst spierballen
Het valt me de laatste tijd op dat steeds meer mannen en vrouwen op Linkedin hun bijdrage voorzien van een persoonlijke foto van een flink formaat; zowel in close-up als totaalbeeld. Op zich best leuk maar in de meeste gevallen zie ik geen relatie tussen de foto en de inhoud van de bijdrage.
Linkedin is de laatste tijd sterk aan het veranderen en niet meer uitsluitend het terrein van zakelijke professionals die op zoek zijn naar een baan, kennis en vragen over bepaalde onderdelen delen of op zoek zijn naar klanten en leveranciers.
Bijna dagelijks zie ik commentaren voorbijkomen van Linkedin-abonnees die zich ergeren aan Facebook-, Instagram- en Twitter-achtige berichten. Eerlijk gezegd begint mij dat ook een beetje op te breken. Omdat ik steeds vaker foto’s van mannen en vrouwen tegenkom bij berichten waarbij er geen enkele relatie tussen beeld en tekst bestaat, komen nu ook Tinder-achtige associaties naar boven. Laten we het dan ook maar niet hebben over de toename van het plaatsen van ‘selfies’. Zijn al deze abonnees vergeten dat hun foto al in de bio van hun Linkedin-account staat?…
Lees verder
Gorilla-gedrag op Linkedin
Het overkomt me de laatste tijd steeds meer! Ik log in op LinkedIn en al scrollend door mijn feed kom ik er weer een aantal tegen. Allerlei mensen die pronken met het aantal keren dat ze posten en juichend vertellen hoeveel views hun laatste post heeft opgeleverd. De zelfvoldaanheid lijkt steeds vaker hoogtij te vieren of sla ik de plank nu volledig mis?
‘Vandaag mijn 100ste post deze maand!’, schreef iemand. Een ander: ‘Geweldig, 10.000 views op mijn laatste bericht!’. ‘Tot nu toe hebben we 10.000 boeken verkocht’. Los van het feit dat je bij iedere bijdrage kunt zien hoe vaak die bekeken is, zijn het zeker indrukwekkende cijfers. Ook als je 10.000 boeken hebt verkocht. Dat laatste is overigens moeilijk te verifiëren als je dit aantal niet via een uitgeverij hebt gerealiseerd. Hoe het ook is, je kunt je afvragen of dit soort bijdragen kwalitatief interessant zijn. Wie is er nu écht geholpen met dit gorilla-gedrag?…
Lees verder