Regelmatig zie ik via Twitter, Linkedin en andere media berichten voorbijkomen met min of meer dezelfde inhoud: ‘Kom naar mijn bootcamp/workshop/seminar/congres en verdubbel uw omzet.’ Om deze woorden kracht bij te zetten bedienen de schrijvers van dit soort berichten zich van veel, vaak nietszeggende woorden, en de superlatieven vliegen u daarbij om de oren. Keiharde bewijzen dat datgene wat er wordt beweerd ook daadwerkelijk klopt, worden zelden of nooit geleverd. Kortom, het zouden politici kunnen zijn die deze epistels de wereld insturen.
Waarom stinken wij erin?
Dat deze advertenties, ondanks het voorgaande, toch veel mensen aantrekt, doet me regelmatig afvragen waarom dat zo is. Is het een teken aan de wand dat het zo slecht gaat met de economie dat mensen wanhopig worden en zich aan iedere strohalm vastklampen? Zich vastklampen in de hoop, aan het einde van de regenboog nu eens echt een pot met goud aan te treffen?
Als mensen helemaal niets meer hebben is hoop vaak nog het enige waar men zich aan vastklampt. Het is als het kopen van een lot in een loterij. De kans dat u wint is verwaarloosbaar, maar tja, als je niet mee doet maak je nooit een kans op de jackpot. Hoop hebben is gemakkelijk! Het voorkomt kritische vragen en een keiharde confrontatie met wie men eigenlijk is. Een confrontatie die velen liever uit de weg gaan omdat de waarheid pijn kan doen.
De genoemde advertenties spelen handig in op de (wan)hoop van veel zzp’ers die in toenemende mate geconfronteerd worden met het feit dat de vraag naar hun diensten afneemt. Logisch, want de markt voor bijvoorbeeld trainingen/workshops/seminars en congressen zit al jaren in het slop, om ‘coaching’ maar even niet te noemen, terwijl er steeds meer zzp’ers zijn die op dit vakgebied tegen deze stroom willen opzwemmen. Hebben ze dan nooit van marktwerking gehoord, de levensloop van producten en diensten? Is dat dan misschien de reden waarom toch nog zo velen erin stinken en zich voor een ‘rijkmaaksessie’ inschrijven omdat ze denken:’Je weet maar nooit of het helpt.’
Succes
Als u zich op een bepaald vakgebied profileert en tot de conclusie dat uw product/dienst prima is, maar dat het slecht verkoopt, dan kunt u drie dingen doen:
– een verkoopcursus volgen in de hoop beter te verkopen
– iemand inhuren die de verkoop voor u verzorgt omdat u dat niet in u hebt
– een vak kiezen waar u zich niet naar boven hoeft te vechten
Wacht nog even met het maken van een keuze uit deze opties en stel eerst eens een paar kritische vragen om voor uzelf duidelijkheid te krijgen welke beslissing het meeste effect oplevert.
‘Praatjes vullen geen gaatjes’ en u weet dat maar al te goed. Er zijn niet voor niets programma’s als Radar, Kassa en Opgelicht om dat duidelijk te maken. Wees kritisch en vraag, alvorens u in te schrijven voor een ‘rijkmaakcursus’, eerst eens rond welke ervaringen anderen hebben opgedaan.
Mocht men aangeven een prima resultaat te hebben gehaald, feliciteer ze dan en vraag nog even naar de bewijzen daarvoor. Bij vage antwoorden zal het u welk duidelijk zijn wat u van die ‘positieve’ resultaten mag denken.
Succes komt niet aanwaaien en er zijn geen echte ‘geheimen’ ook al heb ik een boek met de titel ‘Geheimen van succes’ geschreven. Daarin tonen succesvolle ondernemers aan dat succes voor iedereen van hen anders is. De een vindt zichzelf succesvol als er een smak geld op de bankrekening staat, een ander vindt zichzelf succesvol omdat ze al langer dan 15 jaar het hoofd boven water hebben weten te houden en vanuit de markt erkenning krijgen voor hun vakkennis.
Kritische vragen
Veel zzp’ers hebben uit nood voor de zelfstandigheid gekozen omdat ze vanwege hun leeftijd worden gediscrimineerd en/of omdat vroeger behaalde diploma’s jonge ondernemers en recruiters niets meer zeggen. Enthousiast hebben zij hun plannen voor de zelfstandigheid aan vrienden en familie voorgelegd en niets anders dan positieve aanmoedigingen ontving. Om te controleren wat deze aanmoedigingen in de praktijk waard waren zijn zij echter vergeten om te vragen of zij ook bereid zijn enkele duizenden euro’s te investeren. Dan liggen de kaarten meestal anders. Vraag uzelf daarom eens het volgende af:
– Waarom zou u naar een cursus gaan? Hebt u het echt nodig?
– Wordt u ineens van een vakman/vakvrouw ook nog eens een verkoopkanon?
– Welke bewijzen zijn er voor het beweerde succes? Wees kritisch en geloof geen vage praatjes.
– Hoe hard zijn de bewijzen? Kloppen de feiten? Trek referenties na!
– Past de door de trainer voorgestelde manier van werken wel bij uw persoonlijkheid? Doe uzelf geen
geweld aan.
– Weet u zichzelf wel in een afnemende markt voldoende te profileren?
– Wat doet u beter dan anderen? Echt? Welke bewijzen kunt u leveren? Bedenk dat er een verschil is
tussen ongebreideld optimisme en realiteit! Realisten zijn per definitie nog geen pessimisten.
– Levert het bezoeken van open coffees en andere netwerkbijeenkomsten een tastbaar, en in cash uit
te drukken, voordeel op? Zo niet, ga eens ouderwets acquireren want dat levert meer op.
Trek na eerlijke beantwoording van deze en andere vragen uw conclusies, overzie de consequenties en kom dan snel in actie. Er is nu geen tijd meer te verliezen!