Aan de ene kant lijkt Linkedin erop aan te dringen om zoveel mogelijk contacten te leggen, terwijl zij aan de andere kant ervoor waarschuwt niet met ‘Jan Rap en zijn maat’ in zee te gaan. Ik heb mij als eens in de discussie gestort over het thema ‘kwantiteit en kwaliteit’ en blijf van mening dat linken met onbekenden om de nodige voorzichtigheid vraagt. Nee, vandaag wil ik graag het met u hebben over wat je met de gelegde connecties kunt doen; naast het aanleggen van een leuke verzameling.
Voordelen van labels ‘plakken’
Linkedin biedt de mogelijkheid om de gelegde contacten (connecties) van één of meerdere labels te voorzien. Dat is erg handig om:
- snel een goed overzicht te krijgen hoe uw netwerk in elkaar steekt
- te zien welke beroepen over- , onder- of helemaal niet vertegenwoordigd zijn
- groepen te maken naar beroep, hobby, gebied, markten etc.
- gericht nieuws of updates te kunnen versturen aan een bepaalde doelgroep
- uitnodigingen te versturen voor een tennis-, golf- of ander toernooi
- voor relatieonderhoud
Kortom, het plakken van ‘labels’ op al uw connecties is niet alleen handig, maar spaart u ook heel veel communicatietijd uit, bereiken uw berichten de doelgroepen waarvoor ze bedoeld zijn en heeft u een middel in handen om uw netwerk kwalitatief uit te bouwen.
Aan de slag
Linkedin heeft een aantal van uw connecties zelf al van een label voorzien met namen als vrienden en partners. Kijkt u zelf maar even. Klik in de werkbalk even op de derde knop van links; ‘contacten’ en klik op ‘connecties’. In de Engelse versie is dat ‘network en contacts’. Mocht u nog geen labels hebben aangemaakt, dan kunt u dat doen door op ‘Beheren’ te klikken. Zie rode pijl.
U zult al een paar labels zien staan en u kunt daar zelf uw eigen labels met een eigen benaming maken.
No pain, no gain!
Mocht u bijvoorbeeld al meer dan 500 connecties hebben, en geen enkele relatie van een of meerdere labels hebben voorzien, dan staat u een flinke klus te wachten. U ontkomt er niet aan om u bij ieder contact af te vragen onder welke rubrieken dit contact moet worden ondergebracht. Laat ik een voorbeeld geven. Onder mijn contacten heb ik klanten die een bepaalde dienst van mij hebben afgenomen. Daarnaast weet ik van hen welke sport zij beoefenen, welke functie zij hebben en in welke type markt zij opereren. In zo’n geval maak ik bijvoorbeeld de volgende labels aan:
– klant
– projectmanager
– zeilen
– maakindustrie
Ja, het is een enorm monnikenwerk als u nog nooit labels heeft aangemaakt maar, no pain, no gain! U zult er iets voor over moeten hebben om de eerder genoemde voordelen in uw bezit te krijgen. Laat ik u troosten met de gedachte dat het opnieuw bekijken van alle profielen van uw contacten ook veel voordelen heeft. U kunt uw geheugen weer eens opfrissen, u afvragen welk nut het heeft contact te blijven onderhouden met bepaalde mensen, of gewoon weer even contact op te nemen en te informeren hoe het met iemand gaat. Immers, uit het oog uit het hart en dat zult u willen voorkomen.
Als u zo alle contacten van labels heeft voorzien kunt u op de bijgaande afbeelding het resultaat van uw werk zien. In het gegeven voorbeeld ziet u dat, in mijn geval, de grootste groep contacten voorzien is van het label ‘Klanten’.
Contacten maken contracten
Zoals u weet zullen tevreden klanten geen moeite hebben om u weer in te schakelen als zij geen eenmalige dienst of een eenmalig product bij u hebben gekocht. Wat is er dan eenvoudiger om hen snel op de hoogte te stellen van nieuwe ontwikkelingen? U klik op de rubriek ‘Klanten’ en u krijgt, weer in alfabetische volgorde, al uw klanten op een rijtje aangeboden. U ziet in de rechterkolom de tekst verschijnen ‘bericht versturen’ en als u daar op klikt, komt in een soort Outlook terecht waar u een boodschap kunt formuleren. Let wel op; het systeem staat toe dat u maximaal 50 relaties gelijktijdig een bericht kunt sturen. In mijn geval moet ik dus de boodschap 3 keer versturen omdat ik 102 klanten heb. ( 2 x 50 relaties en dan nog een keer naar 2.)
Vergeet niet ‘Onderwerp’ in te vullen met een pakkende tekst en haal, voordat u het bericht verstuurt, onderin even het vinkje weg. Doet u dat niet dan krijgt iedere ontvanger alle e-mailadressen van de overige 49 ontvangers te zien en dat kan tot irritaties leiden. Het leggen van nuttige contacten leidt vaak tot leads, en leads tot contracten. Dus, maak gebruik van deze praktische toepassing om uw netwerk eens een goede screening te geven, contacten te verwijderen die niet in uw netwerk passen, nuttige contacten te bevestigen en actief gebruik te maken van de vele contactmogelijkheden die Linkedin te bieden heeft om meer kennis op te doen en business te genereren.
Veel succes!