‘Spaart u nog zegeltjes?’ is een veel gestelde vraag aan de kassa van uw supermarkt. Ook aan mij wordt die vraag regelmatig en routinematig gesteld; zonder enige echte belangstelling of beargumenteerd. ‘Nee, ik verzamel alleen mensen en ik heb al een aardige collectie.’ is mijn standaard antwoord op de vraag. Niet zelden krijg ik een glimlach of een opmerking dat ze het antwoord wel leuk vinden. Natuurlijk geef ik dit antwoord alleen aan een mij onbekende caissière want anders wordt het natuurlijk knap flauw!
Linkedin is geen mensen verzameling
Er lopen nogal wat mensen rond die een profiel hebben aangemaakt op sociale media en die media gebruiken als een postzegelverzameling; een mensenverzameling. Op zich heb ik niets tegen mensen die iets verzamelen, zeker niet als je iets meer met zo’n verzameling kan doen dan het bezit alleen.
Voor sociale media als Twitter, Facebook, Google+,Pinterest , Spotbos, Pheed, en het op bijna een oor liggend Hyves, luistert het aanleggen van een verzameling volgers mogelijk wat minder nauw dan bijvoorbeeld bij een medium voor professionals als Linkedin. Echter, er is een aantal Linkedin-gebruikers dat het gebruik van en het verschil tussen sociale media niet helemaal in de vingers heeft en voor hen is dit artikel geschreven.
Met wie en waarom
In een eerder artikel heb ik al uitgelegd wat ik met ‘netdenken’ bedoel en dat netwerken geen acquisitie is. Netdenken raakt de essentie van Linkedin; het delen en aanvullen van uw kennis, hulp vragen en hulp bieden aan mensen, en dat alles met als specifiek doel en om dingen sneller te laten gebeuren dan op andere manieren. U ziet, het woord acquisitie komt bij de definitie van netdenken niet voor!
Bijna dagelijks krijg ik wel een verzoek om met iemand een directe link te leggen en toe te treden tot iemands ‘mensenverzameling’. Als ik op ieder verzoek moet ingaan zou de teller van contacten bij mij al ruim boven de 1000 liggen. Een getal waar een aantal Linkedin-gebruikers zelfs mee adverteren alsof het iets bijzonders zou zijn.
Voor het leggen van nieuwe contacten is het in de eerste plaats van belang dat u zich de definitie van netdenken eigen maakt en uzelf afvraagt welke kennis u wilt uitbreiden, verdiepen en/of delen. De gemiddelde ondernemer en zzp’er moet eigenlijk ruim 50 verschillende ‘kunstjes’ kennen om het zakelijke hoofd boven water te kunnen houden. De zelfbewuste ondernemer en zzp’er weet dat deze natuurlijk niet alle ‘kunstjes’ beheerst en dus de hulp van anderen nodig heeft om een hiaat in de kennis en kunde aan te vullen. Daar heb je dus ‘kennissen’ voor nodig die aanvullend kunnen werken en op hun beurt van uw kennis kunnen profiteren omdat zij ook niet alle ‘kunstjes’ kennen. De vraag is dus:’Wie ken ik goed genoeg om diens hulp in te roepen?’ wetend wat zij weten wat u niet weet, en omgekeerd.
Argumenteer een contactverzoek
Ieder heeft zo zijn eigen reden, niet zelden gespeend van egoïsme, om contactverzoeken rond te sturen. Men klikt op ‘Connectie maken’ en vervolgens wordt er een keuze gemaakt uit een aantal opties.
Bij ‘Anders’ wordt er om een e-mailadres gevraagd en dat is niet zo’n probleem om dat te achterhalen. Vervolgens verstuurt men het bericht met een standaardtekst en dat doet mij, als ik de persoon niet ken en ook nooit een keer heb ontmoet of gesproken, besluiten om een linkverzoek te negeren. Als men niet even de moeite wil nemen om uit te leggen wat men te bieden heeft en waarom men wil linken, waarom zou ik dan op een dergelijk verzoek ingaan? ‘We zijn lid van dezelfde groep’ of ‘U bent een persoon die ik vertrouw.’ zijn standaard zinnetjes maar geen echte argumenten om op een linkverzoek in te gaan. Lid zijn van een zelfde groep wil zeggen dat men kennelijk op 1 vlak een gemeenschappelijke interesse heeft, en iemand kan mij wel vertrouwen, maar moet ik dan automatisch een ander vertrouwen?
Controlelijst
Voor het opbouwen van een kennisnetwerk om langdurig mee te kunnen netdenken is het hanteren van de volgende controlepunten misschien een handig hulpmiddel:
1. Hebt u duidelijk zicht op de informatie die u nodig heeft om te kunnen functioneren?
2. Welke informatie mist u?
3. Op welk vlak heeft u hulp nodig?
4. Waarom zou u een beroep doen op een ander?
5. Wie heeft binnen het Linkedin-netwerk die kennis wel?
6. Wie acht u in staat u de gewenste hulp te bieden?
7. Welk argument zou men hebben kennis met u te delen en u eventueel te helpen?
8. Wat weet u van dit latente contact?
9. Wat heeft u de ander te bieden qua kennis en kennissen? (Géén producten of diensten!)
10. Heeft u al eens eerder contact met de ander gehad? Waar? Wanneer? Waarom?
Als u deze controlelijst heeft afgewerkt zal het een fluitje van een cent zijn om uw contactverzoek goed te beargumenteren in de uitnodiging en op die manier uw kansen op het leggen van een waardevol contact verhogen.