Waarom je boek al verliest voordat iemand het openslaat
Na dertig gepubliceerde boeken bij grote uitgevers en via zelfpublicatie weet ik één ding zeker: je titel bepaalt of iemand stopt bij jouw boek of doorloopt naar het volgende rek. Geen enkel boek met een saaie titel, misschien op die van een bekende schrijver of BN’er, haalt het geld van de bankrekening van je lezers. Als je dan bovendien ook nog een onbekende auteur bent, vecht je helemaal een ongelijke strijd. Kijk maar naar de bestsellerlijsten en tel hoeveel bekende Nederlanders ertussen staan. Voetballers, presentatoren, politici en andere bekende ‘grootheden’ trekken alleen al op basis daarvan lezers aan. Het ‘gluurdersinstinct’ is een niet te onderschatte factor; niet alleen bij het tv-kijkend publiek maar ook in de boekwinkel. Waarom? Hun naam is de titel en de laatste gekte die we daarvan hebben meegemaakt is dat je in boekwinkels kon slapen om een exemplaar van het nieuwe boek van Dan Brown te bemachtigen. Voor een beginnend schrijver is dat redelijk frustrerend, maar het is nu eenmaal zo.
Veel BN’ers ‘schreven’ een boek met behulp van ghostwriters want niet ieder van hen is, buiten de eigen kwaliteiten, goed in het schrijven. De bekende Nederlander vertelt z’n verhalen aan een professionele schrijver die er een leesbaar boek van maakt. Daar is natuurlijk niets mis mee, het is tenslotte mijn vak, maar ze claimen wel het schrijverschap. Ghostwriters slikken daarbij bewust hun ego in en dat is soms ook wel prettig als het boek een flop wordt….
Lees verder

Kritisch denken betekent niet dat je overal negatief over bent, ook al moet de neiging daartoe soms wel eens onderdrukken. Het gaat om gezonde nieuwsgierigheid. Ik heb geleerd om veel vragen te stellen, op zoek naar bewijs voor een bepaalde bewering of een vermeend feit, en om ontvangen informatie vanuit verschillende invalshoeken te bekijken. Voor wie schrijft is dit geen optie maar een noodzaak.
Na het herlezen van dit fantastische boek – niet hoe hij schrijft, maar wat hij schrijft (een typische gewoonte van iemand die zelf auteur is) – troffen de beangstigende parallellen met die van het Trump-regime me als een mokerslag. Eerlijk gezegd hield het mij uit mijn slaap en schreef ik dit artikel uit die schok van herkenning. Niet alleen een boekbespreking, maar ook wat dit boek bijdraagt aan het bewustzijn van de tijd waarin we leven.
In de jaren tachtig en negentig, lang voor het internettijdperk, ontdekte ik mijn eerste goudader: telefonische communicatie. Het lijkt nu misschien vanzelfsprekend, maar destijds bestond er nauwelijks literatuur over hoe telefonistes, secretaresses, telefonische verkopers of managers van telemarketing-afdelingen hun vak professioneel konden uitoefenen.