Nadat Linkedin uitgegroeide tot een netwerk van zakelijke professionals, met toenemende berichtgeving die je op Facebook, Twitter en TikTok mag verwachten, is het ook een bron van potentiële omzet, net als je website. Alleen lijkt het erop, op basis van mijn recente ervaringen, dat bedrijven en zzp’ers leads of andere mogelijkheden omzet te creëren laten liggen. Kijk maar eens naar de volgende voorbeelden.
Kijk naar je contactformulier
Omdat ik mijn werkzaamheden als ghostwriter heb uitgebreid met die van een uitgeverij, maakte ik gebruik van zes contactformulieren op de websites van o.a. drukkers van boeken en grafische ontwerpers, met het verzoek voor een offerte. Ik had kunnen bellen, maar ik wilde eens testen hoe oplettend bedrijven en zzp’ers zijn op reacties via hun eigen media omdat digitale communicatie de voorkeur lijkt te hebben zeker als je kijkt naar dubieuze webwinkels die je niet kunt bellen en grote bedrijven die hun (verplichte) telefoonnummer op hun website nauwelijks vindbaar maken.
Van één aanbieder kreeg ik bijna direct een reactie, maar van de rest kreeg ik geen enkele reactie. Ik weet dat onze economie als een lier draait en dat drukte een mogelijke oorzaak kan zijn dat er niet werd gereageerd, maar waarom heb je dan een contactformulier of e-mail? je kunt ook een automatisch bericht als reactie sturen. De les is dus simpel, houd je eigen contactmogelijkheden elke dag in de gaten en test eens of je contactformulier nog wel werkt! Door niet te reageren op aanvragen schiet je jezelf ook nog eens qua branding in de voeten.
Linkedin-blindheid
Als enthousiast gebruiker van de mogelijkheden die Linkedin zakelijk biedt, heb ik dus ook via enkele bijdragen aangegeven waarnaar ik op zoek ben. Slechts één collega-schrijver reageerde heel snel op een hulpvraag via Inmail, bedankt daarvoor Nicol Tadema, maar verder geen enkele reactie. Het lijkt er soms op dat er een Linkedin-blindheid bestaat waarbij de deelnemers wel een account, maar geen goede ‘bril’ hebben voor het herkennen van leads.
Misschien helpt het volgende als ‘opticien’ die je zakelijke bril weer op een betere scherpte brengt.
Oorzaken
Sommige bedrijven en zzp’ers hebben geen effectieve manier om leads te herkennen en op te volgen. Hierdoor gaan aanvragen, en daarmee potentiële omzet, verloren. in een zee van e-mails of niet worden herkend als potentiële leads.
Toegegeven, we worden dagelijks gebombardeerd met allerlei berichten via Joost mag weten hoeveel verschillende kanalen. De kans dat je dus leads over het hoofd ziet is reëel aanwezig als je geen signalering inbouwt.
Snelheid in het reageren op leads is geen optie maar een must! Het gebrek aan reactiesnelheid doet je kansen op omzet missen.
Tips herkennen kansen
- Het herkennen van kansen op leads en omzet vraagt om discipline. Het begint bij het aanwijzen van iemand binnen je bedrijf die verantwoordelijk is voor het reageren op aangeboden leads. Het ligt voor de hand dat dit iemand is van een zakelijke binnendienst. Ik heb het meegemaakt dat op een dergelijke afdeling niemand precies wist wie op e-mails of aanvragen via het eigen contactformulier moest reageren. Evenmin als het reageren op de chatmogelijkheid op de website. Ik heb het dan niet over een Chabot, maar een mens. Dus, wijs een medewerker aan die deze eenvoudige taak op zich neemt. Daarbij horen dus ook beslissingsbevoegdheden! Ben je zzp’er? Maak dan ook gebruik van de mogelijkheden die Linkedin je biedt om te reageren op berichten die langskomen en houd je Inmail dagelijks in de gaten!
- Welke andere communicatiekanalen gebruik je? Zit je naast Linkedin op Twitter, Mastodon, Instagram of weet ik welk ander informatiekanaal ook, loop deze dan dagelijks een paar keer langs om geen kansen te missen. Als het betekent dat je een irritante ping hoort bij binnenkomende berichten, dan is dat maar zo.
- Communiceer je reactietijden naar potentiële klanten, zodat ze weten wat ze kunnen verwachten. Ik doe dat via het contactformulier op mijn website. Snelle reacties wekken vertrouwen en laten zien dat je hun aanvragen serieus neemt. Volgens een onderzoek van Harvard Business Review heeft het reageren op leads binnen één uur de kans op het sluiten van de deal met maar liefst 7 keer verhoogd in vergelijking met bedrijven die langer wachten met reageren. Ik geef 2 uur aan op de site, maar reageer meestal binnen een halfuur. Sneller reageren dat de verwachtingstijd geeft je een extra voordeel.
- Train jezelf in het herkennen en effectief opvolgen van leads. Leer leads te herkennen, prioriteren en op te volgen.
- Maak gebruik van automatiseringstools om het proces van leadopvolging te stroomlijnen. Met behulp van geautomatiseerde e-mailberichten, chatbots (Ik gebruik Purechat) en CRM-systemen ben je in staat om snel op leads en relevante informatie te reageren. Dit bespaart tijd en minimaliseert de kans op het missen van waardevolle kansen.
Kortom, het niet opmerken of negeren van aanvragen en oproepen via verschillende contactmogelijkheden kan leiden tot het mislopen van waardevolle leads en directe omzet. Het hiervoor aangeboden ‘Hema-brilletje’ helpt je misschien een deel van je Linkedin-blindheid op te heffen.