Regelmatig krijg ik via mijn favoriete digitale netwerk Linkedin het verzoek om een directe link met iemand te maken. Veelal zijn dit mensen die ik niet ken of waarvan ik me niet kan herinneren ze ooit ontmoet te hebben. Bovendien ontbreekt de argumentatie waarom ik op dat verzoek moet ingaan en moet ik vermoeden dat men te lui is geweest om die te geven omdat ik alleen maar het standaardzinnetje lees ‘dat men mij wil toevoegen aan hun netwerk’.
‘Ik vertrouw u en daarom wil ik u toevoegen aan mijn netwerk ‘ was het laatste verzoek om te linken dat ik binnen kreeg. Fijn dat men mij vertrouwd, maar waarom zou dat zijn als ik geen flauw idee bij wie ik die indruk heb gewekt?
Tijdverspilling
‘Spaart u zegeltjes’ vraagt de caissière van de supermarkt aan me en in een poging origineel te zijn antwoord ik naar waarheid:’Nee, ik verzamel alleen maar prettige mensen en ik heb daarvan al een leuke collectie.’
Veel deelnemers aan sociale media hebben zich het doel gesteld om zoveel mogelijk contacten te leggen, want je weet maar nooit of dat nog eens iets oplevert. De meesten hebben de bedoeling om opdrachten binnen te halen, maar die komen dan van een koude kermis thuis en raken gefrustreerd omdat het gewenste resultaat niet wordt bereikt. Op zich hadden ze dat zelf ook wel kunnen bedenken, want als iedereen wil verkopen zijn er per definitie niet zoveel kopers. Met andere woorden, als het leggen van contacten slechts één doel dient, het scoren van opdrachten, dan is het beter de tijd niet te verspillen aan het aanmaken en onderhouden van profielen bij al die ‘sociale’ media. Het is dan ook verstandig om met deze instelling geen open coffees en andere zogenaamde netwerkbijeenkomsten te bezoeken maar ze te laten voor wat ze zijn en gewoon op de gebruikelijke manieren opdrachten binnen te halen; dat is een stuk effectiever.
Bescherming
Waarom willen uitvinders en producenten hun idee en/of product formeel laten vastleggen via registratie of patenten? Het sleutelwoord is bescherming. Bescherming van persoonlijke en/of zakelijke belangen tegen oneigenlijk gebruik door derden die niet zo creatief en/of slim waren.
Als producten en ideeën beschermd moeten worden, waarom dan niet hetzelfde principe toepassen op uw netwerk?
‘Kennis is macht en kennissen zijn soms machtiger’ wordt er wel eens gezegd en daarin zit een waarheid als een koe. Als ondernemer of zzp’er krijg je dingen beter en sneller voor elkaar dankzij de hulp van je kennissen binnen je netwerk. Mensen die bereid zijn je te helpen omdat ze je kennen en vertrouwen. Het lijkt dus logisch te veronderstellen dat men uitermate zuinig zou zijn op het bestaande netwerk, maar in de praktijk is dat niet altijd het geval. Neem nu bijvoorbeeld het beheer van netwerkcontacten binnen Linkedin; het in mijn ogen meest professionele zakelijke digitale ‘sociale’ medium. Velen schermen daarin hun contacten niet af voor nieuwsgierige ogen. Dat is niet alleen onverstandig maar ook indiscreet tegenover de contacten die men heeft. Ongewild en zonder hun invloed maakt men het mogelijk dat zij benaderd worden door wildvreemden en dat moet men niet willen.
Ik denk dat veel mensen heel graag het adressenboekje zouden willen inzien van onze premier Mark Rutte of dat van ondernemer Maurits van Oranje, maar deze mensen zijn verstandig genoeg om dat goed af te schermen. Mijn advies is dan ook om hun voorbeeld te volgen en de Linkedin-contacten af te schermen voor vreemde ogen. (Ga naar settings, kies profiel, klik op ‘Selecteren wie uw connecties kan zien‘, stel in op ‘U alleen‘ en sla de wijziging op. Als uw profiel nog in het Engels staat en u wilt het in het Nederlands hebben dan kunt u dat bij ‘Account’ aanpassen).
Onbekend maakt onbemind
Binnen mijn Linkedin-netwerk laat ik alleen mensen toe die ik minimaal enkele keren heb ontmoet, waarvan ik tot de conclusie ben gekomen dat zij mijn vertrouwen waard zijn en die omgekeerd op mijn vertrouwen en hulp kunnen rekenen. Immers, onbekend maakt onbemind en dus is het zaak eerst iemand beter te leren kennen alvorens te besluiten een netwerkrelatie aan te gaan.
Sociale netwerken en allerlei bijeenkomsten zijn natuurlijk prima gelegenheden nieuwe mensen te leren kennen, maar ga niet over een nacht ijs. Bekijk eerst eens het profiel (50% heeft dat overigens niet naar waarheid of volledig ingevuld!), kijk eens van welke groepen men lid is en als het enigszins kan kijk eens naar hun Twitter-, Facebook- en GooglePlus-berichten of de pins op Pinterest; welk beeld komt daaruit naar voren? Kennen zij mensen die u ook kent? Zo ja, vraag eens rond hoe men dit potentiële netwerkcontact ervaart, maak eerst een eens afspraak om elkaar persoonlijk te spreken en neem pas dan een beslissing. Denk daarbij maar even aan de voorzichtigheid die het bestuur van de Elfsteden Vereniging inbouwt; het ijs moet dik genoeg zijn om de tocht door te kunnen laten gaan in het vertrouwen dat niemand door het ijs zakt. Bij twijfel; niet doen!
Op- en uitbouw van het netwerk
Ondernemers moeten een hoop ‘kunstjes’ kennen om het zakelijke hoofd boven water te houden en ik ken niet één ondernemer die al die kunstjes beheerst. Dat is ook niet erg, als men maar mensen om zich heen kan verzamelen die met hun kennis en kennissen aanvullend kunnen werken en die bereid zijn dat met u te delen. Voor de op- en uitbouw van een goed netwerk is het dus belangrijk dat u eens goed en eerlijk naar uzelf kijkt. Wat weet u, wie kent u en wat mist er nog aan kennis? Zodra u dat weet kunt u op zoek gaan om contacten te leggen met mensen die uw kennis en kennissen evengoed kunnen gebruiken als u die van hen. Hier volgen enkele tips om u te helpen een evenwichtig en goed netwerk op- en uit te bouwen:
– Ruim eerst uw huidige netwerk op. Met wie heeft u nu eigenlijk nauwelijks of geen contact en wat voegen zij aan uw kennisbehoefte aan? Hoe actief zijn zij eigenlijk binnen de groepen waar u lid van bent? Welke groepen kunt u missen? Kortom, ontvrienden en ontgroepen geeft overzicht en verbetert de kwaliteit van uw netwerk. Immers, duizenden contacten op bijvoorbeeld Linkedin maken u direct ongeloofwaardig.
– Leg niet teveel contact met gelijkgestemden want die vullen waarschijnlijk niet zoveel aan als iemand uit een ander vakgebied.
– Ga op uw gevoel af! Er lopen veel lieden rond die alleen maar willen halen en niets brengen. Deze ‘mee-eters’ kunt u maar het beste uit de weg gaan. U herkent ze doordat ze teveel over zichzelf praten, zichzelf teveel op de voorgrond stellen, met visitekaartjes strooien terwijl daarvoor geen noodzaak is, te dicht bij u gaan staan en niet echt naar u luisteren.
– Ga bij bijeenkomsten niet naast bekenden zitten of staan. Ik weet, het voelt wat veiliger en vertrouwder, maar zij zitten al in uw netwerk. Geef hen de aandacht die ze verdienen maar vergeet niet op zoek te gaan naar nieuwe contacten en stel ze eventueel voor aan uw aanwezige netwerkcontacten als u denkt dat dat nuttig voor hen kan zijn.
– Schrijf na een eerste ontmoeting niet steeds hetzelfde tekstje waarin u aangeeft ‘de ontmoeting leuk te hebben gevonden’ en ‘contact te zullen houden’; deze knippen-en-plakken-tekst kent de halve wereld inmiddels. Probeer eens wat originelers te bedenken door hen bijvoorbeeld voor een leuke bijeenkomst uit te nodigen, nuttige informatie toe te sturen of hen van introducties te voorzien.
Veel succes!