Het overkomt me de laatste tijd steeds meer! Ik log in op LinkedIn en al scrollend door mijn feed kom ik er weer een aantal tegen. Allerlei mensen die pronken met het aantal keren dat ze posten en juichend vertellen hoeveel views hun laatste post heeft opgeleverd. De zelfvoldaanheid lijkt steeds vaker hoogtij te vieren of sla ik de plank nu volledig mis?
‘Vandaag mijn 100ste post deze maand!’, schreef iemand. Een ander: ‘Geweldig, 10.000 views op mijn laatste bericht!’. ‘Tot nu toe hebben we 10.000 boeken verkocht’. Los van het feit dat je bij iedere bijdrage kunt zien hoe vaak die bekeken is, zijn het zeker indrukwekkende cijfers. Ook als je 10.000 boeken hebt verkocht. Dat laatste is overigens moeilijk te verifiëren als je dit aantal niet via een uitgeverij hebt gerealiseerd. Hoe het ook is, je kunt je afvragen of dit soort bijdragen kwalitatief interessant zijn. Wie is er nu écht geholpen met dit gorilla-gedrag?
Drie filters
Van Socrates werd beweerd dat hij drie filters van waarheid had die ook op Linkedin en andere media ook niet zouden misstaan. Ze zijn:
Filter 1: Is het waar? De hoeveelheid desinformatie en halfbakken ‘feiten’ die ik dagelijks op
LinkedIn tegenkom is verontrustend. Meningen over van alles en nog wat, maar uit
de bio’s blijkt geen expertise op dit vlak. Zorg er dus voor dat wat je deelt feitelijk en
waarheidsgetrouw is. Meningen zijn dat per definitie niet.
Filter 2: Is het goed of nuttig? Draagt het bij aan de professionele ontwikkeling van anderen?
Geeft het waarde of is het gewoon een opschepperige post?
Filter 3: Is het nodig? Vult het een gapend kennisgaf? Biedt het een uniek perspectief of is
het gewoon lawaai in een al overvolle ruimte?
Overal waar ’te’ voor staat
Er zijn mensen op Linkedin die zweren bij het propageren van het dagelijks of zelfs het plaatsen van meerdere berichten per dag. Ze zijn gefixeerd op het behalen van zoveel mogelijk views en likes.
Met ChatGPT en Rytr.me is het een fluitje van een cent om snel artikelen te produceren maar om nu te zeggen dat die diepgang hebben op basis van onderzoek of persoonlijke expertise? Ja, je naam komt vaker onder de mensen en dus krijg je aandacht, maar begint dit niet op ‘spam’ te lijken? Zit je doelgroep daar echt op te wachten? ‘Ieder voordeel heeft zijn nadeel’, om maar eens een variatie te gebruiken op een-open-deur-intrapper.
Tips
- In plaats van oppervlakkig over veel onderwerpen te praten, durf eens dieper te gaan. Doe grondig onderzoek en pas de drie filters daarop toe.
- Kies één onderwerp en wees daarin consistent, zoals Richard de Vries dat regelmatig doet met nuttige informatie over telefonische communicatie.
- Ken je doelgroep. Welke behoeften en vragen leven er onder hen? Sluit hierop aan met je content.
- Gebruik storytellingtechnieken om je boodschap over te brengen, want verhalen blijven langer in iemands langetermijngeheugen hangen.
Ik ervaar LinkedIn (nog wel) als een waardevol platform, maar laten we het waardevol houden voor zakelijke professionals en er geen verkapte Facebook-versie van maken.