Zelfverklaarde goeroes en experts van verkooptrainingen beloven je graag, nadat je hun training hebt gevolgd, je ineens in staat zou zijn om alles te verkopen, zelfs je schoonmoeder. Maar, wie heeft er nu eigenlijk behoefte aan vaardigheden als actief luisteren, het identificeren van behoeften, en op maat gemaakte oplossingen bieden, als alles wat een klant nodig heeft te vinden is met een simpele zoekopdracht op Google of andere zoekmachines? De hedendaagse klant is volledig zelfvoorzienend en heeft geen enkele behoefte meer aan direct menselijk contact.
Heerlijke gemakzucht
Websites waar je nu je aankopen doet, omarmen deze eenvoud; communicatiegegevens zoals adres, KvK- en btw-nummer en telefoonnummers worden vaak weggelaten. Klanten genieten van de uitdaging om deze informatie zelf op te sporen. Het is net als meedoen aan een loterij – een gokje hier, een puzzeltje daar. Wie heeft er nu niet graag een beetje avontuur tijdens het online shoppen?
En dan de wachttijden aan de telefoon of smachtend uitkijken naar een antwoord op een e-mail. Heerlijk toch? Klanten lijken dit geduldig te accepteren als deel van het proces. Het test hun geduld en verhoogt hun waardering voor de technologie van vandaag. En natuurlijk, het summum van klantenservice: de Chabot, die vaak amper begrijpt wat je probeert te zeggen. Het is een spel van woorden en geduld, een uitdaging om een samenhangend antwoord te ontlokken uit deze digitale wonderen.
Archiveer trainingen
Het is tijd om verkooptrainingen en de traditionele verkoper te begraven in de geschiedenisboeken, samen met andere gedateerde concepten zoals persoonlijke service en direct menselijk contact. In onze ‘Brave New World’ van e-commerce, kunstmatige intelligentie en algoritmen, is de traditionele klantenservice een overblijfsel uit een vervlogen tijdperk. De dagen van de conventionele verkoper zijn geteld, en dat is een opluchting. Het bespaart tijd en vermijdt onnodige investeringen die toch niets opleveren. Maar, er is hoop voor de dreigende werkeloosheid van trainers en verkoopgoeroes; ze kunnen nu het toneel op als zakelijke cabaretiers! ‘Ieder nadeel hep zijn voordeel!’
Mocht je over het voorgaande een andere mening hebben, wees je er dan wel van bewust dat je je op glad ijs begeeft en op tegenstoom kunt rekenen.