• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Phil Kleingeld is Rent a Pen

Phil Kleingeld is Rent a Pen

Wie (goed) schrijft, blijft!

  • Phil Kleingeld
  • Wat is ghostwriting
  • Unieke werkwijze
  • Prijzen ghostwriting
  • Zelfpublicatie of uitgeven
  • Overzicht publicaties
    • Tijdreizen voor beginners
    • Een blind paard kan niet fout lopen
  • Blog
    • Vlog
  • Contact
    • Privacy Verklaring

De klantenmoord/moordklanten paradox

Bedrijven beweren tegenwoordig meer dan ooit klantgericht te zijn, maar tegelijkertijd lijken veel grote organisaties systematisch bezig met wat je alleen maar ‘klantenmoord’ kunt noemen. Van energiemaatschappijen die zich verschuilen achter rigide systemen tot financiële instellingen die fouten van medewerkers afwentelen op klanten. Het patroon herhaalt zich naar mijn gevoel te vaak.

“Het systeem laat het niet toe.” Deze zin dient als ultieme doodsteek voor klantenservice. Je belt naar je bank omdat een medewerker jouw private lease-aanvraag over het hoofd heeft gezien. In plaats van excuses krijg je te horen dat je opnieuw moet beginnen. Geen compensatie, geen erkenning van de fout. Het systeem zit nu eenmaal zo in elkaar, punt uit….
Lees verder

Niches voor zakelijke non-fictie

De Nederlandse boekenmarkt is een interessante paradox. In 2024 werden 43 miljoen boeken verkocht voor een totale omzet van 690 miljoen euro, maar informatieve non-fictie daalde met 9%. Dit lijkt slecht nieuws voor auteurs van zakelijke non-fictie, maar het tegenovergestelde is waar. Deze daling betreft vooral de platgetreden paden – precies waarom het vinden van onontdekte niches zo cruciaal is.

De kracht van het onontdekte terrein

In de jaren tachtig en negentig, lang voor het internettijdperk, ontdekte ik mijn eerste goudader: telefonische communicatie. Het lijkt nu misschien vanzelfsprekend, maar destijds bestond er nauwelijks literatuur over hoe telefonistes, secretaresses, telefonische verkopers of managers van telemarketing-afdelingen hun vak professioneel konden uitoefenen.

Die ontdekking gebeurde niet per toeval. Ik constateerde een groeiende behoefte in de markt toen ik mij specialiseerde in het verzorgen van telefoontrainingen. Steeds meer bedrijven werden afhankelijk van telefonische communicatie, maar niemand leerde mensen hoe ze dit effectief moesten doen. Terwijl grote uitgevers zich richtten op algemene managementtheorieën, vond ik mijn niche in de praktische, specifieke vaardigheden die mensen daadwerkelijk nodig hadden en … een kwaliteitsuitgever die er wel brood in zag.

Hetzelfde principe paste ik toe op timemanagement, klantenservice, netwerken en het schrijven van offertes via neuroselling technieken. Elk van deze onderwerpen was een onontgonnen gebied waar bedrijven naar oplossingen zochten, maar waar de uitgeverswereld nog niet op had ingespeeld.

Van goudader naar platgetreden pad

Vandaag zijn die onderwerpen inderdaad platgetreden. Bol en Amazon hebben duizenden boeken over timemanagement en klantenservice in de aanbieding. De kans dat een traditionele uitgever nog interesse toont in “weer een boek over netwerken” is minimaal geworden. De 9% daling in informatieve non-fictie verkoop in 2024 bevestigt dit. Lezers hebben het wel gehad met de bekende onderwerpen.

Maar niet getreurd, hier ligt juist de kans voor de slimme auteur: nieuwe niches ontdekken! Je moet alleen weten waar je die kunt vinden. Zonder te pretenderen dat ik daarover de wijsheid in pacht heb, adviseer ik je om eens naar de volgende ontwikkelingen te kijken om daarin een niche te ontdekken….
Lees verder

Zelfpublicerende auteurs saboteren hun boek

Zelfpublicerende auteurs saboteren hun boek nog vóór het in de winkel ligt – en dat heeft niets met geld te maken.

Ik schrijf boeken voor ondernemers, bestuurders en levenskunstenaars. Vaak kom ik in gesprek met zelfpublicerende schrijvers die worstelen met de verkoop van hun boek. Meestal gaat het dan over de centen: “Ik heb geen marketingbudget”.

Dat is vreemd. Want de grootste fouten die ik zie, hebben zelden iets met geld te maken. Ze hebben alles te maken met hoe je denkt over je boek, je lezers en jezelf als auteur. Eerlijk is eerlijk, als je geen BN’er bent, dan moet je dubbel zo scherp zijn. De meeste valkuilen die ik als ghostwriter op het pad van ‘selfpubbers’ tegenkom zijn:

…
Lees verder

Van manuscript naar 100.000 lezers

Je hebt maandenlang aan je boek gewerkt. Elke avond achter de computer, weekenden opgeofferd, vrienden afgewimpeld. Het manuscript ligt er eindelijk. Nu moet je het alleen nog gepubliceerd krijgen.

Gemakkelijker gezegd dan gedaan. De meeste uitgevers lezen je manuscript niet eens. Ze sturen standaardbrieven terug: “Helaas past jouw werk niet in ons fonds.” Sommige auteurs proberen het bij tientallen uitgevers, zonder succes.

Gedesillusioneerd beland je bij bedrijven die zich “uitgever” noemen. Ze beloven je boek in printing on demand ‘uit te geven’ maar je moet wel zelf de promotie ter hand nemen. Je krijgt enkele exemplaren gratis maar wil je er meer hebben dan moet je daarvoor de volle mep betalen. Over de verkoop van je boek op hun website krijg je  meestal tussen de 10% en 15% van de door hen vastgestelde prijs. Bepaald geen vetpot. Zeker niet als je het afzet tegen de pijn en moeite die je hebt getroost om er een spannend boek van te maken. Dus deze veredelde drukkerijen leveren wel gedrukte exemplaren, maar vergeet marketing of distributie. Je boek verdwijnt in een zwart gat….
Lees verder

Nederland negeert zakelijke schrijvers

Als schrijver en ghostwriter van inmiddels 32 zakelijke non-fictieboeken en biografieën, ervaar ik dagelijks hoe Nederland dit vakgebied negeert. Terwijl romanschrijvers regelmatig op tv verschijnen en interviews geven, blijven non-fictie schrijvers zoals ik redelijk onzichtbaar. Vakbladen als Onze Taal en Schrijven Magazine besteden geen aandacht aan non-fictie. Nieuwsmedia reageren niet op verzoeken aandacht aan dit genre boeken te besteden via interviews of publiciteit. Zelfs de veel gelezen huis-aan-huis bladen laten het erbij zitten zoals ik pas van een collega hoorde. Enfin, een profeet wordt al eeuwen in zijn vaderstad niet geëerd.

In landen als Spanje, Italië, Frankrijk of het Verenigd Koninkrijk en de USA staan schrijvers van zakelijke boeken hoog aangeschreven. Deze auteurs zijn kennisleiders, hun boeken bereiken bestsellerstatus, en media omarmen hen als experts. Niet alleen romanschrijvers verdienen erkenning – dat begrijpen ze daar maar al te goed….
Lees verder

Waarom jouw boekidee geen bestseller wordt

‘Ik heb het perfecte concept voor een bestseller,’ begint het telefoongesprek meestal. ‘Niemand heeft hier ooit over geschreven. Het is compleet nieuw.’ En telkens weer, na een kort googlesessie, ontdek ik dat er soms al tientallen boeken over hetzelfde onderwerp zijn geschreven.

Als ghostwriter word ik regelmatig benaderd door ondernemers, consultants en ZZP’ers die ervan overtuigd zijn dat ze het wiel hebben uitgevonden. Ze hebben een ‘uniek zakelijk concept’ ontwikkeld, een ‘revolutionaire methode’ bedacht, of een ‘baanbrekende theorie’ geformuleerd. Het probleem? In 99% van de gevallen bestaat hun ‘innovatie’ al jaren, vaak decennia….
Lees verder

  • Pagina 1
  • Pagina 2
  • Pagina 3
  • Interim pagina's zijn weggelaten …
  • Pagina 26
  • Ga naar Volgende pagina »

© 2025 Phil Kleingeld is Rent a Pen

Algemene voorwaarden Ghostwriting

Algemene voorwaarden Workshops

Privacy verklaring

Lemelerberg 120
2905 NK Capelle a/d IJssel

Tel.: 010-8221701
Mob.: 06-81189397

KvK: 24193168
BTW-nr: NL001228069B20

 

Phil Kleingeld is Rent a PenLogo header menu
  • Privacybeleid

  • Phil Kleingeld
  • Wat is ghostwriting
  • Unieke werkwijze
  • Prijzen ghostwriting
  • Zelfpublicatie of uitgeven
  • Overzicht publicaties
    • Tijdreizen voor beginners
    • Een blind paard kan niet fout lopen
  • Blog
    • Vlog
  • Contact
    • Privacy Verklaring