Als jochie van 12 wist ik al dat ik schrijver wilde worden. Liefst een beroemde, maar ik had geen idee hoe ik dat moest realiseren. Het duurde tot mijn veertigste voordat mijn eerste boek van de persen rolde en dat was een bijzonder moment. Het boekje (over telefonische communicatie) sloeg goed aan; uiteraard ook door de aandacht van de media. Het succes smaakte naar meer en schreef ik er in hoog tempo nog eens negen achteraan totdat mijn uitgever een ‘publishers block’ kreeg en stopte met het fonds van het genre boeken dat ik schreef….
Lees verder
Hoe een goede boektitel kiezen
Het gezegde “Beoordeel een boek niet op zijn omslag” is weer zo’n tegeltjes wijsheid die nergens op slaat. Het uiterlijk van mensen en producten is het eerste beoordelingscriterium wat bepaalt om iets te kopen of af te wijzen.
Het beoordelingscriterium voor het kopen of niet kopen van een boek bestaat uit drie onderdelen; de beoordeling van:…
Lees verder
Zo kies je jouw ghostwriter; 14 tips
Een ghostwriter is iemand die namens een ander teksten schrijft voor onder andere boeken, biografieën, levensverhalen, artikelen, columns en speeches. Ze worden ook ingeschakeld voor het maken van ondernemersplannen, het uitwerken van scripties of het schrijven van berichten voor platforms als Linkedin.
Er zijn tal van redenen te bedenken waarom zowel bestsellerauteurs als jij een ghostwriter inschakelen; die tref je in dit artikel aan. Omdat het kiezen van de juiste ghostwriter ook erg belangrijk is, tref je ook een aantal tips aan waar je bij de selectie van een ghostwriter op kunt letten. …
Lees verder
Voordelen schrijven in de ik-vorm
In dit artikel komen een aantal voor- en nadelen aan bod als je in de ik-vorm wilt schrijven. De genoemde voor- en nadelen kunnen gebruikt worden voor autobiografieën, zakelijke non-fiction, romans, thrillers, artikelen, blogs en columns.
Laten we eerst eens kijken wat we van andere schrijvers kunnen leren voordat we het wiel opnieuw gaan uitvinden. Het genre boeken waarin het meest gebruik wordt gemaakt van de ik-vorm is de autobiografie. Dat is logisch want je schrijft jouw levensverhaal vanuit het perspectief dat het dichtst bij je staat; je ervaringen, observaties, herinneringen, meningen en ‘waarheden’.
Jouw verhaal is een boek waard!
Tijdens een tentoonstelling bij Galerie IMSPA in Ridderkerk, waar ik de officiële opening mocht verrichten begon ik met de vraag: ‘Wie schreef de sprookjes Roodkapje en Klein Duimpje?’
De ongeveer 30 aanwezigen, waaronder een Franse vriendin, moesten het antwoord schuldig blijven. Ja, alle aanwezigen kenden de sprookjes en twee van hen hadden die zelfs nog kortgeleden aan hun kleinkinderen voorgelezen. De schrijver van de sprookjes was de Parijzenaar Charles Perrault, (1628 – 1703).
Het punt wat ik wilde maken is dat een verhaal langer leeft dan de schrijver. Op zich is dat niets nieuws want al sinds de tijd van de Neanderthalers, misschien zelfs eerder, vertellen mensen elkaar verhalen. Verhalen om te amuseren, te waarschuwen en te informeren, Nu, ongeveer 130.000 jaar later doen we het nog steeds. Storytelling is een onderdeel van het menselijke bestaan. Ze behoren tot onze herinneringen. Zonder dat laatste bestaan wij niet….
Lees verder
10 tips voor verbeteren e-mail
Sinds de opkomst van het internet, en daarmee de sociale media, is onze manier van communiceren drastisch veranderd. Tegenwoordig wordt voorkeur gegeven aan communicatie via digitale media boven telefoon of persoonlijk contact.
Taalbeheersing slecht
Het is niet best gesteld met de beheersing van de schriftelijke taalvaardigheid in Nederland.
De cijfers spreken boekdelen. 1,8 miljoen Nederlanders zijn laaggeletterd en zelfs Universitaire eerstejaarsstudenten maken gemiddeld nog 42 taalfouten in één A4’tje!
Toen we nog veelvuldig naar de telefoon grepen of mensen opzochten, geven we er nu de voorkeur aan om zakelijk via e-mail te c(r)ommuniceren. We feliciteren elkaar niet meer persoonlijk maar via Facebook. We spuiten onze gal via Twitter en bombarderen elkaar met Whatsapp- en andere Sms-berichten.
Kritisch kijkend naar het taalgebruik via e-mail zien we een bevestiging van de slechte taalvaardigheid. Bij het wegvallen van mondelinge communicatie valt dit sneller op. Omdat ik niet zo snel zie gebeuren dat mensen elkaar weer vaker gaan bellen en persoonlijk bezoeken, vanwege corona, volgen hier enkele tips om in ieder geval het zakelijke e-mailverkeer wat te verbeteren. Daarmee geef je dan gelijk ook een beter en mooier ‘visitekaartje’ af….
Lees verder