Vorige week sprak ik met een freelance grafisch ontwerper die klaagde over de moeite die zij moet doen om nieuwe opdrachten te krijgen. ‘Ik maak al gebruik van LinkedIn, Sales Force, Google Ads en ik bezoek allerlei netwerkbijeenkomsten, maar het levert me bijna niets op’, zei ze. Toen ik haar vroeg of zij wel eens aan het opzetten van een affiliatieprogramma had gedacht, keek ze mij wat schaapachtig aan. ‘Wat voor programma?’
Voor wie dit geen bekend begrip is: een affiliatieprogramma betekent dat je anderen beloont voor het doorverwijzen van klanten. Je betaalt alleen een commissie (bijvoorbeeld 10%) als er daadwerkelijk een nieuwe klant binnenkomt via een doorverwijzing. Geen klant, geen kosten.
(Het systeem is overigens niet nieuw maar zo oud als de weg naar Rome! Alleen de naam voor de inkomstenbron is in de loop der eeuwen aangepast.)
Affiliatiemarketing is niet alleen voor grote bedrijven
Er zijn alleen al in Nederland meer dan 3.100 affiliatieprogramma’s actief en dat aantal groeit jaarlijks met ruim 17%. Waarom? Omdat het werkt. Voor iedereen. Ook voor MKB’ers en ZZP’ers met geen of een krap marketingbudget.
YouTubers en TikTokkers halen tussen de 60-80% van hun inkomsten uit deze vorm van marketing. Dus niet alleen uit advertenties en/of sponsordeals, maar uit gekwalificeerde doorverwijzingen. Ze hebben begrepen wat veel traditionele ondernemers nog niet goed doorhebben. Binnen hun KGB (Kopers, Gebruikers en Beïnvloeders) zitten mensen die hun beste verkopers zijn. Iedere ondernemer heeft haar/zijn eigen KGB. Denk maar eens aan alle contacten die ze via LinkedIn hebben, de duizenden die ze via de groepen op Facebook en Instagram bereiken, de bezoekers aan hun website, de lezers van de blogs, klanten en leveranciers.
Voordelen
De voordelen van het aanbieden van een commissie aan mensen die klanten aanbrengen moet je niet onderschatten. Daaraan zitten de nodige voordelen die de moeite van het uitproberen waard zijn. Kijk hier maar eens naar:
- Je betaalt alleen bij resultaat. Je hebt geen investering nodig!
- Je activeert een massa potentiële ambassadeurs voor je diensten en/of producten.
- Je vergroot je bereik zonder extra marketingbudget.
- Je beloont mensen die al enthousiast zijn over je werk.
- Je hebt meer tijd over om aan belangrijkere zaken te besteden dan in andere vormen van acquisitie.
Vergeet ook niet de klanten die blij zijn met jouw dienstverlening. Heb je ze wel eens gevraagd om jouw diensten aan te bevelen binnen hun netwerk? Door zakelijke drukte blijven deze mogelijkheden nog te vaak onbenut. Wat als je hen 10% zou geven voor elke nieuwe klant die ze aanbrengen? Plotseling wordt elke tevreden klant een potentiële verkoper.
Het is eenvoudiger dan je denkt
Het opzetten van een affiliatieprogramma is een fluitje van een cent. Je hebt daarvoor geen ingewikkeld volgsysteem nodig. Een simpele code of een contactformulier werkt meestal prima. Geef per doorverwijzing een eerlijke commissie en wees transparant over wanneer je uitbetaalt. Dat is vaak al genoeg om ermee te starten. Begin er vandaag nog mee, test het een paar maanden en kijk wat er gebeurt.
Omdat ik profeet van mijn eigen geloof moet zijn, maak ook ik als ghostwriter gebruik van een affiliatieprogramma en het legt me geen windeieren!
