• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Phil Kleingeld is Rent a Pen

Phil Kleingeld is Rent a Pen

Wie (goed) schrijft, blijft!

  • Phil Kleingeld
  • Wat is ghostwriting
  • Unieke werkwijze
  • Prijzen ghostwriting
  • Zelfpublicatie of uitgeven
  • Overzicht publicaties
    • Tijdreizen voor beginners
    • Een blind paard kan niet fout lopen
  • Blog
    • Vlog
  • Contact
    • Privacy Verklaring

10 Denkfouten bij het schrijven van zakelijke non-fictie

In  mijn werk als ghostwriter van zakelijke non-fictieboeken kom ik regelmatig in contact met ondernemers, zzp’ers en managers die een boek willen laten schrijven. Een uitstekend idee als hulpmiddel voor persoonlijke en zakelijke branding, marketing, het werken aan de expertstatus en als extra bron van inkomsten.

Wat ik af en toe (helaas) moet constateren is, dat een aantal enthousiaste potentiële klanten kritieke denkfouten maakt die het succes van hun boek in de weg staat. De meeste zijn:

  1. “Mijn boek is voor iedereen”-syndroom
    Het willen aanspreken van een te breed publiek, waardoor de boodschap verwatert en niemand zich echt aangesproken voelt.
  2. Overschatting nieuwswaardigheid
    Op basis van mijn 40-jarige ervaring in het bedrijfsleven merk ik dat, wat zij als nieuw beschrijven, soms open deuren worden ingetrapt.
  3. Expertisetwijfel
    Het onderschatten van de kennis en ervaring van het beoogde lezerspubliek.
  4. Overdosis content
    De drang om álles wat je weet in één boek te proppen, wat leidt tot een ongestructureerd werk zonder duidelijke rode draad.
  5. Uitstelgedrag
    Het uitstellen van marketinginspanningen tot na publicatie, waardoor er geen anticiperende doelgroep klaarstaat die staat te popelen om het boek te kopen.
  6. Amateuristische vormgeving
    Het onderschatten van het belang van professionele cover, lay-out en titel, terwijl die cruciaal zijn voor de eerste indruk.
  7. Prijsonderwaardering
    Het te laag prijzen van je boek in de veronderstelling dat dit de verkoop stimuleert, terwijl het juist de veronderstelde waarde vermindert.
  8. Distributiekortzichtigheid
    Fixatie op één verkoopkanaal (alleen e-book of alleen fysiek) in plaats van een multi-channel strategie te ontwikkelen.
  9. Feedbackvermijding
    Het vermijden van kritische feedback vóór publicatie uit angst voor afwijzing, waardoor belangrijke verbeterpunten gemist worden.
  10. ROI-ongeduld
    De verwachting van directe bestsellerstatus en snelle financiële resultaten, in plaats van het boek te zien als langetermijninvestering in je merk en autoriteit.

Ik heb een handige checklijst gemaakt voor iedereen die met plannen rondloopt om een boek te schrijven. Het voorkomt het maken van onnodige fouten en bevat tips om de kans van slagen aanzienlijk te verbeteren. Laat me het hier even weten als de ‘checklijst wilt ontvangen. Ik stuur je dan de pdf toe.

 

 

© 2025 Phil Kleingeld is Rent a Pen

Algemene voorwaarden Ghostwriting

Algemene voorwaarden Workshops

Privacy verklaring

Phil Kleingeld is Rent a PenLogo header menu
  • Phil Kleingeld
  • Wat is ghostwriting
  • Unieke werkwijze
  • Prijzen ghostwriting
  • Zelfpublicatie of uitgeven
  • Overzicht publicaties
    • Tijdreizen voor beginners
    • Een blind paard kan niet fout lopen
  • Blog
    • Vlog
  • Contact
    • Privacy Verklaring