Tijdens een informele zakelijke bijeenkomst kreeg ik een originele vraag: ‘Met welk beroep of vak valt dat van jou als ghostwriter te vergelijken?’
Veel ondernemers denken dat hun vak uniek is en met geen ander te vergelijken valt. De vragensteller dacht daar kennelijk anders over.
Lang hoefde ik niet na te denken met welk vak het mijne vergeleken kan worden; met dat van een imker.
“Heb je ooit een imker aan het werk gezien?” vroeg ik haar.
Mijn klanten zijn als bijen: de hele dag druk in de weer met werken en het maken van honing. Alleen komt de honing (ik zie dit als ideeën) niet vanzelf uit de bijenkast; dat doet de imker. Deze haalt voorzichtig de honing uit de raten, centrifugeert en zeeft het, voordat het in potjes kan worden gestopt en in de verkoop kan.
Als ghostwriter ben ik als die imker; voorzichtig bezig om ideeën uit mijn klanten los te weken. Net als de honing die in de raten zit, is het nodig om op die ideeën verschillende zuiveringsprocessen los te laten voordat het product (boek) in de (boek)winkel beschikbaar komt voor consumptie. Als ghostwriter centrifugeer ik de niet relevante onderdelen uit de ontvangen informatie. Daarna wordt het nog fijnmazig gezeefd om tot een zuiver en eetbaar (leesbaar) geheel te maken. De zeefjes die ik daarvoor gebruik zijn:
- teksten schrappen
- redigeren en corrigeren
- mensen vragen om de ‘honing’ eens te proeven (proeflezen van het manuscript)
- een pakkende omslag (laten) maken met een mooie verkopende flaptekst
- tamtam maken om kopers aan te trekken
Logistiek
De daadwerkelijke verkoop van de ‘honing’ gaat soms via de groothandel, winkelketens of vanuit de eigen winkel.
In mijn vak is een uitgeverij de groothandelaar, de boekwinkels de tussenhandelaar en de ‘eigen winkel’ in de vorm van zelfpublicatie die van de auteur.
De laatste vergelijking van mijn vak met dat van een imker is, dat onze namen nooit op het ‘potje’ staan. We zijn allang blij als eerdere kopers herhalingsaankopen doen! Dat lukt alleen als de ‘bijen’ goed verzorgd worden, ook na het op de markt brengen van de ‘honing’.
De zin van vergelijking
Het is mijn observatie dat we als ondernemers en zzp’ers voortdurend bezig zijn met het benadrukken hoe anders we dan anderen zijn, terwijl de essentie van ondernemen in principe gelijk is. Als we dat van elkaar kunnen accepteren, is de kans op een mooie samenwerking en het bundelen van expertise het resultaat.
Misschien kan dit inzicht helpen bij het bouwen van een mooi netwerk en een andere kijk geven op netwerken; niet om aan elkaar te verkopen maar inzichten en expertise bundelen waarvan we kunnen leren nog beter te worden in ons vak.