Er verschijnen steeds vaker berichten in de media dat klanten/burgers ontevreden zijn over de manier waarop er met hen schriftelijk wordt gecommuniceerd. Brieven, e-mail of andere vormen van correspondentie staan soms bol van jargon. De zinnen zijn veel te lang en bevatten voor de lezer soms onbegrijpelijke taal en/of gewoon taalfouten. Sommige boodschappen zijn zo vaag dat ze een stroom van reacties oproepen waardoor medewerkers onnodig worden belast. Het gevolg daarvan is dat de productie nadelig wordt beïnvloed. Bijvoorbeeld een te formeel opgestelde brief of e-mail kan een negatief effect op de lezer hebben en negatieve gevolgen voor de pr van je organisatie.
Doelgroep
Iedereen die binnen je organisatie regelmatig brieven/e-mail verstuurt en de inhoud daarvan grotendeels of helemaal zelf kan en mag bepalen.
Programma
Het aangeboden interactieve programma behandelt de volgende onderwerpen in vogelvlucht:
– Zakelijk betekent niet onvriendelijk
– Doel en verschillen tussen correspondentie en e-mail
– Rekening houden met de lezer
– Taaltips; enkele lastige taalkwesties
– Opbouw en indeling van brieven en e-mail
– Positief taalgebruik
– Verschillende soorten brieven:
informatieve brief
slechtnieuwsbrief
klachtenbrief
standaardbrief
verkoopbrief
– Openingszinnen
– Slotzinnen
– Acties uitlokken
Dit webinar pretendeert met nadruk geen taal- en grammaticacursus te zijn, maar een sessie waarin praktische en direct toepasbare tips worden gegeven.
Webinar leider
Phil Kleingeld heeft ruim 40 jaar praktijkervaring als o.a. commercieel directeur van diverse ondernemingen en als communicatietrainer. Hij deed ervaring op in zowel de dienstverlenende sector als bij productiebedrijven. Hij is daarnaast bestsellerauteur van 20 boeken op het gebied van zakelijke communicatie. Zijn manier van werken is praktisch en vooral ook humoristisch.
Methode
Voor aanvang van dit webinar maak ik een analyse van verzonden brieven en e-mail. Tijdens het webinar ontvang je dan terugkoppeling op de ingezonden brieven/e-mail en tips ter verbetering.
Datum en tijd:
26 maart 2021 van 9.30 uur tot 11.30 uur. Maximaal 8 deelnemers.
Investering:
€ 49,94 excl. btw, inclusief:
- intake
- analyse ingezonden voorbeelden
- hand-out
- 1 maand nazorg.
Als je nog met vragen zit, bel me even op 06-81189397 of maak gebruik van het contactformulier.