Elke dag worden we geconfronteerd met honderden taken die we moeten uitvoeren en bombarderen wij onszelf met duizenden brokjes informatie die we digitaal consumeren. Vind je het dan gek dat, als die werkdruk maar lang genoeg aanhoudt, mensen vanzelf in de stress duiken of, nog erger, tegen een burn-out oplopen? De eerste signalen daarvan worden kenbaar gemaakt door de verzuchting dat er geen uren genoeg in een dag zitten en dat men het gevoel heeft geleefd te worden in plaats van te leven.
Technologie is katalysator
Om het hoofd te bieden aan het hiervoor geschetste probleem, tijd tekort en als gevolg daarvan teveel stress, helpt de technologie ons door dingen een stuk sneller te kunnen doen dan voorheen. Sneltoetsen, software, snellere pc’s, apps op je smartphone en nog veel meer om ons zo efficiënt en snel mogelijk te laten werken. Echter, de technologie geeft slechts korte tijd verlichting, maar schroeft eigenlijk het werktempo op. Immers, de techniek stelt ons in staat meer te doen in minder tijd waardoor er tijd over is nóg meer werk te verzetten. Niet echt bevorderlijk voor de innerlijke rust en het gevoel controle te hebben over de beschikbare tijd.
Door de technologie verandert ook ons begrip van tijd. Let maar eens op je omgeving. Je hoort mensen tegen hun computer praten, schelden dat het netwerk te traag is of er weer eens uit ligt. Ze proberen te multitasken maar komen er snel achter dat dit een mythe is en niet werkt omdat je nu eenmaal niet dezelfde hoeveelheid energie kan verdelen over twee of meer aandachtspunten. Je gaat dan, in plaats van sneller, juist langzamer. Ook in het privéleven is dit te merken. Waar je 20 jaar geleden nog wel eens onaangekondigd bij iemand aan de deur kon komen, moet je tegenwoordig een agenda trekken om te kijken of het jou of iemand anders wel uitkomt. Zelfs schoolkinderen worden met deze verandering in tijdsbesef meegesleurd en dat is mijns inziens geen goede ontwikkeling.
Verschillende tijdsbeleving
Ieder van ons is geboren met een ingebouwde tijdsbeleving op basis van de chemische en hormonale activiteiten in ons lichaam. Neem bijvoorbeeld maar eens het leef- en werktempo van mensen in zuidelijke landen onder de loep. Het ‘mañana, mañana’, zoals men in Zuid-Spanje nog wel eens kan horen, komt niet zomaar uit de lucht vallen. Men heeft daar geleerd het werktempo aan te passen aan het heersende klimaat en een siësta houden is dan ook heel normaal en zelfs noodzakelijk. De werktijden zijn daar ook verschillend dan die van de noordelijke landen. Men stopt tussen de middag gewoon een paar uur en rond 16.00 uur wordt het het werk weer opgepakt tot 20.00 uur. In Nederland heeft iedereen al lang de warme maaltijd achter de kiezen en zit iedereen hoog en breed voor de buis te Netflixen, of met laptop of tablet en een zak chips op schoot. Wat zeggen Nederlanders die naar Spanje emigreren veelvuldig? ‘Ik heb het gevoel hier meer te leven dan in Holland.’ Met andere woorden, men kent een emotionele waarde aan tijd toe; het gevoel meer/beter te leven.
In de Verenigde Staten lijkt alles wel in een ‘fast forward’ stand te staan. Men heeft nauwelijks vakantie, men gunt zich niet de tijd rustig van een maaltijd of een kop koffie te genieten; ze consumeren het vaak lopend! ‘Tijd is geld’ is dan ook een bekende kreet die daar vandaan komt en door ons is overgenomen. Tijd is dus niet leven, maar geld. Men heeft een materiële beleving van tijd in plaats van een emotionele en daarmee doen wij onszelf tekort! Overigens, harder werken levert vaak een lagere productiviteit op!
Ouder worden
Misschien wil je er niet aan, maar al vanaf je 25ste jaar beginnen je fysieke en geestelijke vermogens al wat af te nemen, te vertragen, terwijl het tempo van leven steeds hoger wordt. Naarmate je ouder wordt, ontstaat het gevoel dat de tijd steeds sneller gaat. Er ontstaat, als je niet oppast, een kloof tussen levensritme en de tijd waarin je leeft. Dat kan resulteren in stress- of burnout verschijnselen als je niet tijdig ingrijpt en geen balans aanbrengt tussen haasten en onthaasten.
Tips om te ‘onthaasten’
Wil je de controle over je leven terugkrijgen en een balans aanbrengen tussen werken en leven, dan volgen hier een aantal tips om dat doel binnen bereik te krijgen:
Tip 1.
Vind een balans tussen je productieve tijd en niet-productieve tijd zonder dat laatste te koppelen aan begrippen als nutteloos, inefficiënt, luieren of saai.
Tip 2.
Ontspan je meerdere keren per dag. Neem de tijd voor je ontbijt (dus niet in de trein, auto of bus), een kopje koffie, sla de lunch niet over en lunch niet op je werkplek. Focus dus op iets eenvoudigs; bijvoorbeeld op je ademhaling of doe wat eenvoudige lichaamsoefeningen. Ben je werkgever? Bied je personeel dan bijvoorbeeld regelmatig een stoelmassage aan om opgebouwde spanning in het lichaam te kunnen laten wegvloeien. Een ontspannen medewerker produceert meer dan een gespannen medewerker. Ze worden minder snel ziek en beleven meer plezier aan het werk!
Tip 3.
Zet elke dag wat ‘kwaliteitstijd’ opzij en laat je door niets verleiden daarvan af te wijken. Ga met de hond wandelen als je die hebt, loop een blokje om, ga joggen of tuinieren, kortom werkzaamheden waar je met andere dingen bezig bent dan met je werk. Zet een uur voor je gaat slapen je smartphone en/of tablet want die blauwe schermpjes verstoren de aanmaak van melatonine waardoor je moeilijker in slaap valt en je niet fris wakker wordt. Laat je smartphone eens een keertje thuis als je in het weekend of op een andere vrije dag de deur uitgaat. Als je thuis aan het ontspannen bent, neem in die tijd dan geen telefoon op, kijk geen tv of blijf even van je computer of tablet af! Er is echt een bestaan zonder deze nuttige apparaten.
Tip 4.
Wees weer eens spontaan. Maak niet voortdurend plannen voor een hele dag, een week of maand. Ga gewoon uit en laat de dingen komen zoals ze op je af komen. Een keer op vakantie zonder planning is misschien ook een idee om eens uit te proberen.
Tip 5.
Let eens op de snelheid waarmee je loopt; wees je bewust van het mogelijk gejaagde tempo. Loop bewust langzamer en neem je omgeving eens opnieuw op. Je hebt nu tijd om om je heen te kijken en te genieten van dingen die je daarvoor niet zag of die je niet opvielen.
Tip 6.
Doorbreek routines. Neem eens een andere route naar je werk dan je gewend bent. Verander de volgorde van handelingen. Ben je rechtshandig? Ervaar dan eens hoe het voelt om dingen met je andere hand aan te pakken. Het verhoogt je bewustwording van zaken. Bovendien word je automatisch gedwongen zaken in een lager tempo te doen!
Tip 7.
Haal de vaart er eens letterlijk uit! Rij eens 10 km/uur langzamer op de snelweg en houd wat meer afstand tot andere weggebruikers dan je eigenlijk gewend bent. Een jachtige rijstijl heeft niets met ‘sportief’ rijden te maken. Je jaagt alleen jezelf en anderen onnodig op. Onthaast! Je bent echt niet veel sneller op de plek van bestemming; wel een stuk relaxter!
Tip 8.
Gun jezelf ook nog even een paar minuten rust na bijvoorbeeld een intensieve rit in de file, voordat je je huis binnen gaat. Luister naar wat muziek, haal eens een paar keer heel diep adem en blaas langzaam uit; 4 seconden inademen, 4 seconden vasthouden en dan in 4 seconden door je mond uitademen. Laat het werken, bellen of appen in de auto achterwege. Er zijn daardoor al genoeg doden gevallen. Kom dus veilig en relaxed thuis; morgen is er weer een dag.
Tip 9. Douchen na het werk kan ook ontspannend en onthaastend werken; al is het maar voor een paar minuutjes. Je krijgt daardoor een ander gevoel omdat je eventuele spanning letterlijk wegspoelt.
Tip 10. Als een ander haast heeft betekend dat nog niet dat jij je moet haasten. Neem bijvoorbeeld de tijd om thuis de vaste telefoon of je mobieltje te beantwoorden. Sommige mensen zie ik, zodra de telefoon overgaat, de trap af rennen om te ervaren dat een ongeduldig standje al heeft opgehangen. Als het belangrijk is bellen ze vast wel een keer terug.
De 72uur-regel van ‘Dr. Phil’
Veel mensen die met bepaalde goede voornemens rondlopen, slagen niet in hun pogingen hun gestelde doel te bereiken omdat ze de te ondernemen stappen te lang uitstellen. Stel dat je, na het lezen van dit artikel, besluit een aantal van de gegeven tips in de praktijk uit te proberen, doe dat dan binnen nu en 72 uur en je maakt een goede kans dat het lukt! Naarmate je langer wacht met het in de praktijk toepassen van je voornemens neemt de kans progressief af dat het je lukt dus geef ik je een laatste onthaastingstip; doe het nu!
Waar wacht je nog op?
Meer lezen/weten?
>Klik hier voor de Powerpoint Presentatie over Time Management
Meer weten over onthaasten van jezelf en/of je medewerkers? Bel me dan even op 06-81189397 of maak gebruik van het contactformulier. Een afspraak is dan snel gemaakt.