Story telling in 5 tips!

Tijdens mijn workshops over presentatietechniek en verkooptrainingen vertel ik wel eens het onderstaande verhaal om de kracht van storytelling te demonsteren.

‘Vier en vijf jaar geleden liep ik langs de Camino Frances. Deze pelgrimsroute van ruim 800 km van Saint Jean Pied de Port naar Santiago de Compostella in Galicië. Tijdens deze ‘wandeling’, met een rugzak van 12 kg, kwam ik mijzelf verschillende keren goed tegen. Je voelt het gewicht, je krijgt last van je rug, je benen en andere lichaamsdelen, waarvan je je niet bewust was, gaan vroeger of later pijn doen. Je loopt blaren op en je voelt bijna ieder steentje onder je schoenen, ook al hebben die schoenen dikke zolen!  Op zulke momenten vraag jezelf wel duizend keer af waarom je de Camino eigenlijk loopt. Immers, je realiseert je als hartpatiënt goed dat dit wel eens je laatste wandeling zou kunnen zijn. Je vecht dan ook regelmatig tegen de neiging om op te geven maar dat is geen optie als je je einddoel wilt bereiken. Dus, je gaat door!

Ik moet ongeveer halverwege zijn gekomen toen ik er helemaal doorheen zat. Mijn kniebanden deden pijn en door mijn vermoeidheid had ik per ongeluk mijn waterfles omgegooid. Bij een temperatuur van dik 30 graden is dat niet goed. Je loopt het risico op uitdroging waardoor alle kracht uit je lijf vloeit en je tegen de vlakte kunt gaan. Kortom, het werd tijd om even uit te rusten en mijn opties te overwegen. Toen ik op een vangrail wat probeerde bij te komen stond er ineens een wat vreemde figuur voor me. Een jonge vent met lang blond haar, blauwe ogen en gekleed in een lang wit hemd en een Jacobsschelp om zijn nek. ‘Ik zie dat je pijn hebt’, zei hij in het Spaans tegen me. Hij gaf me geen naam maar vertelde wel dat hij uit Argentinië kwam. ‘Mag ik je een Reikibehandeling geven?’ Ik geloofde eigenlijk niet in de vermeende heilzame werking van Reiki maar, omdat je een gemeenschappelijk doel hebt, vertrouw je een medepelgrim eigenlijk blindelings en stemde ik toe; hopend op een Placebo-effect. Al strompelend en ondersteund kwam ik op een schaduwrijke plek aan waar hij mijn pijnlijke kniebanden begon te behandelen. Terwijl hij dat zwijgend deed nam ik even de tijd om rond te kijken. Recht voor me, tussen de bomen zag ik iets dat ik met geen pen te beschrijven valt; zo intens dat ik dit mijn hele leven niet meer zal vergeten.’…………

Storytelling verkoopt
Het vertellen van een (liefst) waargebeurd verhaal maakt vaak het verschil tussen slaapverwekkende presentatie en een presentatie die blijft hangen en het beoogde doel bereikt. Dat laatste bereik je door story telling want:

–  De boodschap blijft langer hangen
–  Roept empathische gevoelens voor je op
–  Een ‘cliffhanger’ zet je toehoorders op de punt van hun stoel
–  Je houdt de aandacht langer vast
–  Hun concentratie neemt toe
–  Je wordt als spreker sneller als deskundig gezien.

Kortom, alle reden om story telling een kans te geven om jouw presentatie tot een succes te maken. Onderstaand wat tips om in het achterhoofd te houden en ermee te oefenen.

Tip 1:
Vind een verhaal dat je doelgroep zal aanspreken. Dus, ken je doelgroep en weet wat hen bezighoudt. Vraag je af wat je wilt hebben dat zij denken, welk gevoel je bij hen wilt oproepen en wat je wilt hebben dat ze met de informatie gaan doen! Zoek er, zodra je deze zaken helder hebt, een zakelijke anekdote, sprookje of een persoonlijk verhaal bij.

 

Tip 2:
Stel, je wilt een nieuw marketingconcept presenteren. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om gelijk van start te gaan met het nieuwe concept maar het is beter om te starten met story telling; het inleidende verhaal. Daarmee verzeker je je van meer aandacht voor het vervolg! 

Tip 3:
‘Minder is beter’ als het gaat om het gebruik van een PowerPoint of Prezi presentatie. Beperk het aantal plaatjes en helemaal het aantal woorden en ‘bullets’.  Bedenk dat een plaatje vaak meer zegt dan duizend woorden. Kies dus de juiste beelden uit die je boodschap ondersteunen. (Zie voorbeeld)
Denk er wel even aan dat het gebruik van plaatjes, die je op de zoekmachines aantreft, niet altijd vrij van auteursrechten zijn. Controleer dus de rechten!
Om je punt te maken kun je ook gebruik maken van een toepasselijke video. Voor het oproepen van een bepaald gevoel is muziek een geweldig middel om de toehoorders in de juiste stemming te brengen. Je kunt er overigens ook mee afsluiten!

Tip 4:

Mocht je van plan zijn om een hand-out uit te delen, doe dat dan ná je presentatie en niet ervoor of tijdens! Als je het laatste doet verplaatst de aandacht zich van je presentatie naar de hand-out en dat moet je niet willen. 

Tip 5:
Je kunt de boodschap van je presentatie verlengen door als laatste plaatje een QR-code op te nemen die kan worden gescand. Neem in je presentatie altijd je contactgegevens op. (Zorg wel dat het zichtbaar is in een groot formaat!) 

Tip 6:
Als je gebruik maakt van Linkedin, plaats dan je PPP of Prezi op Slideshare. Deze verschijnt dan op je Linkedin-profiel en/of kun je toehoorders erop wijzen dat ze daar nog eens op hun gemak de presentatie kunnen bekijken.

En, vraag je je misschien af, wat ik voor schokkends zag?

Dat lees je binnenkort in mijn herziene boek ‘De camino met me, myself en I’ dat per 1 april weer beschikbaar is!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.