De laatste tijd krijgen wij steeds meer vragen over het nut en gebruik van sociale media als LinkedIn, Twitter en YouTube, om er maar eens een paar te noemen. Veel ondernemers hebben een profiel aangemaakt op deze media uit angst er niet bij te horen of wat te missen, maar vervolgens weten ze niet precies wat ze er nu eigenlijk mee aanmoeten. Om daar wat meer duidelijkheid in te krijgen leg ik enkele vragen voor aan onze nieuwe media trainer Phil Kleingeld.
Wat is nu eigenlijk het belang van sociale media voor het bedrijfsleven?
Op zich kan die vraag eenvoudig worden beantwoord. Overheden, instellen en ondernemingen bestaan bij de gratie van communicatie en hoe meer communicatiemiddelen kunnen worden ingezet om de boodschap voor het voetlicht te krijgen, hoe beter het is. Sociale media haken in op de toenemende behoefte (en noodzaak!) om snel en goedkoop bepaalde boodschappen over te brengen en om jezelf en/of je onderneming duidelijk in de markt te profileren. LinkedIn, Twitter, Facebook, Hyves, YouTube en vele andere media voorzien in die behoeften.
Toch merk ik dat sommigen nogal sceptisch staan tegenover het gebruik van bijvoorbeeld Twitter.
Dat hoor ik ook vaak om me heen en als je vraagt waarom mensen zo denken kom je erachter dat men de bel wel heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt; onbekend maakt onbemind en daarom verzorgd ik o.a. de workshops ‘Zakelijk succes met Twitter’. Daarin wordt duidelijk gemaakt wat het nut van Twitter is en hoe het succesvol in te zetten. Niet alle media mag je over een kam scheren omdat ze naar aard en gebruik totaal verschillend zijn. Wat sociale media zo interessant maakt is dat ze elkaar aanvullen en kunnen versterken door ze aan elkaar te koppelen.
Met Twitter heb je een uitstekend middel in handen om aan personal branding te doen; jezelf neer te zetten als een voor velen herkenbaar merk zodat je je van je concurrenten kunt onderscheiden.
Wat is dan het verschil met bijvoorbeeld Linkedin?
Simpel gesteld is LinkedIn niet veel meer dan een grote digitale kaartenbak waarin je veel informatie aantreft over ruim 120 miljoen mensen; waarvan ruim 2 miljoen Nederlanders. LinkedIn kan o.a. gebruikt worden om onderzoek te doen naar doelgroepen, leads te genereren voor verkoopgesprekken, onderling kennis uit te wisselen, nieuwe medewerkers en/of nieuwe banen te vinden, dubieuze debiteuren uit te sluiten etc. Het mooie van LinkedIn is ook, dat het medium inzichtelijk maakt wie met wie, en op welke manier met elkaar verbonden is; het maakt relatiebeheer een stuk eenvoudiger. Daarom verzorg ik de workshops: ‘ Effectief gebruik van LinkedIn.’
Waarom leg je de nadruk op Twitter en LinkedIn en niet op b.v. Hyves en Facebook?
Op Hyves en Facebook hebben weliswaar meer mensen profielen aangemaakt dan op andere media maar zijn ze om verschillende redenen minder geschikt voor b2b-communicatie. De LinkedIn/Twitter-combinatie heeft zich inmiddels bewezen als een zeer krachtig strategisch marketing/communicatie-instrument waar ondernemingen, die zich van andere willen onderscheiden niet meer buiten kunnen.
Laatste vraag: Kost het allemaal niet erg veel tijd om die media bij te houden?
Deze vraag krijg ik bijna elke dag en ik kan me voorstellen waarom die vragen worden gesteld. Wat moet je met al duizenden tweets en LinkedIn-berichten? Het is mijn dagelijkse werk om met deze en andere media te werken en het kost mij gemiddeld 45 minuten per dag om volledig bij te blijven qua zakelijke ontwikkelingen waarin ik ben geïnteresseerd, nieuwe contacten te leggen en leads te krijgen, informatie op te vragen en hulpvragen te beantwoorden. Tijdens de workshops laat ik zien hoe men met de minste inspanning het meeste profijt haalt uit deze geweldige manier van communiceren waarvan het belang met de dag groter en belangrijker wordt.