Net als iedere andere ondernemer heb ik van tijd tot tijd nieuwe leveranciers en klanten nodig. Er moet een nieuwe auto worden aangeschaft, twee nieuwe websites gebouwd en nieuwe leveranciers aangetrokken worden die mij met hun producten en diensten helpen om nieuwe klanten naar mij toe te trekken.
Als workshopleider in het gebruik van sociale media heb ik mij al eens eerder uitgesproken over het mateloze gebrek aan nieuwsgierigheid van mensen die wel een profiel op Linkedin, Twitter, Pinterest, Facebook en Google+ hebben, maar daar verder niets mee doen of slechts een enkele keer per maand een blik werpen op de via deze media binnenkomende berichten en daarmee kostbare verkoopkansen voorbij laten gaan. Ze zenden berichten uit, veelal spamachtige berichten om hun diensten aan te prijzen zonder inhoud toe te voegen, maar ze zien en/of reageren niet op de zakelijke pareltjes die daar voor het oprapen liggen. Laat ik een sprekend voorbeeld geven.
Offertes
Offertes zijn vaak zakelijke stiefkindjes! Bij verschillende bedrijven heb ik offertes aangevraagd voor de levering van verschillende zaken en wat is daarvan het resultaat? Van de zeven offertes die ik heb aangevraagd, hebben er twee binnen een dag gereageerd en een offerte uitgebracht. Ze hielden bovendien grip op het proces door mij te bellen en te mailen met de vraag hoe de zaken ervoor staan. Prima; zo doe je dat om greep te houden op het koopproces. Maar wat hebben die andere vijf nu eigenlijk gedaan? Ongeveer twee weken, nadat ik om offertes had gevraagd ontving ik nog eens twee aanbiedingen. Geen van tweeën kwam met een goed aanbod en boden niet aan waarom ik gevraagd had en van de andere drie heb ik tot op heden nog niets gehoord.
Initiatief
Veel ondernemers kijken lang naar de lucht om te zien of er nog gebraden kippen met mes en vork voorbij vliegen, maar u en ik weten hoe vaak dat gebeurd! Storend is dan ook het absolute gebrek aan initiatief. Men maakt wel veel tijd vrij om naar tijdrovende en niets opleverende ‘netwerkbijeenkomsten’ te gaan om vervolgens gefrustreerd te raken omdat dit geen omzet oplevert. Initiatief nemen is zelf op iemand afstappen waarvan je met een redelijke zekerheid weet dat jouw product of dienst een bekend probleem kan oplossen en een klant geld en frustratie kan besparen. Ja, een product of dienst dat meer oplevert dan het hen kost!
Snelheid als concurrentiemiddel
Aan speeddaten heb je als regel niets, maar wel aan ‘speed’ van handelen! Zakelijk succes wordt vaak bepaald door de snelheid waarmee u op signalen uit de markt reageert. Een succesvolle ondernemer ziet en grijpt de kansen die zich voordoen. Dus, zodra er een e-mail binnenkomt met een vraag of een aanvraag voor het maken van een offerte, doet u er verstandig aan snel, zeer snel te handelen. Het liefst nog dezelfde dag en als het enigszins kan binnen een uur! Dat is allemaal niet zo moeilijk want u kunt tegenwoordig van ieder plaats contact met u opnemen en direct een seintje krijgen via uw smartphone of tablet dat er een e-mail voor u is binnengekomen. Klanten willen snel weten waar ze aan toe zijn en zij zullen dankbaar zijn en trouw blijven aan leveranciers die snelheid van handelen als hun zakelijke speerpunt hanteren.
Transavia heeft dat bijvoorbeeld niet helemaal begrepen. Ze halen alles uit de kast om claims van klanten wegens de wettelijke verplichtingen tot financiële compensatie maar niet te betalen. Ze lijken wat dat betreft op verzekeringsmaatschappijen die slachtoffers van bijvoorbeeld medische missers bijna dood procederen in de hoop niets of te weinig schadevergoeding uit te keren. Passagiers van de NS en Fyra worden boos als ze op het perron staan te wachten en er geen mededelingen worden gedaan waarom de trein er nog niet is.
Op welke organisatie kunt u zich nu nog kwaad maken omdat men niet of niet snel reageert?
Tijd is geld en snelheid een concurrentiemiddel.. Als u geld wilt verdienen, zorg dan dat u:
- tijdig nieuwe leads ontdekt via bijvoorbeeld sociale media of uw persoonlijke netwerk. Ja, dat kost tijd, maar die is beter besteed dan het aflopen van zinloze bijeenkomsten! ‘Dr. Phil’ schrijft voor om minimaal driemaal daags de sociale media communicatie te raadplegen; Linkedin voorop!
- snel offertes uitbrengt en greep houdt op het offerteproces door snel om terugkoppeling te vragen.
- snel levert! Sneller dan u heeft toegezegd!
- snel reageert op gemaakte fouten. Ik ken geen ondernemer die nog nooit een fout heeft gemaakt en klanten zijn vergevingsgezind; als u maar snel met een spijtbetuiging en ‘reparatievoorstel’ komt.
- uw netwerk durft te vragen u in contact te brengen met potentiële klanten. U zult u verbazen hoe bereidwillig men is dat te doen als u bekend staat als een vakkundige en integere persoon. (Wat u natuurlijk bent!)
- als zakelijke bijnaam ‘The roadrunner’ krijgt!
Het excuus, dat u geen tijd heeft om snel te reageren, is uitermate zwak. Dan moet u uw zaken beter regelen. Heeft u moeite met time management? Leest u dan ook even dit artikel of schaft u het boekje ‘Schat, het wordt wat later aan.’ Klik hier om de eerste 15 pagina’s van dit boek te lezen.