Als we de voorspellingen van de economen voor 2012 mogen geloven gaat het een pittig jaar worden, waarbij de recessie voelbaar zal worden voor ondernemers en zzp’ers. Maar als de wind niet eens een keer in de rug staat, is het van belang gewoon wat harder tegen de wind in ‘trappen’ om toch ons gestelde zakelijke doel te kunnen bereiken.
Coco Chanel
De geschiedenis geeft veel voorbeelden van mensen die het in het bedrijfsleven ‘gemaakt’ hebben en als u hun levensloop bestudeerd, hebben de meesten het succes te danken aan een opstapje en/of een duw in de rug van mensen uit hun netwerk. Gabrielle (CoCo) Chanel was zo’n mooi voorbeeld. Ze begon eerst met het maken van hoeden en was daarin niet erg succesvol totdat een bevriende actrice haar aan een bekende producent van toneelstukken voorstelde; toen begon de bal voor haar te rollen. Veel vrouwen, die haar creaties op het toneel en in de krant zagen, wilden maar wat graag ook een hoedje van Chanel hebben en op den duur had ze een vliegenmepper nodig om niet teveel klanten te krijgen.
Vindt de juiste mensen
Toegegeven, het toeval heeft een handje meegespeeld in het succes van Coco Chanel, maar u kunt het toeval een beetje naar uw hand te zetten via doelgerichte acties om mensen te vinden. Mensen die bereid zijn om als kruiwagen voor u willen fungeren. De vraag is dus hoe die mensen te vinden. De navolgende tips helpen u mogelijk op weg.
Tip 1: De KGB
Nee, ik bedoel natuurlijk niet dat u contact moet zoeken met leden van de geheime dienst van de voormalige Sovjet Unie; tenminste als u op het zakelijke rechte pad wilt blijven! Met de KGB bedoel ik:
Kopers
Gebruikers
Beïnvloeders
Vooral de laatst genoemde groep, de beïnvloeders, kunnen u in contact brengen met de kopers en gebruikers van uw producten of diensten. Denk nog even terug naar het voorbeeld van Coco Chanel; het was niet de koper van grote hoeveelheden hoeden die de doorslag gaf, maar een beïnvloeder die het koopproces op gang hielp. De actrice had enige invloed op de aankoop van de kleding tijdens de toneelvoorstellingen en zij beïnvloedde de producent om tijdens de toneelstukken de hoedjes van Coco te gebruiken. Van de voorstellingen werden foto’s gemaakt die in de krant kwamen. Lezeressen zagen die hoeden handelen volgens het toen al bekende ‘ik-ook-principe’. Wat een beroemdheid draagt wil de ‘gewone’ mens ook graag hebben; om er bij te horen!
Probeert u daarom eens om 10 beïnvloeders te vinden. Mensen, die niet direct uw product of dienst zullen afnemen, maar wel bereid zijn u bij anderen te introduceren of aan te bevelen.
Om u op een idee te brengen: de belangrijkste couturiers geven hun laatste creaties gratis weg aan actrices en acteurs die naar de Oscaruitreikingen of andere belangrijke evenementen gaan. De ontvangers showen gratis en voor een groot publiek hun creaties; uiteraard met de bedoeling dat hun fans die kleding ook willen kopen. Kijk eens wat u kunt doen om deze beïnvloeders in uw netwerk te trekken.
Tip 2: Zelfkennis
Ondernemers en zzp’ers moeten, om succesvol te kunnen zijn, ongeveer 32 verschillende ‘kunstjes’ kennen zoals: Public Relations, Marketing, Wet- en regelgeving, Boekhouding en Administratie enzovoorts. Ik ben nog geen ondernemers tegengekomen die al die ‘kunstjes’ beheersen, maar zij zijn meestal wel is staat om de hun ontbrekende kennis via hun netwerk aan te vullen.
Voorbeeld
Techneuten zijn over het algemeen uitermate slim om technische oplossingen voor bepaalde problemen te ontwikkelen, maar ze zijn doorgaans geen geweldige communicatiekanonnen. Dat is ook niet erg als zij maar in staat zijn de hun ontbrekende kennis via hun netwerk aan te vullen. Dus, zet eens op een rijtje welke kennis/informatie in uw huidige netwerk ontbreekt en maak vooral niet de fout uw huidige kennisniveau te overschatten. Als u niet in staat bent om uw netwerk op eigen kracht te analyseren, dan kunt u altijd nog professionele hulp inroepen voor een grondige analyse, maar als u een Linkedin-gebruiker bent kunt u dat voor een deel zelf doen door uw netwerk via Inmaps te visualiseren. Dat heeft u een geweldig middel in handen om de gaten in hun netwerk zichtbaar te maken en gericht te zoeken naar contacten die uw kennis en kennissenkring kunnen aanvullen.
Tips 3: Kruiwagens
Uit een van de door mij onderzochte gewoonten rond netwerken kwam, tot mijn eigen stomme verbazing, naar voren, dat slechts een klein percentage ondernemers en zzp’ers hun eigen familie tot hun actieve netwerk rekenen; een gemiste kans!
Mogelijk dat de ooit startende ondernemers het volgende voorbeeld zullen herkennen. U besloot op een bepaalde dag voor uzelf te beginnen en uiteraard besprak u dat met veel mensen. Met name van uw directe familie kreeg u waarschijnlijk de meest positieve reacties en aanmoedigingen, maar veel starters vergaten daarna om hen een rol te geven bij het met succes uitvoeren van al die mooie plannen en dat is jammer. Want, wist u dat de meest succesvolle ondernemingen in Nederland familiebedrijven zijn? Ze komen veelvuldig voor in de top 500 van Quote, dus ga eens na welke rol uw familie kan spelen bij het aanvullen van uw (kennis)netwerk en vraag hen om ambassadeurs voor u te zijn en het oudste bestaande netwerkinstrument; de kruiwagen!
Tip 4: Magneet
Heeft u zich wel eens afgevraagd waarom mensen eigenlijk bereid zijn om, zelfs voor wildvreemden, iets voor een ander te doen? Zomaar, zonder daar een directe beloning voor te vragen? Het antwoord is simpel; ga maar bij uzelf na waarom u voor het laatste iets voor een wildvreemde heeft gedaan. Gewoon, omdat u op de een of andere manier sympathie voor haar of hem voelt. Het is dus de kunst om door anderen aardig gevonden te worden zodat zij zich als een magneet tot u aangetrokken voelen en u op de een of andere manier graag van dienst zijn. Deze tip vereist wel de nodige zelfkennis, zoals ik dat bij tip 2 voorstelde, en de beste manier om uzelf op dit vlak beter te leren kennen is het gewoon aan vriend en vijand te vragen: ‘Wat vindt u eigenlijk van mij? Wat trekt aan en wat stoot af?’
Niemand is perfect, maar u kunt wel een poging doen om een positief imago op te bouwen zodat mensen graag met u in contact komen en bereid zijn wat voor u te kunnen doen. Enkele tips die ik destijds bij mijn installatie bij de Lionsclub Rotterdam Host heb meegekregen zijn:
– Streef goede resultaten tegen een redelijke vergoeding
– Gebruik daarbij geen ontoelaatbare middelen of incorrect handelen
– Houdt voor ogen dat uw positie en carrière niet ten koste van anderen mag worden opgebouwd
– Laat degenen die een beroep op u doen niet in de steek en blijf trouw aan uzelf
– Beschouw vriendschap niet als middel maar als doel
– Leef met uw medemens mee in gevallen van nood
– Geef hulp en steun aan degenen die dat nodig hebben (en verdienen)
– Wees voorzichtig met kritiek op anderen, royaal met lof
– Verkoop mensen geen knollen voor citroenen.
Wees daarom een menselijke magneet door het voorgaande in de praktijk te brengen. Op die manier werkt u aan een goede reputatie en trekt u de juiste mensen aan.
Tip 5: Wie vraagt wordt niet overgeslagen
Het Nederlands is rijk aan veel spreekwoorden en gezegden. Een daarvan is het bekende: ‘Kinderen die vragen worden overgeslagen.’ Maar, als kinderen niets vragen, zullen zij nooit te weten komen waar Abraham de mosterd haalt. Volwassenen kunnen veel van kinderen leren als het om het stellen van vragen gaat, maar hebben ze er soms moeite mee dat te doen. Vooral als ze iets niet begrijpen en, uit angst dom gevonden te worden, dan maar geen vragen te stellen. Niets is dommer dan dat!
Zorg er dus voor dat u weet wat u niet weet en weet wat u ander een ander wilt vragen om uw horizon te verbreden. Bedenk, dat als u een beroep op de kennis van een ander doet, deze geneigd is u aardig te vinden. Zij voelen zich meestal gevleid dat u een beroep doet op hun kennis omdat u onbewust de status van de ander verhoogt en er is geen mens ter wereld die dat niet prettig vindt. Om u wat op weg te helpen kunt u denken aan vragen als:
‘Hoe verklaart u uw zakelijke succes?’
‘Wat heeft u gedaan om zovaak in de media te komen?’
‘Hoe bent u op dit idee gekomen?’
‘Welke inspiratiebronnen gebruikt u in uw leven?’
‘Wie heeft er een belangrijke rol gespeeld in uw leven? Op welke manier gebeurde dat?’
‘Welk boek adviseert u mij om eens te lezen? Waarom?’