HOOFDDORP – Startende ondernemers waren op 10 april, van harte welkom bij het Startersplatform in het raadhuis in Hoofddorp. Gastspreker Phil Kleingeld wondt er deze avond met zijn grapjes geen doekjes om. ‘Wat ik ga doen? Ik ga de ondernemers proberen van gebaande wegen af te halen en originele manieren bij te brengen om klanten te werven.’
Zeker in een tijd van economische tegenspoed is het belangrijk voor ondernemers om klanten duurzaam binnen te halen en te behouden. Phil Kleingeld is niet alleen business coach maar ook auteur van twintig boeken. Hij weet ondernemers te prikkelen.
Zielenpoten Zonder Poen?
Volgens Kleingeld is 90% van de starters zzp’er. ‘Die noem ik gekscherend de ‘zielenpoten zonder poen’. De reden? Ze hebben allemaal hetzelfde probleem, een acquisitie probleem. Ze verstaan hun vak goed, maar plegen soms zelfs ‘klantenmoord’ en zien niet dat hun gedrag klanten wegjaagt. Een voorbeeldje. Als ik een winkel inloop en een chagrijnige verkoper tref, dan heb ik geen zin daar te kopen. Dan ga ik weg. Weer een klant minder!’
‘Verbale diarree’
Een deel van de nieuwe zelfstandigen is techneut. ‘Zij verstaan hun vak uitstekend, maar gebruiken in het gesprek teveel jargon. Ik noem dat ‘verbale diarree’. Ze vertellen altijd wat iets is, maar niet wat hun dienst voor de klant doet. Juist dat is het enige dat de klant wil weten. Vertel wat jouw dienst oplevert.’
Goudmijn
Phil Kleingeld stelt dat online communicatie tot het takenpakket hoort van iedere ondernemer. ‘Tegenwoordig moet je gevonden worden. Advertenties geloven mensen niet meer. Je gaat eerst even Googelen en informatie verzamelen. Wie kent dat product of bedrijf? Krijg ik daar gunstige berichten over? Dan wil ik daar wel zaken mee doen. Je moet dus zichtbaar zijn op internet en goed gevonden worden. Heb je eenmaal een klant, dan is de ondernemer blij. Hij levert de dienst maar doet er daarna niets meer mee. Juist in oude facturen zit een goudmijn. Want die mensen van toen, waarom doe je daar nu geen zaken meer mee? Uit het oog is uit het hart. Pak de telefoon! Verleen service, iets dat iemand niet verwacht. Wat kun je doen om de klant aan je te binden? Het sleutelwoord is informatie. Als je de klant informatie geeft die hem verder helpt, dan zal de klant je dankbaar zijn. Verdiep je dus in wat de klant nodig heeft.”
Nieuwsgierigheid
Daarvoor is wel nieuwsgierigheid nodig. ‘Daaraan is een grenzeloos gebrek bij zzp’ers. Ik krijg dagelijks mensen op mijn website of op mijn profiel op LinkedIn. Dat kan ik zien. Anderen kunnen dat ook. Ik kan twee dingen doen. Niks doen, dus alleen zenden, of in actie komen. De meesten doen niks, maar het gaat om tweerichtingsverkeer. Als iemand op je profiel komt, neem dan contact op als je niet duidelijk is waarom iemand dat doet. Vraag je af, wat zou de aanleiding zijn? En bel, leg contact! Dat heeft mij zelf al meerdere klanten opgeleverd. Gebruik ook vriendelijke taal. Met taal kun je spelen en via taal kun je sturen.’ En sociale media? “Die zijn een absolute must voor ondernemers. Het is een marketingtool. Tijden zijn veranderd. Tegenwoordig bepalen je klanten of je goed bent. Gorillagedrag, ‘oh wat ben ik goed’… als je dat vertelt, hoe geloofwaardig ben je dan? Kijk hoe mensen communiceren. Als je wilt bijblijven, dan doe je dat. Anders ga je de mist in.”
Gratis inschrijven
Twee maal per jaar organiseren gemeente Haarlemmermeer, de Kamer van Koophandel, Rabobank regio Schiphol, Schenk makelaars en het Haarlemmermeers Ondernemers Platform (HOP), het Startersplatform. Ondernemers die in de afgelopen drie jaar zijn gestart met hun bedrijf zijn van harte welkom in het raadhuis op 10 april a.s. Het ontvangst is vanaf 19.00 uur, start om 19.30 uur, einde om 22.30 uur. Aanmelden is nodig, ook voor journalisten, in verband met het aantal beschikbare plaatsen. Meld u aan via http://www.kvk.nl/startershaarlemmermeer of via de QR-code.
Dit artikel is ook te lezen in InforMeer 3 april 2013
Door: Wieneke Wolthuis