Er zijn veel werkelozen, startende ondernemers en zzp’ers die in de problemen zitten. Ze hebben moeite om de eindjes aan elkaar te knopen of überhaupt in actie te komen omdat hun situatie soms verlammend werkt. Niet zelden blijven ze maar alleen doormodderen omdat ze mogelijk bang zijn gezichtsverlies te lijden als ze de hulp van anderen inroepen of, nog erger, ze er gewoon niet aan denken hulp aan een ander te vragen.
Toen ik vorig jaar na ruim 400 km volkomen gefrustreerd terugkeerde van mijn eerste wandeling langs de camino besloot ik bij een volgende keer de hulp in te roepen van een mentor. Een vriend die mij met deskundige raad en daad zou kunnen helpen mijn frustraties van de vorige keer te overwinnen en mij kon helpen mijn doelstellingen te bereiken. De juiste mentor voor mij had ik al direct op de korrel en ik heb hem op de man af gevraagd mij te helpen. Zonder aarzeling stemde hij in met zijn mentorschap en mede dank zijn advies en steun heb ik mijn missie om de camino te lopen tot het einde weten te volbrengen.
Durf te vragen
Al vaker heb ik in columns aangegeven dat het belangrijk is dat volwassenen weer kind worden en opnieuw een vaardigheid leren die ze vergeten zijn; het durven stellen van (hulp)vragen!
Accepteer gewoon dat twee meer weten dan 1 en dan 3 meer weten dan 2 en om die reden alleen is het verstandig mentoren aan te trekken. Het enige dat u hoeft te doen is daarvoor de juiste mensen te vinden en hen de vraag te stellen of zij uw mentor willen worden. Veel die gevraagd worden om mentor te worden doen dat graag want het zit in onze genen om bij hulpvragen altruïstisch te handelen. Mentoren vragen soms geen geld of een andere beloning voor hun mentorschap. De voldoening een ander te helpen en te zien dat hun advies werkt, is vaak al beloning genoeg voor hen. De vraag is dus hoe u mentoren kunt aantrekken; in het bijzonder via sociale media.
Linkedin als bron
Voordat u blindelings mensen gaat benaderen met een hulpvraag is het belangrijk te weten op welk vlak u ondersteuning kunt gebruiken. Mogelijk dat die expertise niet bij 1 mens ligt maar dat u meerdere mentoren nodig zult hebben; praatpaaltjes, vrienden, die niet alleen bepaalde kennis bezitten die u niet heeft maar ook een andere visie hebben dan u!
Stap 1: Ken uzelf
Over- of onderschat uzelf daarbij niet, en weet waar u hulp nodig hebt. Noteer uw specifieke mentorbehoeften, de vragen waarmee u zit, op welk specifieke vlak u hulp nodig heeft. Kortom, zorg eerst dat uzelf een goed beeld heeft waar u hulp nodig hebt.
Stap 2: Zoeken
Gebruik sleutelwoorden om binnen uw eerstelijns netwerk naar de u ontbrekende kennis en kennissen te zoeken, want daar zijn de mensen die u al kent. Als regel zullen zij positief op een hulpvraag reageren. Staan de sleutelwoorden, die u wilt gebruiken, nog niet in uw eigen profiel, zet ze er dan bij om het zoeken te vereenvoudigen. Nadat u de sleutelwoorden hebt ingevuld gaat u naar uw profiel en klik een van de sleutelwoorden aan. U krijgt dan een lijst te zien van mensen die uw sleutelwoord(en) ook in hun profiel hebben staan. De eerstelijnscontacten worden altijd het eerste vermeld.
Stap 3: Doe uw huiswerk!
Nog te vaak krijg ik vage verzoeken om te linken van mensen die hun huiswerk niet hebben gedaan. Als je iemand als mentor wilt hebben en hem/haar daarover wilt benaderen, dan is het natuurlijk van belang dat je je in die persoon verdiept en van haar of hem zoveel mogelijk te weten komt. Dus doe eerst je huiswerk en ga eerst maar eens Google, Yahoo en YouTube afzoeken naar informatie.
Als potentiële mentoren hebben gepubliceerd lees dan wat relevant voor u is zodat u daaraan later bij het leggen van contact aan kunt refereren.
Stap 4: Leg contact
´Overdaad schaadt´ zegt het spreekwoord en dus is het van belang de juiste toon van uw hulpvraag te vinden, de reden waarom u hulp nodig heeft en daarbij vooral niet door te schieten met complimenten aan het adres van de potentiële mentor. ´Omdat ik u vertrouw´ is de domste en minst relevante reden die ik ooit heb gelezen bij verzoeken om te linken.
Geef kort en zakelijk aan dat u bepaalde kennis mist, hulp nodig op dat vlak en dat u tijdens het zoeken van mensen die die kennis wel hebben het profiel van de te benaderen persoon opviel. Sterker nog is, dat u kunt aangeven dat u werd aanbevolen door een bekende van de potentiële mentor. Dat opent als regel deuren ook eenvoudiger.
Stap 5: ´Snuffel´ contact
Stel dat iemand aangeeft geen tijd of zin te hebben, ga dan niet in discussie en respecteer het antwoord. U kunt hooguit nog vragen of men dan iemand weet die wel wil helpen, maar dat is als regel een zwaktebod omdat, als men u niet kent, men ook niet scheutig zal zijn de eigen netwerkcontacten daarin te betrekken. Maar, je weet nooit hoe een koe een haas vangt dus probeer het toch maar eens.
Mocht men echter positief op de hulpvraag reageren, dan is het van groot belang elkaar eerst eens fysiek te ontmoeten om te kijken of er een klik kan worden gemaakt. U moet een goed gevoel bij de mentor hebben en omgekeerd. Ik noem dit het ´snuffelcontact´. Het is een gouden regel dat degene, die een mentor zoekt en gevonden heeft, zijn of haar agenda laat afhangen van die van de mentor. Ook qua plaats van ontmoeting! De hulpvrager gaat in principe naar de hulpbieder.
Mocht het eerste contact op een neutrale plaats zijn, bijvoorbeeld een café of restaurant, dan ligt het initiatief voor het afrekenen van consumpties altijd bij de hulpvrager.
Stap 6: Werkafspraken
Als de mentor het ziet zitten om u te helpen, dan wordt het tijd om contactafspraken te maken. Fysiek contact is niet altijd nodig. U kunt ook met elkaar via email, telefoon, Skype of welke andere denkbare vormen communiceren. Bepaal in ieder geval in overleg de frequentie en de benodigde tijd af waarop u elkaar treft en hoeveel tijd naar schatting nodig is om uw hulpvraag te kunnen beantwoorden.
Stap 7: Kleine attenties
Indien de mentor aangeeft geen financiële beloning te verlangen, bedenk dan dat kleine attenties de vriendschap onderhouden. Laat daarom uw dankbaarheid voor de geboden hulp regelmatig merken door resultaten en effecten van het mentorschap te communiceren, eens een lunch of dinertje aan te bieden, een flesje wijn of iets anders. Ik laat dat verder aan uw creativiteit over. Oh ja, vergeet niet, bij succes, het profiel van uw mentoren van een aanbeveling en een aantal endorsements te voorzien!