
Iedereen wil zich wel van een ander onderscheiden, ook al streeft men daar misschien niet bewust naar. Fabrikanten weten dat allang, want anders zouden zij je geen keuze bieden uit zoveel verschillende modellen van producten en diensten. Jongeren, die een eerste auto kopen, doen er alles aan om zich te onderscheiden door hun stukje vrijheid met allerlei toeters en bellen te versieren om bijvoorbeeld ‘stoerheid’ uit te zenden, terwijl ouderen via hun keuze van auto, kleding, juwelen, vakantiebestemmingen etc. een andere boodschap willen uitzenden. Kortom, iedereen doet zijn best op een bepaalde manier over te komen door zich van een imago voorzien dat herkend en erkend wordt.
Perceptie
Waar de een bij het zien van een Maserati de chauffeur daarvan als een ‘kakker’ bestempelt, ziet een ander met een soortgelijke auto ‘er een van ons’ in. Het hangt dus een beetje van de perceptie van de waarnemer af welke ‘brand’ op iets of iemand geplakt wordt.
Zeker in een periode waar men moordende concurrentie tegenkomt, zullen ondernemers en zzp’ers onderscheidend willen zijn. Daarbij kan het niet anders dan dat zij een bepaalde perceptie van zichzelf hebben en zij hun best zullen doen het door hen gecreëerde imago in stand willen houden. Maar, wat nu als de mensen in hun omgeving een totaal andere perceptie van hen hebben? Dan wordt er mogelijk heel veel geld en energie verspild zonder dat men zich daarvan bewust is. Graag geef ik je een voorbeeld uit mijn eigen praktijk.
Toen ik bezig was om een opdrachtgever te helpen met het opzetten van een strategie voor sociale media, vroeg ik aan haar wat zij van de uitstraling van haar bedrijf vond. Zij definieerde dat als vooruitstrevend, modern en zakelijk en zij wilde dat in de nieuwe strategie terugzien.
Alvorens tot een advies te komen stelde ik voor om eerst een enquête onder de KGB van haar bedrijf (Kopers, Gebruikers en Beïnvloeders) te houden om te kijken of haar perceptie klopte met de praktijk. De enquête leverde een ander beeld op. Men vond haar bedrijf wat stoffig en conservatief overkomen. Conservatief in de betekenis van ‘degelijk’. Men was het eens over de zakelijke uitstraling. De hoofdreden waarom men zaken met haar deed had te maken met de zakelijke degelijkheid.
De vraag is dus hoe deze onderneemster zich zo heeft kunnen vergissen en wat zou er gebeurd zijn als zij haar energie en geld zou hebben ingezet op de factoren ‘vooruitstrevend en innovatief’? Niet dat dit geen optie zou zijn geweest, maar als je dat gaat doen moet je wel weten wat daarvan de consequenties zijn en hoe je je huidige imago daarnaar gaat ombuigen.
Wij zien ons vaak anders dan de mensen met wie wij omgaan. In de eerste plaats zien wij onszelf anders dan we er in werkelijkheid uitzien. Kijk maar in een spiegel, raam of andere licht weerkaatsend oppervlak. Je ziet je spiegelbeeld, terwijl anderen ons zien zoals we er echt uitzien! Mogelijk dat dit ook een verklaring is waarom veel mensen zichzelf niet mooi op foto’s vinden. De spiegel geeft een ander beeld. Er zijn ook veel mensen die menen iets goed te doen, terwijl anderen juist het tegendeel vinden. In de dagelijkse praktijk zien we dat ook met de smaak van mensen. Wat de één een waardeloos lied vindt, vindt de ander het juist heel mooi.
Onderschrijvingen (endorsements)
Wat heeft perceptie te maken met Linkedin vraag je je misschien af?
Al enige tijd geeft Linkedin ons een instrument om te kunnen beoordelen of het beeld ( de perceptie) die wij van onszelf hebben overeen komt met het beeld van de mensen waarmee wij contacten onderhouden; de ‘Onderschrijvingen’ of, als uw profiel nog in het Engels staat, de ‘endorsements’. (Hierna gebruik ik slechts endorsements’.) Endorsements hebben enkele voor- en nadelen.
Voordelen
1. Het verhoogt je vindbaarheid
2. Het is een vorm van aanbeveling; een verkorte versie.
3. Het laat zien wie je kent. (Immers, je bent wie je kent!)
4. Het onderstreept bepaalde deskundigheid en vaardigheden.
Nadelen
1. Het laat, buiten de eerstelijns contacten, zien wie je kent. Het afschermen van je contacten kan dus gevaar lopen.
2. Als iedereen bij alle aangegeven vaardigheden en deskundigheden een kruisje aanklikt, kan men zich afvragen hoe serieus de endorsements moeten worden genomen.
Laten we even aannemen dat je geen endorsements geeft aan personen die je niet goed kent en ook niet bij elk genoemd onderdeel een plusje aanklikt, wat heb je er dan nog meer aan?
Branding via endorsements
De hoeveelheid geplaatste endorsements geeft een indicatie van je zichtbaarheid en waardering die je vanuit je netwerk krijgt, maar het geeft ook de perceptie van je contacten over je weer! Laat ik dit aan de hand van een voorbeeld duidelijk maken.
Stel, je ziet zichzelf primair als schrijver en blogger, maar kijkend naar de hoeveelheid endorsements die je bij ‘coaching’ en ‘sociale media’ kreeg, zien je connecties je kennelijk totaal anders!
Consequenties
Als je je wel in de hoeveelheid endorsements bij ‘coaching’ en ‘sociale media’ kunt vinden, doe je er verstandig aan om de door jouw ingeslagen weg te blijven bewandelen en tegemoet te komen aan de perceptie van je doelgroepen. Lees in dit geval ook het artikel ‘Saaiheid loont’ dat aangeeft dat herhaling van zetten de herkenbaarheid van je ‘brand’ verhoogt en bevestigt.
Wil je echter het door jouw gewenste imago ombuigen, dan weet je dat je:
1. je Linkedin-profiel beter op een andere manier kunt inrichten,
2. boodschappen via sociale media en je website gaat uitzenden die het gewenste imago versterken,
3. aan je contacten, die endorsements gaven, een enquête kunt voorleggen om naar de besluitvorming rond het geven van endorsements te vragen,
4. je ‘brand’ verder in de gewenste richting kunt versterken door het plaatsen van video’s, foto’s en SlideShares, op je Linkedin-profiel,
5. goed moet nadenken welke van je vaardigheden en deskundigheid je wilt laten beoordelen om een zuiver beeld te krijgen,
6. regelmatig de beoordelingen bij ‘endorsements’ moet bestuderen en daaruit je conclusies kunt trekken.
Let op!
Je connecties hebben de mogelijkheid een nieuwe rubriek bij de ‘endorsements’ voor te stellen. Het is aan jou of je die wilt opnemen of niet, maar het is aan te bevelen dit wel te doen, omdat je mogelijk een verkeerde perceptie van je eigen vaardigheden en deskundigheden hebt!
Om die reden heb ik er net een paar afgehaald en er één, op verzoek van de vele trainees tijdens een Linkedin Masterclass, heb bijgezet: Linkedin Training. Ik ben benieuwd of ik mijn profiel moet aanpassen!