‘Als gisteren je digitale bankrekening of-line was, je voor gesloten deuren bij je bank stond, er geen Euro’s meer uit de flappentapper kwamen, je bankpasjes en creditcards niet meer werkten en je geen geld in huis had, hoe zou je dan nu in je levensonderhoud voorzien?’
Je realiseert het je misschien niet, maar angst is goed voor een biljoenen omzet! Dat is duizenden keren een miljard aan doekoes. Neem alleen maar de omzet in voedingssupplementen. Die bedroeg in 2020 ruim 135 biljoen dollar en Covid doet daar naar verwachting in 2021 ruim 10% bij! We hebben het dan nog niet over de meestal kostbare bom- en tornadobestendige schuilplaatsen, de miljarden alarminstallaties in huizen en bedrijven, de verzekeringspremies, de wapens die privé en door landen worden aangekocht, de voedsel- en watervoorraden die worden gekocht zonder ze direct nodig te hebben en ga zo nog maar even door.
Schaarste drijft
Angst is een van de krachtigste koopmotieven. Iets waar marketeers slim op inhaken.
Mensen zijn bang om ziek te worden, voor dieven en als de dood om kostbare bezittingen kwijt te raken, van honger te sterven en Joost mag weten waarvoor wij nog meer bang zijn.
We maken ons niet dagelijks grote zorgen over alle ellende die een mens kan overkomen, want veel van de genoemde angsten kopen wij gewoon af via polissen, producten en diensten; als we daar het geld voor hebben. De 6 andere manieren die het koopgedrag beïnvloeden laten we verder even buiten beschouwing.
Schaarste is een van de grootste drijfveren, zo niet de grootste, die achter angst verscholen gaat. We zagen en zien dat bij de uitbraak van Corona gebeuren. Hele volksstammen kochten karrevrachten met wc-papier, paracetamol, water, blikgroenten waarvan de prijzen een tijdje uit de pan rezen. De schaarste aan mondkapjes leverde hetzelfde beeld op. Ons onderbewuste, verantwoordelijk voor waarschijnlijk 99% van alle beslissingen die we nemen, wordt handig door marketeers beïnvloed om ons vooral de indruk te geven dat een bepaalde dienst of bepaald product schaars is en om die reden moet worden aangeschaft. Exclusiviteit bereik je ook door een hoge prijs. We weten dat gratis niets kan zijn en dat een merkparfum erg duur is, ook al zijn de productiekosten daarvan vaak niet meer dan 1,50 euro. (De vloeistof is het goedkoopste onderdeel. Het flesje is het duurst!)
Wat zou jij doen?
Terug naar de vraag bovenaan dit artikel. Wat is jouw antwoord? Onder alle inzendingen verloot ik 11 exemplaren van mijn boek ‘Een blind paard kan niet fout lopen’. Daarin lees je hoe je angsten te overwinnen, schaarste tegen te gaan of gewoon te accepteren. Mocht je van plan zijn om nog eens de Camino of een andere lange afstand te lopen, dan ga je aan dit boek de nodige voorpret aan beleven.
Stuur jouw reactie, met je contactgegevens, naar info@rentapen.nl. Je hebt daar tot 12 april 2021 de tijd voor. Ik ben benieuwd naar je reactie!