Regelmatig bekijken mensen mijn Linkedin-profiel en tja, dan wil je toch wel even weten wie dat zijn. De reden voor de vele bezoeken is meestal een artikel dat ik kort daarvoor had geplaatst.Een poos geleden schreef ik het artikel ‘Nieuwsgierigheid loont’. Daarin gaf ik aan welke zakelijke mogelijkheden het bekijken van bezoekers aan je Linkedin-profiel kan opleveren. Uiteraard wil ik profeet van mijn eigen geloof zijn en dus kijk ik altijd even naar de profielen van alle bezoekers, reageer ik regelmatig op de bezoekjes aan mijn profiel en neem ik aan dat jij dat ook doet. Immers, je wilt toch geen kansen op nieuwe leads, omzet en nuttige contacten missen!
Eerste indruk
Wat altijd direct bij het bekijken van iemands profiel opvalt, is de foto. Daarmee wordt direct een eerste indruk gevestigd en je weet, je krijgt daar nooit een tweede kans toe. Je mag dus veronderstellen dat Linkedin-gebruikers aandacht schenken aan het maken van een goede eerste indruk via die foto. Maar dat besef is nog niet bij iedereen doorgedrongen. Vandaar dat ik toch even uw aandacht wil vragen voor dit belangrijke onderdeel van je profiel.
Lie to me
Misschien heb je wel eens gekeken naar de tv-serie ‘Lie to me‘ waar het centrale thema draait om het ontdekken van de waarheid via herkennen en interpreteren van lichaamstaal; meestal de zogenaamde micro uitdrukkingen. Mocht je de serie nog niet kennen, dan loont het om er eens naar te kijken (Netflix) en meer te leren over lichaamstaal in het algemeen en micro uitdrukkingen in het bijzonder.
Er zijn mensen die een zwart/wit foto erg mooi vinden, vooral fotografen, maar de foto op je profiel dingt niet naar een kunstzinnigheidsprijs, maar dient een praktisch doel: een eerste indruk wekken om bezoekers nieuwsgierig te maken naar de persoon achter het gezicht. Een kleurenfoto is daarom aan te bevelen.
Denk ook even om je houding op een foto. Dit voorbeeld plukte ik van Linkedin af. Als je dan ook nog in je profiel de naam ‘beslisser’ opneemt maak je mijns inziens geen reclame voor jezelf en/of je onderneming!
Doen en niet doen
Er zijn nog steeds mensen die geen foto bij hun profiel plaatsen maar bijvoorbeeld een bedrijfslogo. Mogelijk dat zij nog niet hebben begrepen dat, in dit visuele tijdperk, de afwezigheid van een foto als een duidelijk minpunt wordt beschouwd. Dus, wat je ook doet, plaats een foto!
Tips
- Gebruik niet een te kleine foto. Je hebt 4mb ter beschikking en gebruik die zoveel mogelijk zodat de foto mooi uitvergroot kan worden en scherp blijft. Je mag gezien worden!
- Beeld geen voorwerpen of logo’s af. Dat is voor de meeste bezoekers een directe afknapper. Men wil een mens zien.
- Gebruik geen totaalfoto omdat bij uitvergroting men toch geen goed beeld krijgt. Een close-up is het beste; liefst met een lichte, neutrale, achtergrond die de aandacht niet afleidt.
- Gebruik dus ook geen reclamebord als achtergrond! Die boodschap kun je op een andere plaats in je profiel beter kwijt.
- Gebruik geen foto waarop je afgebeeld staat bij een machine, gebouw e.d. Dat kan op een andere plaats in het profiel worden gebruikt.
- Natuurlijk heb je geen wijn- of bierglas, sigaar, pijp of sigaret in de hand of mond en geen zonnebril op je neus of in je haar.
- Breng bezoekers niet in verwarring door twee of meer mensen op je foto weer te geven; in welke houding dan ook!
- Pas op met het gebruik van ‘en profil’ foto’s. Je wilt niet de indruk wekken dat dit een foto is die door de politie is gemaakt.
- Pas je kleding zoveel mogelijk aan de verwachtingen van je doelgroep(en) aan.
- Speciaal voor de vrouwelijke Linkedin-gebruikers geef ik het advies geen ‘blije bloes’ aan te trekken die de aandacht afleidt. (Ik weet dat ik mij op gevaarlijk terrein begeef, maar ik kwam twee foto’s tegen die toch iets te gewaagd waren voor een professioneel medium als Linkedin.)
- Controleer even je gezichtsuitdrukking. Glimlachende mensen trekken meer positieve aandacht dan mensen met een neutrale, te serieuze of een bozige uitdrukking! (Daarvan heb ik er tot mijn schrik een aantal voorbij zien komen!)
- Kijk je bezoekers bijna recht in de ogen aan, maar draai je gezicht een klein beetje naar links (voor de kijkers rechts). Daardoor krijgt je naam en de verdere tekst in de kop van je profiel direct de aandacht.
- Wees niet ‘penny wise and pound foolish’ en laat je profielfoto bij voorkeur door een professionele fotograaf maken die het zakelijke concept van Linkedin begrijpt. Neem desnoods dit lijstje adviezen mee om er zeker van te zijn dat de fotograaf weet hoe je wilt worden afgebeeld. Dus geen ‘selfies’ plaatsen!
- Voor personal branding doeleinden is het verstandig om op alle media die je gebruikt dezelfde foto te gebruiken.
Nogmaals, het gaat niet om het leveren van een artistieke prestatie, maar om een praktische toepassing. Laten zien met wie men te maken heeft en het daarbij maken van een eerste indruk; de beste!