Bijgaand tref je tal van praktische en direct toepasbare tips aan die als sleutels kunnen fungeren voor succesvol ondernemen. Ze zijn allemaal afkomstig van 24 succesvolle ondernemers die staan beschreven in het boek ‘Geheimen van succes’ van Phil Kleingeld. De tips zijn verdeeld over 33 verschillende aandachtsgebieden waarmee ondernemers te maken hebben. Het komt voor dat een bepaalde tip bij verschillende rubrieken genoemd wordt. De top 10 van de onderwerpen waarover de meeste tips worden gegeven zijn:
1. Houding/gedrag/zelfvertrouwen
2. Geld
3. Beslissingen
4. Leveranciers
5. Personeel
6. Communicatie
7. Time management
8. Adviseurs
9. Commerciële activiteiten
10.Investeringen en relatiebeheer
Dat het onderwerp Houding nummer één op de aandachtslijst van succesvolle ondernemers staat zal niemand verbazen. Immers, een succesvolle ondernemer heeft zelfvertrouwen nodig, laat zich door wat tegenwind niet uit het veld slaan, doet dingen op een eigen wijze en heeft geleerd om naar zijn intuïtie te luisteren. Natuurlijk, er zitten tussen de gegeven tips een paar ‘open deur intrappers’, maar dit neemt niet weg dat de gegeven tips wel de essenties hebben aangegeven waarom het gaat.
Dat het onderwerp Geld op de tweede plaats staat is ook geen wereldschokkend feit. Geen geld, geen onderneming; zo simpel is het. Wat wel opmerkelijk valt te noemen is de hoge plaatsing van de onderwerpen Beslissingen en Leveranciers. Succes hangt vaak voor een deel af van het hebben van een dosis geluk, maar meer nog dan dat weten succesvolle ondernemers de juiste beslissingen te nemen op de juiste tijd. Het nemen van beslissingen neemt risico’s met zich mee en in de praktijk blijkt, dat ondernemers die in de top 500 terechtkomen, bijna stuk voor stuk risiconemers zijn. Waar anderen te voorzichtig opereren en bang zijn voor het nemen van beslissingen met verstrekkende gevolgen, grijpen de succesvolle ondernemers hun kansen. Zij denken doorgaans niet aan de negatieve kanten van een beslissing maar gaan uit van een goede afloop; het zijn echte optimisten en opportunisten. Succesvolle ondernemers steken naar verhouding veel tijd in het opbouwen van een goede relatie met leveranciers en dit is uiteraard een handige strategie. Immers, als leveranciers hun werk niet goed doen kunnen de ondernemers dat ook niet. Zonder goed personeel kan een onderneming niet succesvol zijn en in deze rubriek krijgt u dan ook een aantal waardevolle tips.
- Administratie/boekhouding
• Ga juist in de beginfase met een goed accountantskantoor in zee.
• Maak een protocollenboek.
• Laat de dingen waar je geen verstand van hebt over aan mensen die dat wel hebben. Dit bespaart een hoop tijd en geld.
• Let op dat je nooit in goed vertrouwen zomaar facturen betaalt; er zijn veel charlatans op je geld uit en ze sturen je facturen die nergens op slaan.
• Zorg voor ondersteuning van een actieve accountant of administrateur.
• Regel je papierwinkel; verzekeringen, leveringsvoorwaarden, ondernemersverklaring, etc.
• Weet dagelijks wie je debiteuren en crediteuren zijn en wat je banksaldo is.
• Kies voor een goed administratiekantoor en een goede belastingconsulent; het bespaart veel ellende met de fiscus. De aanschaf van hetzelfde boekhoudpakket als je accountant vereenvoudigt de administratie en de belastingaangifte. - Adviseurs
• Ondernemen is een uitermate eenzaam beroep. Maak gebruik van de ‘praatpaaltjes’ in de vorm van ervaren ondernemers.
• Ga juist in de beginfase met een goed accountantskantoor in zee.
• Laat de dingen waar je geen verstand van hebt over aan mensen die dat wel hebben. Dit bespaart een hoop tijd en geld.
• Vertrouw op jezelf.
• Pas op voor mensen die het allemaal zo goed weten en jou dat wel eens even zullen vertellen; het is vaak bedoeld als een manier om je te manipuleren in iets dat je niet wilt en waarop je niet zit te wachten.
• Blijf overtuigd van je eigen strategie, ideeën en visie. Zodra je je daarvan laat afleiden is de kans groot dat je onderneming op basis van je uitgangspunten geen bestaansrecht meer heeft om te overleven. Adviseurs investeren met woorden; nooit met hun eigen geld!
• Zorg voor ondersteuning van een actieve accountant of administrateur.
• Regel je papierwinkel; verzekeringen, leveringsvoorwaarden, ondernemersverklaring, etc.
• Zorg dat je overal verstand van hebt en omdat dat niet lukt, zorg ervoor dat je goede adviseurs hebt.
• Zorg dat je een ‘praatpaaltje’ hebt; een vertrouwenspersoon.
• Kies voor een goed administratiekantoor en een goede belastingconsulent; het bespaart veel ellende met de fiscus. De aanschaf van hetzelfde boekhoudpakket als je accountant vereenvoudigt de administratie en de belastingaangifte.
• Volg je eigen instinct in plaats van dure adviseurs.
• Neem niet teveel adviseurs en ga zeker niet teveel op hun imago af. Controleer referenties!
• Luister niet altijd naar je accountants; dit zijn mensen die overal wolven en andere bedreigingen zien. Zij willen risico’s vermijden. Op die manier kan je niet ondernemen. - Bank
• Houd de bank zo veel mogelijk buiten de deur en zorg voor een zo groot mogelijk eigen vermogen; dan valt er pas wat te onderhandelen.
• Speel niet met geld van de zaak. Beleg niet speculatief, maar alleen op deposito’s of in obligaties.
• Bereid je goed voor als je een ondernemingsplan wilt bespreken of als je een krediet nodig hebt. Maak altijd 2 scenario’s: een positief en een negatief. Dan kom je nooit voor verrassingen te staan.
• Pas op voor mensen die het allemaal zo goed weten en jou dat wel eens even zullen vertellen; het is vaak bedoeld als een manier om je te manipuleren in iets dat je niet wilt en waarop je niet zit te wachten.
• (Bank)Adviseurs investeren met woorden; nooit met hun eigen geld!
• Weet dagelijks wie je debiteuren en crediteuren zijn en wat je banksaldo is.
• Het is de eerste indruk die blijft hangen, dus streef naar een professionele (wordt vaak gezien als meer betrouwbaar) uitstraling.
• Ga geen lange verplichtingen aan. (Het kan uiteindelijk vaak goedkoper.)
• Wees in je ondernemingsplan niet al te optimistisch bij de opstartfase.
• Banken zijn niet scheutig kleine ondernemers te helpen; zeker niet als ze diensten aanbieden. Denk daarom ook eens aan crowdfunding. Veelal kun je sneller over het nodige geld beschikken dan dat een bank overstag gaat. - Belastingen
• Bereid je goed voor op een controlegesprek. Maak altijd 2 scenario’s: een positief en een negatief. Dan kom je nooit voor verrassingen te staan.
• Betaal je aanslagen altijd vroegtijdig. Je voorkomt akelige aanmaningen en boetes.
• Kies voor een goed administratiekantoor en een goede belastingconsulent; het bespaart veel ellende met de fiscus. De aanschaf van hetzelfde boekhoudpakket als je accountant vereenvoudigt de administratie en de belastingaangifte. - Beslissingen
• Volg je intuïtie! Vraag je daarbij af ‘hoe het voelt’ in plaats van ‘wat het kost’.
• Pak je kansen wanneer ze zich voordoen.
• Ga in eerste instantie niet voor het geld, maar voor de kwaliteit en het plezier in je werk.
• Wees geduldig! Ga niet over één nacht ijs.
• Vertrouw op jezelf; beslis zelf.
• Pas op voor mensen die het allemaal zo goed weten en jou dat wel eens even zullen vertellen; het is vaak bedoeld als een manier om je te manipuleren in iets dat je niet wilt en waarop je niet zit te wachten.
• Blijf overtuigd van je eigen strategie, ideeën en visie. Zodra je je daarvan laat afleiden is de kans groot dat je onderneming op basis van je uitgangspunten geen bestaansrecht meer heeft.
• Adviseurs investeren met woorden; nooit met hun eigen geld! Beslis zelf!
• Ga zakelijke moeilijkheden niet uit de weg en beslis wat je wilt en niet wilt.
• Wees je ervan bewust dat je steeds keuzes moet maken.
• Geloof in je product of dienst en blijf er – ondanks tegenwind – in geloven. Alleen als de tegenwind ontaard in een orkaan, stel dan bij en beslis om iets anders te doen.
• Twijfel niet; neem een beslissing.
• Doe alleen waarin je goed bent!
• Denk goed na maar niet te lang; durf op je gevoel af te gaan; luister naar je intuïtie en beslis.
• Wees niet bang om te delegeren. Werk hard aan waar je zelf goed in bent en gun anderen (gelijkgestemden) hun deel. Loslaten is een beslissing.
• ‘Er is geen betere beslissing dan een genomen beslissing’. Wik en weeg niet te lang. Volg je intuïtie en durf een beslissing te nemen.
• Volg je eigen instinct in plaats van dure adviseurs. Neem je eigen beslissing.
• Neem je beslissingen op basis van gezond verstand. - Communicatie en communicatiemiddelen
• Koester je bestaande relaties; geef hen aandacht.
• Kom de gemaakte afspraken na.
• Gebruik telefoon/e-mail/website/sociale media optimaal.
• Zorg dat je bereikbaar bent en blijft.
• Probeer je altijd te onderscheiden van de concurrentie door een duidelijke communicatiestrategie; wees snel bereikbaar, reageer snel op vragen van klanten en leveranciers.
• Maak een protocollenboek zodat de communicatieprocedures goed vastliggen. Het schept duidelijkheid voor iedereen.
• Investeer veel tijd in je relatie met software leveranciers als je organisatie, zoals de onze, voor een groot deel afhankelijk is van een bepaald programma. Door bijvoorbeeld mee te doen aan pilots, het uittesten van programma’s of programmaonderdelen, blijft je systeem up-to-date en bestaat de mogelijkheid direct invloed uitoefenen op aanpassingen en/of verbeteringen en loop je, communicatie gezien, vaak voor op je concurrenten.
• Wees helder en duidelijk in alles wat je doet, verzwijg geen gegevens als die belangrijk zijn voor je klant, collega of leverancier. Informeer hem of haar net zo als je zelf geïnformeerd zou willen zijn. Open en eerlijk.
• Ga zakelijke moeilijkheden niet uit de weg; praat erover.
• Heb vertrouwen in degenen die in jouw bedrijf werken en sta open voor hun ideeën.
• Zoek minstens zes keer per jaar naar contactmomenten met je opdrachtgevers en vraag waar zij behoefte aan hebben.
• Geef aandacht aan mensen die het goed met je menen en open tegen je zijn.
• Communiceer het beleid en de te nemen stappen duidelijk.
• Een zelfgemaakte krant is een uitstekend communicatiemiddel naar klanten.
• Zorg dat je professioneel bent en ook zo overkomt. Telefonische bereikbaarheid is belangrijk en indien je een eenmanszaak hebt, is het inschakelen van een bureau met antwoordservice een goede oplossing. - Commerciële activiteiten
• Zoek zo veel mogelijk contact met potentiële klanten en relaties uit je naaste omgeving.
• Meld je aan bij een lokale ondernemersvereniging en bezoek netwerkbijeenkomsten.
• Gebruik je communicatiemiddelen optimaal.
• Zorg dat je bereikbaar bent en blijft.
• Denk en handel relatie- en bedrijfsgericht in plaats van productgericht. Niet verkopen, maar adviserend laten kopen!
• Probeer je altijd te onderscheiden van de concurrentie door je activiteiten geen kopie te laten zijn van al die anderen.
• Bereid je verkoopgesprek goed voor. Doe je huiswerk en kijk op het web en sociale media wat je te weten kunt komen over potentiële klanten.
• Laat regelmatig de medewerkers van verschillende afdelingen de koppen eens bij elkaar steken om informatie uit te wisselen over gebruikte systemen, hun maner van werken, waar ze in de praktijk tegenaan lopen en welk effect dat heeft op andere afdelingen. Heel leerzaam.
• Wees helder en duidelijk in alles wat je doet, verzwijg geen gegevens als die belangrijk zijn voor je klant. Informeer hem of haar net zo als je zelf geïnformeerd zou willen zijn. Open en eerlijk.
• Zoek minstens zes keer per jaar naar contactmomenten met je opdrachtgevers en vraag waar zij behoeften aan hebben.
• Twijfel niet; grijp de kans als die zich voordoet.
• Doe alleen waarin je goed bent! - Concurrentie
• Probeer je op elk vlak te onderscheiden door b.v. een andere manier van benaderen, toonzetting van brieven, e-mail, webteksten, snelheid van reageren, originaliteit.
• Ga zakelijke moeilijkheden niet uit de weg.
• Durf je aan concurrenten te spiegelen. Doe aan concurrentieonderzoek.
• Als je gestart bent, ben je blij met iedere klant, maar gaandeweg merk je tijdens de groei, dat je je belangrijke klanten niet meer de aandacht geeft die ze verdienen. Dit heeft dan wellicht toch gevolg dat je concurrenten in kunnen breken. Blijf daarom, koste wat kost, je belangrijkste klanten goed bedienen en werf selectief nieuwe klanten. - Creativiteit
• Vraag je regelmatig kritisch af of je wel ondernemend genoeg bent.
• Heb vertrouwen in degenen die in jouw bedrijf werken en sta open voor hun ideeën.
• Sta open voor nieuwe kansen.
• Zoek naar gaten in de markt en blijf dat doen. Je producten gaan immers – in ongewijzigde vorm – meestal maar vijf jaar mee. - Delegeren
• Zorg dat je overal verstand van hebt en als dat niet lukt, zorg ervoor dat je goede adviseurs hebt.
• Durf te delegeren. Er zijn mensen die dingen echt beter en vaak ook nog goedkoper kunnen doen dan jij het kan.
• Deel verantwoordelijkheid.
• Geef medewerkers de kans zich te ontplooien dus… delegeer!
• Wees niet bang om te delegeren. Werk hard aan waar je zelf goed in bent en gun anderen (gelijkgestemden) hun deel. - Drukwerk
• Beknibbel niet op briefpapier, visitekaartjes of ander drukwerk en ga niet zelf met een printertje aan de slag om brieven en visitekaartjes te maken. Je drukwerk is vaak de eerste kennismaking met je bedrijf en je krijgt geen tweede kans om een eerste indruk te maken.
• Een nieuwsbrief is een uitstekend communicatiemiddel naar klanten.
• Het is de eerste indruk die blijft hangen, dus streef naar een professionele (wordt vaak gezien als meer betrouwbaar) uitstraling. - Geld
• Het belangrijkste wat ik heb geleerd en nog steeds in praktijk breng, is dat je nooit iets moet uitgeven dat je niet verdiend hebt. Dus eerst verdienen, dan investeren.
• Geef het geld pas uit als je voor 50% zeker weet hoe je het terug kan verdienen.
• Straal financiële betrokkenheid uit door vooral privé geen rare dingen te doen.
• Betaal op tijd je crediteuren. Dit kan van belang zijn als er onderhandeld moet worden.
• Speel niet met geld van de zaak. Beleg niet speculatief, maar alleen op deposito’s of in obligaties.
• Houd de overheadkosten laag.
• Ga in eerste instantie niet voor het geld, maar voor de kwaliteit en het plezier in je werk.
• Let op dat je nooit in goed vertrouwen zomaar facturen betaalt; er zijn veel charlatans op je geld uit en ze sturen je facturen die nergens op slaan.
• Adviseurs investeren met woorden; nooit met hun eigen geld!
• Geef alleen geld uit als je de inkomsten binnen hebt of op basis van contracten zeker weet dat je in de toekomst de inkomsten zult ontvangen.
• Betaal je rekeningen zo snel mogelijk maar zorg er ook voor dat jouw facturen op tijd worden voldaan.
• Vraag je bij elke investering eerst af wat de opbrengst kan zijn.
• Wanneer het allemaal prima gaat en de kassa maar blijft rinkelen, zorg dan dat je met de beide voeten op de grond blijft.
• Weet dagelijks wie je debiteuren en crediteuren zijn en wat je banksaldo is.
• Bepaal halfjaarlijks je budgetten zodat je iets hebt om je op te richten.
• Zorg voor informatiesystemen die de geldstromen dagelijks in beeld brengen.
• Koop geen dure onnodige dingen.
• Sluit niet te snel een duur leasecontract af; ga shoppen.
• Ga geen lange verplichtingen aan. (Het kan uiteindelijk vaak goedkoper.) - Houding/gedrag/zelfvertrouwen
• Blijf altijd nuchter; laat je niet lijden door de waan van de dag.
• Neem af en toe eens afstand van je bedrijf; al is het maar om te leren relativeren.
• Kom de gemaakte afspraken na.
• Denk en handel relatie- en bedrijfsgericht in plaats van productgericht. Niet verkopen, maar adviserend laten kopen!
• Probeer je altijd te onderscheiden van de concurrentie door je te onderscheiden in een correcte houding en ethisch handelwijze.
• Volg je intuïtie! Vraag je daarbij af ‘hoe het voelt’ in plaats van ‘wat het kost’.
• Streef naar perfectie.
• Wees eerlijk, integer en recht door zee.
• Wees een plezierig en eerlijk mens.
• Ga in eerste instantie niet voor het geld, maar voor de kwaliteit en het plezier in je werk.
• Wees geduldig!
• Vertrouw op jezelf.
• Als je eerlijk met mensen omgaat, gunnen ze je de opdracht en dat is wat de winst maakt.
• Laat je niet tot zaken overhalen waar je in je hart niet achter staat of waar je een slecht (voor)gevoel over hebt.
• Blijf overtuigd van je eigen strategie, ideeën en visie. Zodra je je daarvan laat afleiden is de kans groot dat je onderneming op basis van je uitgangspunten geen bestaansrecht meer heeft.
• Stippel een weg voor jezelf uit, sta zo nu en dan even stil en bepaal of je op het spoor zit en nog steeds verder wilt.
• Erken je fouten en kom ervoor uit. Er is niemand op de wereld die geen fouten maakt dus schaam je er niet voor als ook jij fouten maakt; als je er maar van leert!
• Ga zakelijke moeilijkheden niet uit de weg.
• Sport en ontspan. Mijn ‘therapie’ is het wegmeppen van frustraties op de tennisbaan.
• Sta open voor nieuwe kansen.
• Doe je werk en geniet ervan!
• Geloof in je product of dienst en blijf er – ondanks tegenwind – in geloven. Alleen als de tegenwind ontaard in een orkaan, stel dan bij en zoek iets anders.
• Wat er ook gebeurt in het ondernemersland, blijf jezelf, onder alle omstandigheden.
• Wanneer het allemaal prima gaat en de kassa maar blijft rinkelen, zorg dan dat je met de voeten op de grond blijft.
• Geen paniekvoetbal spelen als het even een beetje tegen zit.
• Luister naar jezelf en vertrouw erop dat dingen goed komen.
• Doe alleen waarin je goed bent!
• Blijf zelf altijd het goede voorbeeld geven.
• Wijk nooit af van je visie, je bent het boegbeeld van de organisatie.
• Het is de eerste indruk die blijft hangen, dus streef naar een professionele (wordt vaak gezien als meer betrouwbaar) uitstraling; ook op sociale media als Linkedin, Twitter, Facebook, Pinterest.
• Ga waarvoor je staat!
• Wees eigenwijs maar sta open voor tegenslagen.
• Durf ook ‘nee’ te zeggen.
• Geloof in jezelf en vertaal dat naar je idee/bedrijf.
• Deel je succes met anderen! - Informatie
• Combineer het nuttige met het aangename zoals netwerken én sporten.
• Meld je aan bij een lokale ondernemersvereniging, bezoek netwerkbijeenkomsten en/of wordt lid van service organisaties als Lions International. Rotary, Kiwani’s.
• Probeer je altijd te onderscheiden van de concurrentie en informeer klanten, prospects, personeel en leveranciers op een originele wijze.
• Maak een protocollenboek; speciaal voor het gebruik van sociale media als Twitter en Facebook.
• Zorg voor informatiesystemen binnen het bedrijf die zowel geldstromen als logistieke stromen dagelijks in beeld brengen. - Investeringen
• Investeer in personeel en kennismanagement.
• Investeer veel tijd in je relatie met software leveranciers als je organisatie voor een groot deel afhankelijk is van een bepaald programma. Door bijvoorbeeld mee te doen aan pilots, het uittesten van programma’s of programmaonderdelen, blijft je systeem up-to-date en bestaat de mogelijkheid direct invloed uitoefenen op aanpassingen en/of verbeteringen.
• Adviseurs investeren met woorden; nooit met hun eigen geld!
• Beknibbel niet op apparatuur en briefpapier, etc.
• Vraag je bij elke investering eerst af wat de opbrengst kan zijn.
• Stel jezelf bij iedere investering de vraag:’ Heb ik het echt nodig?’
• Ga niet met de eerste de beste nieuwe ontwikkeling of modegril mee; zeker op het gebied van automatiseren en mobiele communicatie. Het is niet onverstandig even te wachten met aanschaf totdat de ergste kinderziektes eruit zijn.
• Wanneer het allemaal prima gaat en de kassa maar blijft rinkelen, zorg dan dat je met de beide voeten op de grond blijft staan en minder zorgvuldig gaat investeren.
• Investeer nu het lastig gaat; straks verdien je het dubbel en dwars terug.
• Weeg goed af welke investeringen echt nodig zijn. Soms kan je jaren vooruit met tweedehandse goederen. Echter, denk er bij de aanschaf van o.a. computers, laptops, tablets en smartphones aan dat het belangrijk is dat ze qua gebruik kunnen meegroeien met je behoeften aan capaciteit.
• Ga geen lang lopende verplichtingen aan; die zijn doorgaans erg duur. (Het kan uiteindelijk vaak goedkoper.) - Klanten
• De zogenaamde ‘customer lifetime value’ (o.a. de gemiddelde tijd dat een opdrachtgever klant blijft) is beperkt en doorgaans uit te drukken in een aantal jaren. Verleng die termijn door te veranderen, te innoveren, uit te dagen en te boeien.
• Kom de gemaakte afspraken na; zo hou je je klanten vast.
• Meld je aan bij een lokale ondernemersvereniging en bezoek netwerkbijeenkomsten; wie weet ontmoet je nieuwe klanten. Open Coffees zijn géén netwerkbijeenkomsten maar plaatsen waar hoofdzakelijk verkopers komen en dus geen kopers aanwezig zijn.
• Probeer je altijd te onderscheiden van de concurrentie en behandel je klanten anders.
• Luister naar de wensen en verwachtingen van de klant en pas je product daarop aan.
• Probeer je verder in het probleem van de klant te verdiepen dan de klant dat zelf heeft gedaan; dan liggen de oplossingen eerder voor de hand.
• Het is belangrijk om een echte relatie met je klanten op te bouwen en samen te werken aan diens probleem. Niet jouw product is belangrijk, maar zijn probleem. Als je daarop kunt inspelen houd je klanten en ontstaat, zelfs in een turbulente markt, continuïteit.
• Zoek minstens zes keer per jaar naar contactmomenten met je klanten en vraag waar zij behoefte aan hebben. Gebruik sociale media om de juiste aanknopingspunten voor contact te ontdekken.
• De klant is koning maar wordt hij/zij echt irritant, verzoek hem/haar dan ergens anders te gaan. Dat is beter voor alle partijen.
• Als je gestart bent, ben je blij met iedere klant, maar gaandeweg merk je tijdens de groei, dat je je belangrijke klanten niet meer de aandacht geeft die ze verdienen. Dit heeft dan wellicht toch gevolg dat je concurrenten in kunnen breken. Blijf daarom, koste wat kost, je belangrijkste klanten goed bedienen en werf selectief nieuwe klanten. - Kosten
• Houd de overheadkosten laag.
• Houd de verdeling tussen betaalde en onbetaalde activiteiten in de gaten.
• Kies voor een goed administratiekantoor en een goede belastingconsulent; het bespaart veel ellende met de fiscus. De aanschaf van hetzelfde boekhoudpakket als je accountant vereenvoudigt de administratie en de belastingaangifte en je bespaart op de administratiekosten.
• Onderhandel over alles!
• Bespaar niet op essentiële dingen die een tijdsbesparing op kunnen leveren.
• Een kilometer per Skype/telefoon/mail is veel goedkoper en efficiënter dan een kilometer per auto. - Leveranciers
• Betaal op tijd je crediteuren. Dit kan van belang zijn als er onderhandeld moet worden.
• Ga juist in de beginfase met een goed accountantskantoor in zee.
• Zoek kleine leveranciers. Ze kunnen met je meegroeien en voelen zich daardoor meer bij jouw bedrijf betrokken.
• Kom de gemaakte afspraken na.
• Meld je aan bij een lokale ondernemersvereniging en bezoek netwerkbijeenkomsten; ook daar kom je waardevolle leveranciers tegen.
• Probeer je altijd te onderscheiden van de concurrentie; zoek leveranciers die met je willen meedenken.
• Investeer veel tijd in je relatie met leveranciers zodat ze je graag bij voorrang helpen.
• Let op dat je nooit in goed vertrouwen zomaar facturen betaalt; er zijn veel charlatans op je geld uit en ze sturen je facturen die nergens op slaan.
• Laat je niet tot zaken overhalen waar je in je hart niet achter staat waar je een slecht (voor)gevoel over hebt, of wat je niet nodig hebt.
• Ga zakelijke moeilijkheden met je leveranciers niet uit de weg maar maak ze bespreekbaar.
• Betaal je rekeningen zo snel mogelijk; je bouwt hiermee krediet op bij je leveranciers.
• Ga niet met de eerste de beste nieuwe ontwikkeling of modegril mee; zeker op het gebied van automatiseren. Het is niet onverstandig even te wachten met aanschaf totdat de ergste kinderziektes eruit zijn.
• Ga niet af op cowboyverhalen van leveranciers; blijf kritisch en controleer wat ze aanbieden. Trek beweringen altijd na via je eigen netwerk en de sociale media. Het voorkomt aandacht in tv-programma’s als Opgelicht, Kassa en Radar.
• Knijp leveranciers niet uit; laat ze hun marge maken want dan staan ze, als je omhoog zit, altijd voor je klaar.
• Onderhandel over alles. - Netwerken
• Wordt lid van een ondernemersvereniging en wees daarin actief.
• Begeef je in netwerken die ertoe doen; niet ieder netwerk is geschikt.
• Pas op voor mensen in het netwerk die het allemaal zo goed weten en jou dat wel eens even zullen vertellen; het is vaak bedoeld als een manier om je te manipuleren in iets dat je niet wilt en waarop je niet zit te wachten.
• Bezoek bijeenkomsten voor ondernemers zoals seminars, tentoonstellingen; kortom plaatsen waar ondernemers samenkomen.
• Sta open voor nieuwe kansen.
• Geef aandacht aan mensen die het goed met je menen en open tegen je zijn.
• Word lid van een club voor jonge ondernemers en andere businessclubs. Op deze manier krijg je informatie over de aanpak van andere ondernemers, kun je overleggen met gelijkgestemden en ben je in staat om een netwerk op te bouwen.
• Netwerken, netwerken, netwerken. Niet alleen borrelen, maar bel die prospect eens terug en vraag hoe het met hem gaat.
• Stel je netwerk niet alleen samen uit ondernemers maar uit leden van de KGB; Kopers, Gebruikers en Beïnvloeders. Denk voor dit laatste aan journalisten, mensen met specialistische netwerken e.d. - Omzet
• Verdiep je in ‘customer lifetime value’ en kijk of je de levensduur van klanten kan verlengen, verdiepen en/of verbreden door waar mogelijk klanten meer en vaker te laten kopen.
• Zoek zo veel mogelijk contact met potentiële klanten en relaties uit je naaste omgeving.
• Als je eerlijk met mensen omgaat, gunnen ze je de opdracht en dat is wat de winst maakt.
• Houdt de verdeling tussen betaalde en onbetaalde activiteiten in de gaten.
• Het volgen van een hype is geen hobby van me. Ik adviseer geen enkele ondernemer, tenzij je in de mode zit, dit te doen. Misschien maak je extra omzet aan de ene kant en verlies je omzet aan de andere kant. Dit betekent dat je constant opnieuw moet acquireren om omzet te genereren.
• De klant is koning maar wordt hij/zij echt irritant, verzoek hem/haar dan ergens anders te gaan. Dat is beter voor je winstmarge en het voorkomen van onnodige stress. - Onderhandelen
• Bereid je goed voor. Maak altijd 2 scenario’s: een positief en een negatief. Dan kom je nooit voor verrassingen te staan.
• Sta open voor nieuwe kansen.
• Alles is onderhandelbaar totdat er iemand ‘nee’ zegt.
• Verdiep je in het mogelijke standpunt van de partij met wie je onderhandt. Ken de voors en tegens van de argumenten.
• Geef nooit iets weg zonder wat terug te vragen.
• Wees bereid om ‘nee’ te zeggen. Je kunt altijd overeenkomen het niet met elkaar eens te worden. • Leg niet gelijk je troeven op tafel en oefen daarom geduld.
• Beantwoord nooit een vraag waarvan de achtergrond niet duidelijk is! Vraag er eerst naar alvorens te antwoorden.
• Onderhandel nooit over prijs die ten koste gaat van de marge! Je zit niet om werk verlegen maar om geld. - Organisatie
• Probeer je altijd te onderscheiden van de concurrentie. Stel je organisatie daarop in!
• Laat regelmatig de medewerkers van verschillende afdelingen de koppen eens bij elkaar steken om informatie uit te wisselen over gebruikte systemen, hun maner van werken, waar ze in de praktijk tegenaan lopen en welk effect dat heeft op andere afdelingen. Heel leerzaam.
• Ga niet met de eerste de beste nieuwe ontwikkeling of modegril mee; zeker op het gebied van automatiseren. Het is niet onverstandig even te wachten met aanschaf totdat de ergste kinderziektes eruit zijn.
• Deel verantwoordelijkheid.
• Hoe platter de organisatie hoe beter de organisatie functioneert. Bouw dus niet teveel hiërarchie in.
• Zorg dat je organisatiestructuur bij iedereen duidelijk is, dus leg deze ook uit aan klanten, gebruikers en beïnvloeders; de zakelijke KGB.
• Blijf alert op al je bedrijfsprocessen; controleer.
• Zorg voor informatiesystemen binnen het bedrijf die zowel geldstromen als logistieke stromen dagelijks in beeld brengen.
• Zorg dat je professioneel bent en ook zo overkomt. Telefonische bereikbaarheid is belangrijk en indien je een eenmanszaak hebt, is het inschakelen van een bureau met antwoordservice een goede oplossing. - Personeel
• Investeer in personeel en kennismanagement.
• Kom de gemaakte afspraken met medewerkers na.
• Probeer je altijd te onderscheiden van de concurrentie door je personeel met eerbied, respect en openheid te behandelen.
• Laat de dingen waar je geen verstand van hebt over aan mensen die dat wel hebben. Dit bespaart een hoop tijd en geld.
• Laat regelmatig de medewerkers van verschillende afdelingen de koppen eens bij elkaar steken om informatie uit te wisselen over gebruikte systemen, hun maner van werken, waar ze in de praktijk tegenaan lopen en welk effect dat heeft op andere afdelingen. Heel leerzaam.
• Wees helder en duidelijk in alles wat je doet, verzwijg geen gegevens als die belangrijk voor hen zijn. Informeer net zoals je zelf geïnformeerd wilt worden.
• Denk na over de contractvormen die wettelijk zijn toegestaan en wat het beste bij je organisatie past.
• Denk aan de gevolgen van de Wet Poortwachter. Biedt afvloeiend personeel tijdig een re-integratie en/of outplacement traject aan.
• Heb vertrouwen in degenen die in jouw bedrijf werken en sta open voor hun ideeën.
• Wees je ervan bewust dat je steeds keuzes moet maken. Soms ook impopulaire.
• Zorg voor gemotiveerde medewerkers. Probeer de mensen te laten doen wat ze leuk vinden en probeer ze daarin verder te laten groeien.
• Durf te delegeren en taken over te laten aan medewerkers.
• Deel verantwoordelijkheid.
• Zorg dat medewerkers zich één voelen met jouw zaak. Blijf zelf altijd het goede voorbeeld geven.
• Geef medewerkers de kans zich te ontplooien dus… delegeer!
• Durf personeel te ontslaan; ondanks de kosten.
• Sta mensen toe fouten te maken.
• Neem niet te snel en teveel personeel aan. - Privé
• Streef naar een optimale balans tussen privé en zakelijk. Er is namelijk meer in het leven dan alleen maar werken.
• Hard werken is prima maar neem regelmatig voldoende tijd voor jezelf.
• Combineer het nuttige met het aangename zoals netwerken en sporten.
• Laat je ondernemerschap niet ten koste gaan van je privéleven en omgekeerd. Vind de juiste balans en neem regelmatig tijd voor jezelf. Het beoefenen van een sport of hobby helpt daarbij.
• Wees een plezierig en eerlijk mens. Praat niet altijd over de zaak maar informeer op de juiste momenten. Je hebt de steun van het thuisfront hard nodig!
• Voorkom de verzuchting vanuit de privésfeer dat je altijd met de zaak bezig bent. Als de privé zaken niet op orde zijn en je geen steun ondervindt, dan red je het als ondernemer met een gezin zeker niet.
• Sport en ontspan. Mijn ‘therapie’ is het wegmeppen van frustraties op de tennisbaan.
• Bepaal je prioriteiten; weet wanneer de zaken voorgaan of wanneer het gezin voorrang heeft.
• Probeer niet alleen op zakelijk gebied, maar ook in je privé een stabiele en evenwichtige situatie te creëren.
• Begrijp goed dat een stap naar het ondernemerschap niet alleen een stap is voor of van jezelf. Het heeft ook consequenties voor je privé situatie.
• Wees duidelijk, zowel zakelijk als privé.
• Zorg dat je partner achter je staat! - Product
• Probeer je altijd te onderscheiden van de concurrentie door de verpakking, de hoeveelheid, de kwaliteit, de kwantiteit, extra’s die anderen niet bieden etcetera.
• Luister naar de wensen en verwachtingen van de klant en pas je product daarop aan.
• Wees helder en duidelijk in alles wat je doet, verzwijg geen gegevens als die belangrijk zijn voor je klant, collega of leverancier. Informeer hem of haar net zo als je zelf geïnformeerd zou willen zijn. Open en eerlijk.
• Ga niet met de eerste de beste nieuwe ontwikkeling of modegril mee; zeker op het gebied van automatiseren. Het is niet onverstandig even te wachten met aanschaf totdat de ergste kinderziektes eruit zijn.
• Het is belangrijk om een echte relatie met je klanten op te bouwen en samen te werken aan diens probleem. Niet jouw product is belangrijk, maar zijn probleem. Als je daarop kunt inspelen houd je klanten en ontstaat, zelfs in een turbulente markt, continuïteit
• Het volgen van ‘hype’s’ is geen hobby van me. Maar het kan geen kwaad om producten te voeren waar klanten om vragen. Denk dus altijd dat Unique Buying Points belangrijker zijn dan jouw Unique Selling Points.
• Geloof in je product of dienst en blijf er – ondanks tegenwind – in geloven. Alleen als de tegenwind ontaard in een orkaan, stel dan bij en zoek iets anders.
• Zoek naar gaten in de markt en blijf dat doen. Je producten gaan immers – in ongewijzigde vorm – meestal maar vijf jaar mee; zorg dus dat je tijdig nieuwe producten hebt.
• Specialisme loont nog altijd; zeker in een nichemarkt. - Prospects
• Combineer het nuttige met het aangename zoals netwerken én sporten.
• Kom de gemaakte afspraken na.
• Zorg voor voldoende leads; gebruik van Linkedin en Google-alert zijn puike instrumenten!
• Meld je aan bij een lokale ondernemersvereniging en bezoek netwerkbijeenkomsten
• Probeer je altijd te onderscheiden van de concurrentie door prospects anders te benaderen en te behandelen.
• Probeer je verder in het probleem van de prospect te verdiepen dan deze dat zelf heeft gedaan; dan liggen de oplossingen eerder voor de hand.
• Denk aan SPIN; welke latente wensen hebben prospects in welke markt, wat zijn precies de problemen, de implicaties en welke nuttige effecten van jouw oplossing zal hen aanspreken. - Relatiebeheer
• Koester je bestaande relaties; geef hen aandacht.
• Meld je aan bij een lokale ondernemersvereniging en bezoek netwerkbijeenkomsten
• Denk en handel relatie- en bedrijfsgericht in plaats van productgericht. Niet verkopen, maar adviserend laten kopen!
• Probeer je altijd te onderscheiden van de concurrentie.
• Het is belangrijk om een echte relatie met je klanten op te bouwen en samen te werken aan diens probleem. Niet jouw product is belangrijk, maar zijn probleem. Als je daarop kunt inspelen houd je klanten en ontstaat, zelfs in een turbulente markt, continuïteit
• Zoek minstens zes keer per jaar naar contactmomenten met je opdrachtgevers en vraag waar zij behoeften aan hebben.
• Geef aandacht aan mensen die het goed met je menen en open wees sociaal naar medewerkers en klanten.
• Kies een onverwacht moment uit om klanten aandacht te geven.
• Als je gestart bent, ben je blij met iedere klant, maar gaandeweg merk je tijdens de groei, dat je je belangrijke klanten niet meer de aandacht geeft die ze verdienen. Dit heeft dan wellicht toch gevolg dat je concurrenten in kunnen breken. Blijf daarom, koste wat kost, je belangrijkste klanten goed bedienen en werf selectief nieuwe klanten.
• Laat de mensen die je heel erg hard steunen meedelen in je succes. Geef ze af en toe een attentie of neem ze mee uit eten. - Risico’s
• Inventariseer welke bedrijfsrisico’s jij en je medewerkers lopen. Verzeker risico’s die je niet kunt overzien.
• Stel leveringsvoorwaarden op. Behandel elkaar op papier als vijanden, dan blijf je het langst vrienden!
• Let op dat je nooit in goed vertrouwen zomaar facturen betaalt; er zijn veel charlatans op je geld uit en ze sturen je facturen die nergens op slaan.
• Laat je niet tot zaken overhalen waar je in je hart niet achter staat of waar je een slecht (voor)gevoel over hebt.
• Zorg ervoor dat je facturen op tijd worden voldaan.
• Trek nieuwe debiteuren altijd na en controleer bestaande debiteuren regelmatig.
• Wees je ervan bewust dat je steeds keuzes moet maken.
• Ga niet met de eerste de beste nieuwe ontwikkeling of modegril mee; zeker op het gebied van automatiseren. Het is niet onverstandig even te wachten met aanschaf totdat de ergste kinderziektes eruit zijn.
• ‘Er is geen betere beslissing dan een genomen beslissing’. Wik en weeg niet te lang, volg je intuïtie en durf een beslissing te nemen.
• Zet door! Een echte ondernemer durft risico’s te nemen want ondernemen zonder risico bestaat niet. - Strategie
• Blijf overtuigd van je eigen strategie, ideeën en visie. Zodra je je daarvan laat afleiden is de kans groot dat je onderneming op basis van je uitgangspunten geen bestaansrecht meer heeft om te overleven.
• Wees helder en duidelijk in alles wat je doet, verzwijg geen gegevens als die belangrijk zijn voor je klant, collega of leverancier. Informeer hem of haar net zo als je zelf geïnformeerd zou willen zijn. Open en eerlijk.
• Stippel een weg voor jezelf uit, sta zo nu en dan even stil en bepaal of je op het spoor zit en nog steeds verder wilt.
• Controleer je strategie. Werkt die niet of onvoldoende? Durf dan je strategie te wijzigen.
• Betaal je rekeningen zo snel mogelijk maar zorg er ook voor dat jouw facturen op tijd worden voldaan. Op die manier bouw je zelf krediet op.
• Vraag je regelmatig kritisch af of je wel ondernemend genoeg bent.
• Geloof in je product of dienst en blijf er – ondanks tegenwind – in geloven. Alleen als de tegenwind ontaard in een orkaan, stel dan bij en zoek iets anders.
• De klant is koning maar wordt hij of zij echt irritant, verzoek hem of haar dan ergens anders te kopen. Dat is beter voor alle partijen. - Time management
• Hard werken is prima maar neem regelmatig voldoende tijd voor jezelf.
• Laat je ondernemerschap niet ten koste gaan van je privéleven en omgekeerd. Vindt de juiste balans en neem regelmatig tijd voor jezelf. Het beoefenen van een sport of hobby helpt daarbij.
• Gebruik je telefoon/e-mail/website/sociale optimaal.
• Zorg dat je bereikbaar bent en blijft.
• Maak een protocollenboek zodat niemand tijd verliest met het zich afvragen hoe iets werkt of gedaan moet worden.
• Laat de dingen waar je geen verstand van hebt over aan mensen die dat wel hebben. Dit bespaart een hoop tijd en geld.
• Onthaast regelmatig! Sport en ontspan. Een power nap of een korte wandeling kan al helpen.
• Vraag je regelmatig kritisch af of je nog wel goed bezig bent; neem de tijd om na te denken.
• Stel je zelf elke dag 5 vragen: Moet ik dit nu doen? Moet: is er dwang? Ik= of een ander? Dit = prioriteiten stellen, Nu = is planning en Doen = Ophouden met vergaderen en aan de slag!
• Delegeer alleen taken waarvoor je zelf te duur bent en die een ander net zo goed of zelfs beter en sneller kan doen dan jij. Het spaart tijd en moeite.
• Deel verantwoordelijkheid.
• Bespaar niet op essentiële dingen die een tijdsbesparing op kunnen leveren.
• Raffel je werk niet af; wil niet te snel gaan. Haast je langzaam!
• ‘Er is geen betere beslissing dan een genomen beslissing’. Wik en weeg niet te lang. Volg je intuïtie en durf een beslissing te nemen.
• Leer burn-out symptomen vroegtijdig te ontdekken! Beter een week pas op de plaats dan 6 maanden uit de omloop! - Verzekeringen
• Sluit een Rechtsbijstandsverzekering af.
• Niet ieder risico hoeft verzekerd te worden.
• Maak een risicoanalyse en bepaal pas dan op een bepaald risico beslist verzekerd moet worden. - Verkopen
• Bereid je goed voor. Maak altijd 2 scenario’s: een positief en een negatief. Dan kom je nooit voor verrassingen te staan
• Luister naar de wensen en verwachtingen van de klant en pas je product daarop aan.
• Probeer je verder in het probleem van de potentiële klant te verdiepen dan deze dat zelf heeft gedaan; dan liggen de oplossingen eerder voor de hand.
• Kijk regelmatig terug naar succesvolle trajecten en vraag je af waarom het goed ging zodat je deze ‘truc’ in de toekomst kunt herhalen.
• Als je eerlijk met mensen omgaat, gunnen ze je de opdracht en dat is wat de winst maakt.
• Wees helder en duidelijk in alles wat je doet, verzwijg geen gegevens als die belangrijk zijn voor je klant, collega of leverancier. Informeer hem of haar net zo als je zelf geïnformeerd zou willen zijn. Open en eerlijk.
• Verdiep je in de psychologie van verkopen en als je in de consumentenproducten zit, kijk dan in het bijzonder eens naar Neuromarketing.
• Hard selling keert zich vroeger of later tegen je. Het gaat niet om verkopen maar om kopen. Zorg dat je de UBP’s van de klant kent. - Voorbereidingen
• Meten is weten. Onderzoek eerst of er wel een markt is voor een bepaald product of de dienst die je op de markt wilt zetten of die je wilt verlenen.
• Begrijp goed dat een stap naar het ondernemerschap niet alleen een stap is voor of van jezelf. Het heeft ook consequenties voor je privé situatie.
• Neem de tijd om je goed voor te bereiden.
• Praat met anderen over je ideeën, alleen mensen die je 100% kunt vertrouwen en niet met jouw idee aan de haal gaan, en aanvaard de (positieve) kritiek.