Een poosje geleden vroeg een bevriende relatie mij om haar en enkele collega’s wegwijs te maken op LinkedIn hetgeen ik uiteraard graag deed. Vragend naar de reden waarom ze zich speciaal in LinkedIn wilde verdiepen, werd snel duidelijk. Zij wilde ‘iets’ aan ‘netwerken’ gaan doen en dacht dat LinkedIn een mooi begin kon zijn. Op zich is er niets mis met LinkedIn of andere virtuele platformen maar dit zijn slechts netwerkinstrumenten en niet de essentie van netwerken.
Netwerken
Wat er over het algemeen onder netwerken wordt verstaan valt vrij eenvoudig in een aantal steekwoorden uit te leggen. Kijkt u maar eens naar het onderstaande lijstje of u daarin wat herkent:
• Doelgericht; men heeft een specifiek doel voor ogen. Hier en nu zaken doen.
• Tijdelijk; het blijft meestal beperkt tot het ‘netwerkmoment’.
• Oppervlakkig; diepgaande contacten zijn doorgaans niet het doel van netwerken
• Eenzijdig; als ik maar aan mijn trekken kom. Die ander moet maar zien.
• Transactie gericht; men wil tot afspraken/opdrachten komen.
• Niet systematisch; netwerken is zelden een proces en er is vaak geen patroon of systeem in te ontdekken.
• Materialistisch; het gaat doorgaans om de pegels en niet om de hersenkegels.
• Verzamelwoede: zoveel mogelijk contacten.
Dit is de oude manier van netwerken en ik hoop niet dat ik iedereen de kost moet geven die zo over netwerken denkt of handelt, want dan word Kleingeld nooit Grootgeld.
Al enige tijd heb ik mij het hoofd gebroken om de bezoedelde term ‘netwerken’ een andere naam te geven. Networlding is wel aardig, maar die naam is al door de Amerikaanse schrijfster Melissa Giovagnoli gebruikt en dekt mijns inziens veel, maar toch niet de hele lading. Netwerken zie ik niet als een doe-proces maar een denk-proces. Eerst denken en dan doen; netdenken.
Netdenken
In welke zin is ‘netdenken’ anders dan netwerken, vraagt u zich misschien af. Het onderstaande lijstje met steekwoorden vertelt het mijns inziens kort en krachtig:
• Waarde gericht; het is belangrijk u af te vragen welke waarde u kunt toevoegen voor een ander.
• Leerproces; netdenken heeft alles te maken met willen leren. Leren van anderen.
• Lange termijn; het gaat er niet om nu te scoren, maar om samen iets op te bouwen.
• Relationeel; geen oppervlakkigheid maar het leggen van een goede relatie.
• Strategisch proces; eerst plannen, dan pas uitvoeren.
• Wederzijds voordeel; hoe kan ik een ander voordeel brengen en niet alleen mijzelf?
• Systematisch; het is als eten en drinken. Breng regelmaat in ‘netdenken’.
• Holistisch; denk niet te beperkt. Wees creatief en denk ruim.
• Selectief; een beperkt aantal contacten van vertrouwde relaties waarop een beroep kan worden gedaan.
Bent u een netdenker of netwerker?
U kunt op een eenvoudige manier testen of u een netwerker of ‘netdenker’ bent door enkele vragen naar eer en geweten te beantwoorden. Vragen als:
• Wie kunt u midden in de nacht bellen als u een zakelijk probleem heeft?
• Hoeveel zakelijke vertrouwenspersonen heeft u in uw netwerk?
• Wat is uw ‘wederdienst’ voor een netwerkadvies van een van uw relaties?
• Wat is uw toegevoegde waarde voor uw netwerkrelaties?
• Hoe vaak heeft u de afgelopen maand iemand geholpen waaraan u materieel niets aan heeft overgehouden?
• Wie mist u in uw netwerk?
• Welke relaties van u zou u bij elkaar kunnen brengen zodat ze samen een beter resultaat kunnen neerzetten?
• Welke kennis mist u en wie is bereid uw kennislacune aan te vullen?
• Welke kennis mist uw netwerkrelatie en hoe gaat u helpen diens kennis aan te vullen?
Netdenken is niet acquireren
Uit het voorgaande kunt u opmaken dat netdenken niets te maken heeft met acquisitie en/of korte termijn denken. Het is een proces dat tijd vergt. Tijd om vertrouwen te wekken en vertrouwen te krijgen in mensen waarmee u een langdurige relatie wilt aangaan.
Denkt u daar eens aan als u weer een keer naar een zogenaamde netwerkbijeenkomst gaat. U zult dan niet gaan voor een vlotte pitch in de hoop een opdracht te scoren, maar om een begin te maken netwerken in de praktijk te brengen.