De laatste tijd verschijnen er allerlei deprimerende berichten in de (sociale) media hoe beroerd het gesteld is met ondernemend Nederland. In het bijzonder staat de zzp’er in de aandacht omdat er zoveel van hen onder de armoedegrens leven, maar liefst 10%, en dus nauwelijks kunnen rondkomen. Hun positie is zelfs zo slecht dat er stemmen opgaan in het duurst betaalde cabaret van Nederland, de Tweede Kamer, om hen van een minimuminkomen te voorzien!
Het gaat prima
Vraag een (startende) ondernemer of zzp’er in het openbaar hoe het met hen gaat, en u krijgt de indruk dat er helemaal geen sprake is van een economische crisis. Naar goed Hollands gebruik antwoorden zij veelal:’Ik mag niet klagen.’ terwijl u weet dat veel van hen bijna aan de geeuwhonger liggen en niet weten hoe ze de eindjes aan elkaar moeten knopen. Zoals een vriend van mij, met een familie met een grote maritieme geschiedenis, het formuleerde: veel ondernemers moeten oppassen niet aan lager wal te raken en mocht dat dreigen, dan moeten zij tijdig van koers veranderen om het tij te kunnen keren.
Het toegeven dat de zaken beroerd lopen vervult de meeste zzp’ers en ondernemers met afschuw. Het valt ook niet mee om de waarheid te accepteren en openbaar te maken dat de zaken slechts gaan, maar ach, niets is minder menselijk want in Den Haag kunnen ze u daar ook alles over vertellen.
Kansen missen
Soms voel ik me een roepende in de woestijn die het evangelie van het gebruik van sociale media verkondigt en waar slechts heel af en toe een ’kameel’ met een intelligente blik in de ogen de boodschap snapt en de vele toepassingsmogelijkheden ziet om uit het slop te komen.
Een treffend voorbeeld is het aanwezig zijn op de sociale media van zzp’ers en ondernemers die alleen maar bezig zijn met zenden en de media niet gebruiken om eens goed te luisteren! Als ze dat massaal zouden doen, hadden nu heel wat van hen nog voor het einde van het jaar een paar leuke opdrachten kunnen scoren, maar ze laten de kansen gewoon liggen. Voorbeeld: Via Twitter, Facebook en Linkedin zocht ik voor drie van mijn klanten enkele tekstschrijvers, seo-specialisten en websitebouwers. Aangezien deze beroepsgroepen goed vertegenwoordigd zijn op de media was ik een beetje bang voor de hoeveelheid reacties die ik zou krijgen, maar dat viel vies tegen. Ik moest de oproep verschillende keren herhalen, heb mensen gebeld en gemaild die de klussen zouden kunnen klaren, maar de meesten van hen reageerden niet eens! Dankzij enkele luisterende Twitteraars is het mij toch gelukt contact te leggen met een aantal capabele mensen die begrepen wat er moest gebeuren en ook nog eens snel een offerte konden uitbrengen.
Ontdekken van leads
Het gebruik van sociale media stuit nog steeds op veel vooroordelen; vooral Twitter en Facebook hebben daaronder te lijden. ‘Ik zie alleen maar geneuzel voorbijkomen. Wie waar koffie drinkt en wat men ’s-avonds gaat doen, interesseert me geen bal en heb dan ook geen zin daaraan mijn tijd te verdoen.’ is een veel gehoorde reactie.
De vraag is dus hoe men zakelijke leads kan ontdekken die toch bij grote regelmaat op de sociale media te vinden zijn? Hier zijn enkele mogelijkheden om leads te ontdekken en daarop te reageren:
- Maak gebruik van Google-alerts om op zoekwoorden te zoeken die ingangen kunnen geven naar leads. U kunt zelf bedenken welke sleutelwoorden dat zijn en mocht u twijfelen, raadpleeg dan eens iemand met verstand van SEO (Search Engine Optimalisation).
- Gebruik Tweetdeck.com als zeef om kansen via Twitter te leren ontdekken. Stel eenvoudig de zoektermen in die naar potentiële opdrachten kunnen leiden en het systeem signaleert de mogelijkheden en via een pop-up krijgt u ze direct in beeld; ook als u met wat anders bezig bent.
- Zoek zelf actief en regelmatig op Twitter naar verkoopmogelijkheden door gebruik te maken van de zoekmogelijkheden via de hashtag (#)
- Wees niet ‘penny wise and pund foolish’, zoals de uitdrukking aangeeft, door te bezuinigen op uw communicatiemiddelen. Zzp’ers, neem een abonnement op een antwoordservice, zodat u geen belangrijke telefoongesprekken mist als u met iets anders bezig bent en de telefoon niet kunt opnemen.
- ‘Dr. Phil’ schrijft voor om drie maal daags de Homepage van uw Linkedin-profiel te bekijken en te controleren wie er een bezoek hebben gebracht aan uw profiel. Neem contact op met de mensen die u niet kent en vraag naar de reden van het bezoek; wie weet levert het een opdracht op. Als u een gratis account heeft kunt u er maar maximaal 5 zien. Met een investering van € 19,95 per maand kunt u iedereen, die op uw profiel hebben geklikt, zien, naast de andere voordelen die u voor dit bedrag krijgt zoals het leggen van directe contacten met mensen die in uw tweede of derde lijn zitten!
- Vertel uw netwerkcontacten naar welke leads u op zoek bent zodat er meer ogen zijn die naar mogelijkheden in de markt speuren. Pas echter op voor vaagheid. Wees specifiek in het vertellen waarnaar u precies op zoek bent. Bedenk, netwerkcontacten willen gevraagd worden en ga er niet vanuit dat ze zonder uw aanmoediging voor u aan de slag gaan.
- Hebt u nog steeds geen Twitter-, Google+, Linkedin en/of Facebook-account? Schort uw vooroordelen op, maak die accounts als de bliksem aan en profiteer van de extra acquisitiekracht van deze media.
- Voor een schappelijk bedrag kunt u ook workshops bij mij volgen waarin nog eens extra wordt uitgelegd hoe het e.e.a. werkt als u niet direct weet hoe het maximale uit de sociale media te halen.
Veel succes!