Het valt mij steeds vaker op dat zzp’ers en ondernemers regelmatig geboden kansen, om extra omzet te maken, laten liggen. De oorzaak? Laksheid, traagheid, een gebrek aan nieuwsgierigheid of niet reageren op geboden kansen en het geen of onvoldoende gebruik maken van sociale media; het sociale digibetisme. Hoe ik tot deze stellingname kom zal ik even toelichten.
Snelheid is concurrentiewapen
Als zzp’er ben ik mij ervan bewust dat ik misschien wel veel, maar niet alles op mijn vakgebied weet en kan realiseren. Om die reden schakel ik regelmatig leden van mijn netwerk in om aanvullend te werken door hen (deel)opdrachten toe te schuiven. Dat doe ik uiteraard niet aan jan-rap-en-zijn-maat maar aan leden van mijn netwerk waarin ik volledig vertrouwen heb en waarvan ik weet wat hun mogelijkheden en prestaties zijn.
Het komt soms voor dat mijn persoonlijke netwerk niet toereikend is en dan maak ik regelmatig gebruik van sociale media, bij voorkeur Twitter en Linkedin, om bepaalde opdrachten uit te zetten.
‘Ik had beloofd gisteren terug te bellen, maar dat is niet gelukt dus doe ik het nu maar’ meldde iemand die eerder op Twitter had gereageerd op een oproep. ‘Sorry, maar omdat je niet hebt gebeld nam ik aan dat je geen belangstelling had en heb ik de opdracht aan een ander gegund.’
Zakendoen heeft alles te maken met betrouwbaarheid en het nakomen van gemaakte afspraken. Als deze stelling alleen met de mond maar niet met de daad wordt beleden, dan haak ik snel af. Met andere woorden: snelheid geeft concurrentie en dus moet u niet gek opkijken dat, als u niet direct reageert, een ander die wel snel en adequaat reageert er met de opdracht vandoor gaat.
Het is niet altijd laksheid en luiheid, dat er te laat wordt gereageerd maar vaak een gebrek aan kennis van het gebruik van sociale media! Laat ik dat aan de hand van een voordeel duidelijk maken.
Linkedin gebruiker die hun instellingen van groepen, zoals ‘Freelance Opdrachten’ verkeerd hebben ingesteld, krijgen dan niet direct, maar pas na een week, een overzicht met de aangeboden opdrachten. Bij een juiste instelling zou hen dan niet gebeuren en krijgen zij direct via e-mail een melding. Het is dan natuurlijk ook belangrijk dat het bericht direct op de smartphone zichtbaar wordt; ook een kwestie van de juiste instellingen gebruiken.
Onbekendheid kost omzet
Ik geef al enige tijd workshop in het gebruik van sociale media als Google+, Twitter en Linkedin. Speciaal het laatste digitale netwerk biedt talloze kansen om opdrachten te scoren; als je ze tenminste ziet. Neem nu bijvoorbeeldhet aantal bezoekers aan je profiel dat in de rechterkolom van profielen zichtbaar is. Wat wordt er met deze informatie gedaan?
Vraag je jezelf wel eens af waarom men je profiel bezoekt? Nee? Dat is dus een gemiste kans!
In een aantal gevallen is het wel duidelijk waarom men even op je profiel kijkt, Dat kan zijn naar aanleiding van een update van je profiel, een nieuwe activiteit, maar als je de persoon niet kent en ook niet kunt plaatsen, vraag hen dan eens naar de reden en mogelijk dat daar een lead naar een opdracht inzit. Ik maak er een vaste gewoonte van om de bezoekers aan mijn profiel regelmatig te vragen wat de aanleiding tot het bezoek was. In een aantal gevallen had dat te maken met belangstelling voor mijn werk en kwamen er opdrachten voor workshops, spreekbeurten of TaalAPK’s uit. Met een gratis account moet je zeker een paar keer per dag kijken wie er ‘op bezoek komt’ omdat je anders kansen kunt missen, want je ziet alleen maar de 5 meest recente bezoeken en als je op een dag 10 bezoekers krijgt en je kijkt niet regelmatig maar wie dat zijn geweest, dan loop je letterlijk vijf kansen op een lead mis. Neem je een business account, dan kost dat iets minder dan
€ 20 per maand, dan heb je dat probleem niet en krijg je bovendien nog wat extra faciliteiten om nuttige contacten te leggen en leads te ontvangen.
Via Twitter ontvang ik ook regelmatig leads naar opdrachten omdat ik via speciale applicaties en het gratis gebruik van o.a. Tweetdeck, direct bericht krijg als ik over de tong ga of als iemand mijn naam of mijn bedrijfsnaam noemt. Gewoon je setting op orde hebben op je pc, laptop, iPad en/of smartphone. Ook hier constateer ik dat zzp’ers en ondernemers onvoldoende gebruik maken van deze mogelijkheden om de simpele reden dat ze zich niet in de toepassingsmogelijkheden verdiepen.
Ontdigibetiseren
Vandaag las ik een bericht dat Nederland, ondanks het feit dat we wereldkampioen kaasmaken en internetgebruikers zijn, wij met elkaar enkele miljarden verliezen vanwege onoordeelkundig gebruik van computers en/of programma’s. Geloof het of niet, maar er zijn nog steeds bedrijven waar Windows XP wordt gebruikt en er geen gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheden van bijvoorbeeld Mozilla of Google Chrome.
De Britten hebben een leuke uitdrukking: Penny wise and pound foolish. Ondernemers en zzp’ers doen er verstandig aan om wat ‘centen’ te investeren in iets dan ‘Euro’s’ kan opleveren. Volg een individuele training, workshop of in-company training in het gebruik van sociale media, leer je computer en programma’s beter kennen en profiteer morgen van de vele voordelen die dat kan opleveren. Bijvoorbeeld leads naar extra omzet!