10 redenen om een ghostwriter in te schakelen

Er zijn tal van redenen te verzinnen om een ghostwriter in te schakelen. Onderstaand zet ik er een aantal voor je op een rijtje en tref je ook tips aan waar je bij de selectie van een ghostwriter op kunt letten.

Waarom een ghostwriter inhuren?

  1. Je wilt een boek/artikel/column/speech schrijven maar je hebt er gewoon geen tijd voor.
  2. Je moet teksten schrijven voor sociale media of je website, maar je hebt er gewoon geen zin in.
  3. Je hebt dyslexie. Dit komt opvallend veel voor bij zeer succesvolle ondernemers en dat levert dan soms een probleem op bij het schrijven.
  4. Je hebt er totaal geen moeite mee om voor een groep te gaan staan en een goed verhaal neer te zetten, maar schrijven is niet jouw ding.
  5. Je hebt dagelijks tientallen creatieve invallen maar moeite om die op een begrijpelijke manier te verwoorden.
  6. Je bent al eens met schrijven begonnen maar om de een of andere reden wil het niet lukken om het af te maken.
  7. Je zou wel willen schrijven maar de motivatie en/of inspiratie ontbreekt.
  8. Als je praat begrijpt iedereen je maar, omdat je misschien een buitenlandse achtergrond hebt, kan schrijven een probleem opleveren.
  9. Je bent bang dat je niet serieus genomen wordt omdat je er niet zeker van bent de grammatica of spelling voldoende onder de knie te hebben.
  10. Je wilt je eigen naam onder een artikel of op een boek zien omdat je, vanwege marketing overwegingen, een betere naamsbekendheid hebt dan je ghostwriter.

Welke ghostwriter kiezen?

  1. Heeft de ghostwriter ervaring met het onderwerp waarover deze moet schrijven?
  2. Heeft de ghostwriter ervaring met het genre? (Roman, novelle, biografie, zelfhulp-, zakelijk- of jubileumboek)
  3. Welke ervaring brengt de ghostwriter mee met het schrijven van boeken, artikelen, speeches, columns of inhoud voor websites en sociale media?
  4. Biedt de ghostwriter een gratis intakegesprek aan?
  5. Beoordeel het eerdere werk van de ghostwriter.
  6. Is er een klik? Een goede communicatie tussen opdrachtgever en schrijver is essentieel.
  7. Maak duidelijke afspraken over de inhoud van de opdracht.
  8. Leg alle aspecten van de opdracht in een door de belastingdienst goedgekeurde overeenkomst vast.
  9. Maak duidelijke afspraken over de opleverdatum.
  10. Let op tariefstelling! Goedkoop is meestal duurkoop. Verwacht voor een uurtarief van bijvoorbeeld € 25,00 geen ervaren schrijver.
  11. Mocht de begroting voor het schrijven van een boek hoger uitvallen dan het beschikbare budget, spreek dan een lager tarief af in ruil voor een percentage van de royalty’s op de verkoop van je boek.
  12. Schakelt de ghostwriter een externe redacteur in voor controle van het manuscript?
  13. Geeft de ghostwriter tips voor de lay-out en de marketing van een te publiceren boek?
  14. Biedt de ghostwriter hulp aan bij het vinden van een uitgever?

Voor meer informatie over Ghostwriting, klik hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.